Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filmoterapia jako narzędzie w pracy terapeutycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-FNP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filmoterapia jako narzędzie w pracy terapeutycznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżyć uczestnikom temat wykorzystania filmu w pracy terapeutycznej. Filmoterapia jest stosowana w dwóch podstawowych formach – jako element dodatkowy w terapii lub jako narzędzie rozwoju osobistego. Uczestnikom zajęć zostaną zaprezentowane teoretyczne podstawy filmoterapii, z naciskiem na zjawisko projekcji i identyfikacji. Poruszony zostanie temat doboru filmów pod kątem ich możliwości terapeutycznych. Uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć filmoterapii grupowej. Ostatnim elementem będzie wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce, poprzez przygotowanie materiału filmoterapeutycznego.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do filmoterapii

2. Nauka tworzenia scenariuszy filmoterapeutycznych

3. Wykorzystanie elementów arteterapii w fitoterapii

4. Nauka wchodzenia w role

5. Realizacja scenariuszy filmoterapeutycznych w ramach dwóch bloków tematycznych. Pierwszy dotyczy trudnością związanych z doświadczeniem choroby lub zaburzenia psychicznego bądź rozwojowego. W jego ramach poruszone zostaną następujące tematy:

• PTSD,

• Schizofrenia,

• Choroba afektywna dwubiegunowa,

• Zaburzenia ze spektrum autyzmu

• Uzależnienia behawioralne

• Depresja

• Uzależnienia od substancji psychoaktywnych

• Zaburzenia lękowe

Drugi blok natomiast będzie obejmował trudności w radzeniu sobie z rozmaitymi sytuacjami życiowymi. Będzie on obejmował takie tematy jak:

• Trudności związane z przynależnością do mniejszości

• Kryzys w systemie rodzinnym lub małżeńskim

• Trudności związane z funkcjonowaniem w rodzinie dysfunkcyjnej

• Trudności doświadczane przez rodziny osób chorujących psychicznie

• Radzenie sobie w sytuacji choroby terminalnej

• Trudności wiążące się z zawodową relacją pomocową

• Przeżywanie żałoby

6. Podsumowanie zajęć

Propozycje filmów dla powyższych tematów:

PTSD

• „Pięć filmów o szaleństwie” (2013)

• „Martha, Marcy, May, Marlene”(2011)

• „Droga do zapomnienia”(2013)

• „Coming Home” (1978)

• „Rambo. Pierwsza krew”(1982)

• „Bez lęku” (1993)

Schizofrenia

• „Solista” (2009)

• „Głosy”(2000)

• „Lęk wysokości”(2011)

• „Piękny umysł”(2001)

• „Ogród Luizy”(2007)

• „Pięć filmów o szaleństwie” (2013)

Trudnosci zwiazane z przynależnością do mniejszości

• „Tajemnica Brokeback Mountain” (2005)

• „C.R.A.Z.Y” (2005)

• „Obywatel Milk” (2008)

• “Modlitwy za Boby’ego” (2009)

• “Za jakie grzechy dobry Boże” (2014)

• “Klub dyskusyjny” (2007)

• “Wolność słowa” (2007)

Choroba afektywna dwubiegunowa

• „Poradnik pozytywnego myślenia” (2012)

• „Pięć filmów o szaleństwie” (2013)

• Kryzys w systemie rodzinnym lub małżeńskim

• „Dwoje do poprawki”

• „Córka opiekuna wspomnień”

• „American Beauty”

• „Droga do szczęścia”

• „Plac Zbawiciela”

Trudności związane z funkcjonowaniem w rodzinie dysfunkcyjnej

• „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”

• „Serce, serduszko”

• „Jestem”

• „Hej Skarbie”

• „Cześć Tereska”

Trudności doświadczane przez rodziny osób chorujących psychicznie

• „Pięć filmów o szaleństwie” (2013)

• „Dowód”(2005)

• „Piękny umysł”(2001)

• „Głosy”(2000)

• „Margot jedzie na ślub” (2007)

