Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-PKD3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. |
Pełny opis: |
Szczegółowe zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Psychologiczne konsekwencje zdarzeń traumatycznych. 2. Diagnoza objawów potraumatycznych. 3. Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. 4. Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. 5. Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. 8. Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność. |
Literatura: |
iteratura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. James, R.K., Gilliand, B.E. (2006). Strategie interwencji kryzysowej (57 – 102). Warszawa. Wyd. PARPA |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć 2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.