Filmoterapia jako narzędzie w pracy terapeutycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-FNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filmoterapia jako narzędzie w pracy terapeutycznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżyć uczestnikom temat wykorzystania filmu w pracy terapeutycznej. Filmoterapia jest stosowana w dwóch podstawowych formach – jako element dodatkowy w terapii lub jako narzędzie rozwoju osobistego. Uczestnikom zajęć zostaną zaprezentowane teoretyczne podstawy filmoterapii, z naciskiem na zjawisko projekcji i identyfikacji. Poruszony zostanie temat doboru filmów pod kątem ich możliwości terapeutycznych. Uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć filmoterapii grupowej. Ostatnim elementem będzie wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce, poprzez przygotowanie materiału filmoterapeutycznego. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do filmoterapii 2. Nauka tworzenia scenariuszy filmoterapeutycznych 3. Wykorzystanie elementów arteterapii w fitoterapii 4. Nauka wchodzenia w role 5. Realizacja scenariuszy filmoterapeutycznych w ramach dwóch bloków tematycznych. Pierwszy dotyczy trudnością związanych z doświadczeniem choroby lub zaburzenia psychicznego bądź rozwojowego. W jego ramach poruszone zostaną następujące tematy: • PTSD, • Schizofrenia, • Choroba afektywna dwubiegunowa, • Zaburzenia ze spektrum autyzmu • Uzależnienia behawioralne • Depresja • Uzależnienia od substancji psychoaktywnych • Zaburzenia lękowe Drugi blok natomiast będzie obejmował trudności w radzeniu sobie z rozmaitymi sytuacjami życiowymi. Będzie on obejmował takie tematy jak: • Trudności związane z przynależnością do mniejszości • Kryzys w systemie rodzinnym lub małżeńskim • Trudności związane z funkcjonowaniem w rodzinie dysfunkcyjnej • Trudności doświadczane przez rodziny osób chorujących psychicznie • Radzenie sobie w sytuacji choroby terminalnej • Trudności wiążące się z zawodową relacją pomocową • Przeżywanie żałoby 6. Podsumowanie zajęć Propozycje filmów dla powyższych tematów: PTSD • „Pięć filmów o szaleństwie” (2013) • „Martha, Marcy, May, Marlene”(2011) • „Droga do zapomnienia”(2013) • „Coming Home” (1978) • „Rambo. Pierwsza krew”(1982) • „Bez lęku” (1993) Schizofrenia • „Solista” (2009) • „Głosy”(2000) • „Lęk wysokości”(2011) • „Piękny umysł”(2001) • „Ogród Luizy”(2007) • „Pięć filmów o szaleństwie” (2013) Trudnosci zwiazane z przynależnością do mniejszości • „Tajemnica Brokeback Mountain” (2005) • „C.R.A.Z.Y” (2005) • „Obywatel Milk” (2008) • “Modlitwy za Boby’ego” (2009) • “Za jakie grzechy dobry Boże” (2014) • “Klub dyskusyjny” (2007) • “Wolność słowa” (2007) Choroba afektywna dwubiegunowa • „Poradnik pozytywnego myślenia” (2012) • „Pięć filmów o szaleństwie” (2013) • Kryzys w systemie rodzinnym lub małżeńskim • „Dwoje do poprawki” • „Córka opiekuna wspomnień” • „American Beauty” • „Droga do szczęścia” • „Plac Zbawiciela” Trudności związane z funkcjonowaniem w rodzinie dysfunkcyjnej • „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” • „Serce, serduszko” • „Jestem” • „Hej Skarbie” • „Cześć Tereska” Trudności doświadczane przez rodziny osób chorujących psychicznie • „Pięć filmów o szaleństwie” (2013) • „Dowód”(2005) • „Piękny umysł”(2001) • „Głosy”(2000) • „Margot jedzie na ślub” (2007) • „Tato” (1995) Zaburzenia ze spektrum autyzmu • „Miłość Larsa”(2007) • „Czarny balonik”(2008) • „Teoria wielkiego podrywu”(…) • „Mary i Max”(2009) • „Dróżnik” (2003) • „Rainman”(1988) Uzależnienia behawioralne • „Między nami seksoholikami” (2012) • „Wstyd” (2011) • „Nimfomanka” (2013) • „Wyznania zakupoholiczki” (2009) • “Sala samobójców” (2011) Depresja • „Helen” (2009) • „Godziny(2002) • „Całkiem zabawna historia”(2010) • „Klub samobójców” (2001) • „Dotknięci” (1988) • „Pięć filmów o szaleństwie” (2013) • „Dom z piasku i mgły” (2003) Uzależnienia od substancji psychoaktywnych • „Pod Mocnym Aniołem”(2014) • „Requiem dla snu”(2000) • „Dom z piasku i mgły” (2003) • „Nic zabawnego” (1998) • „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” (2006) • „Trainspotting” (1996) • „28 dni” (2000) Zaburzenia lękowe • „Naciągacze” (2003) • „Lepiej być nie może (1997) • „Zawrót głowy(1958) • „Psychopata”(1995) • „Jak zostać królem”(2010) Radzenie sobie w sytuacji choroby terminalnej • „Moje córki krowy” (2015) • „Oskar i Pani Róża” (2009) • „Gwiazd naszych wina” (2014) • „Już za tobą tęsknię” (2015) • „Filadelfia” (1993) • „Pokój Marvina” (1996) • “Bez mojej zgody” • “Niech będzie teraz” Trudności wiążące się z zawodową relacją pomocową • „Poradnik pozytywnego myślenia” (2012) • „Body”(2015) • „Jak zostać królem”(2010) • „Dwóch gniewnych ludzi”(2003) • „Patch Adams”(1998) Przeżywanie żałoby • „33 sceny z życia” (2008) • „P.S. Kocham cię” (2007) • „Rzeka tajemnic” (2003) • “Między światami” (2010) • „Samotny mężczyzna” (2009) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Warmuz-Warmuzińska., E. (2013). Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Warszawa: Difin Konieczna., E. (2006). Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls'' Pużyński, S., Wciórka, J. (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Kraków – Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Literatura uzupełniająca: Konieczna, E. (2003), Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls'' Paluchowski, W.J., Stańko-Kaczmarek, M. (2011). Miedzy psychologią a sztuką. Poznań: Wyd. UAM Wedding, D., Boyd, M., Niemiec, R. 2014. ,,Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne''. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat Penn, D.L., Chamberlain, C., Muser, K.T. (2003). The Effects of a Documentary Film About Schizophrenia and Psychiatric Stigma. Schizophrenia Bulletin No 2, s. 383-390. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna zasady stosowania filmoterapii w procesie terapeutycznym. Student zna proces tworzenia scenariusza filmoterapeutycznego. Umiejetności: Student potrafi skonstruować warsztat filmoterapeutyczny w oparciu o gotowe dzieło filmowe. Student potrafi przeprowadzić warsztat filmoterapeutyczny. Student potrafi wyrazić swoją opinię dotycząca prezentowanego dzieła filmowego oraz prowadzonego warsztatu terapeutycznego Kompetencje społeczne: Student dostrzega wartość terapeutyczną, jaką niesie ze sobą obcowanie z wytworem kultury jakim jest dzieło filmowe. Student rozumie wartość oddziaływań filmoterapeutycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się 4 elementy: 1. opracowany przez studentów (maksymalnie w zespołach dwuosobowych) scenariusz filmoterapeutyczny 2. realizacja opracowanego przez studentów scenariusza podczas zajęć 3. ocena koleżeńska zrealizowanego scenariusza 4. autorefleksja po zrealizowanym scenariuszu 5. obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.