Mowa nienawiści a prawa człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-MNI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mowa nienawiści a prawa człowieka |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Ocenę końcową student/studentka uzyskuje na podstawie frekwencji na zajęciach, udziale w dyskusjach, jakości wykonywanych prac domowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter konwersacyjno-warsztatowy. Studenci zapoznają się i dyskutują pojęcia takie jak: mowa nienawiści, hejt, dyskryminacja, uprzedzenie, stereotyp, prawa człowieka. Usiłują zdiagnozować przyczyny i konsekwencje społeczne zachowań dyskryminacyjnych, hejtu i mowy nienawiści oraz korelację tych zjawisk z filozofią praw człowieka. Celem zajęć jest wzmocnienie wśród studentów postaw otwartości, kształtowanie postawy tolerancji i niezgody na przejawy dyskryminacji, a także pokazanie sposobów reagowania na hejt i mowę nienawiści. Na zajęciach omawiane są przykłady mowy nienawiści oraz hejtu ze świata realnego i świata internetowego. |
Literatura: |
· Winiewski Mikołaj, Hansen Karolina, Bilewicz Michał, Soral Wiktor, Świderska Aleksandra, Bulska Dominika: Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego, Mowa nienawiści, mowa pogardy Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Wydawnictwo: Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2017 · Marek Nowicki, „Co to są prawa człowieka”, http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2016/02/MNowicki_001.pdf, [27.05.2018] · Wiktor Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice (fragmenty), wyd. Znak., 2011 (fragmenty), · Joanna Hołda, Zbigniew Hołda, Prawa człowieka, zarys wykładu, Wolters Kluwer 2014 (fragmenty), · Zakładki - przeciwdziałanie mowie nienawiści w sieci poprzez edukację o prawach człowieka, Rada Europy 2014 (fragmenty, https://beznienawisci.pl/wp-content/uploads/2015/09/Zakladki_2015.pdf [27.05.2018] · Rozmowa Grzegorza Sroczyńskiego z Janiną Ochojską [w:] Grzegorz Sroczyński, „Świat się chwieje. 20 rozmów o tym, co z nami dalej”, wyd. Agora 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusjach i zadaniach warsztatowych. Wykonanie prac domowych. Wykonanie miniprojektu zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.