• „Tato” (1995)

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

• „Miłość Larsa”(2007)

• „Czarny balonik”(2008)

• „Teoria wielkiego podrywu”(…)

• „Mary i Max”(2009)

• „Dróżnik” (2003)

• „Rainman”(1988)

Uzależnienia behawioralne

• „Między nami seksoholikami” (2012)

• „Wstyd” (2011)

• „Nimfomanka” (2013)

• „Wyznania zakupoholiczki” (2009)

• “Sala samobójców” (2011)

Depresja

• „Helen” (2009)

• „Godziny(2002)

• „Całkiem zabawna historia”(2010)

• „Klub samobójców” (2001)

• „Dotknięci” (1988)

• „Pięć filmów o szaleństwie” (2013)

• „Dom z piasku i mgły” (2003)

Uzależnienia od substancji psychoaktywnych

• „Pod Mocnym Aniołem”(2014)

• „Requiem dla snu”(2000)

• „Dom z piasku i mgły” (2003)

• „Nic zabawnego” (1998)

• „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” (2006)

• „Trainspotting” (1996)

• „28 dni” (2000)

Zaburzenia lękowe

• „Naciągacze” (2003)

• „Lepiej być nie może (1997)

• „Zawrót głowy(1958)

• „Psychopata”(1995)

• „Jak zostać królem”(2010)

Radzenie sobie w sytuacji choroby terminalnej

• „Moje córki krowy” (2015)

• „Oskar i Pani Róża” (2009)

• „Gwiazd naszych wina” (2014)

• „Już za tobą tęsknię” (2015)

• „Filadelfia” (1993)

• „Pokój Marvina” (1996)

• “Bez mojej zgody”

• “Niech będzie teraz”

Trudności wiążące się z zawodową relacją pomocową

• „Poradnik pozytywnego myślenia” (2012)

• „Body”(2015)

• „Jak zostać królem”(2010)

• „Dwóch gniewnych ludzi”(2003)

• „Patch Adams”(1998)

Przeżywanie żałoby

• „33 sceny z życia” (2008)

• „P.S. Kocham cię” (2007)

• „Rzeka tajemnic” (2003)

• “Między światami” (2010)

• „Samotny mężczyzna” (2009)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Warmuz-Warmuzińska., E. (2013). Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Warszawa: Difin

Konieczna., E. (2006). Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls''

Pużyński, S., Wciórka, J. (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Kraków – Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”

Literatura uzupełniająca:

Konieczna, E. (2003), Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls''

Paluchowski, W.J., Stańko-Kaczmarek, M. (2011). Miedzy psychologią a sztuką. Poznań: Wyd. UAM

Wedding, D., Boyd, M., Niemiec, R. 2014. ,,Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne''. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat

Penn, D.L., Chamberlain, C., Muser, K.T. (2003). The Effects of a Documentary Film About Schizophrenia and Psychiatric Stigma. Schizophrenia Bulletin No 2, s. 383-390.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna zasady stosowania filmoterapii w procesie terapeutycznym.

Student zna proces tworzenia scenariusza filmoterapeutycznego.

Umiejetności:

Student potrafi skonstruować warsztat filmoterapeutyczny w oparciu o gotowe dzieło filmowe.

Student potrafi przeprowadzić warsztat filmoterapeutyczny.

Student potrafi wyrazić swoją opinię dotycząca prezentowanego dzieła filmowego oraz prowadzonego warsztatu terapeutycznego

Kompetencje społeczne:

Student dostrzega wartość terapeutyczną, jaką niesie ze sobą obcowanie z wytworem kultury jakim jest dzieło filmowe.

Student rozumie wartość oddziaływań filmoterapeutycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się 4 elementy:

1. opracowany przez studentów (maksymalnie w zespołach dwuosobowych) scenariusz filmoterapeutyczny

2. realizacja opracowanego przez studentów scenariusza podczas zajęć

3. ocena koleżeńska zrealizowanego scenariusza

4. autorefleksja po zrealizowanym scenariuszu

5. obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)