Socjologia niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-4S-SON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Egzamin. Egzamin. Egzamin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o socjologii niepełnosprawności i jej związkach z naukami pokrewnymi. Zna terminologię z zakresu inwalidztwa i niepełnosprawności. Potrafi wymienić rodzaje oraz stopnie niepełnosprawności. Zna ważniejsze uregulowania prawne dotyczące osób niepełnosprawnych. Wskazuje i charakteryzuje twórców polskiej rehabilitacji oraz jej rodzaje. Ma podstawową wiedzę o postawach wobec osób niepełnosprawnych. Identyfikuje i charakteryzuje bariery architektoniczne. Ma podstawową wiedzę o celach i funkcjonowaniu organizacji rządowych oraz pozarządowych wspierających osoby niepełnosprawne. Zna rolę rodziny i innych grup społecznych w życiu osób niepełnosprawnych. Ma podstawową wiedzę o pracy i zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Zna programy Unii Europejskiej na rzecz osób niepełnosprawnych. Ma wiedzę o kulturowych i społecznych uwarunkowaniach niepełnosprawności. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do analizy problemów rodzinnych, edukacyjnych, zawodowych i społecznych osób niepełnosprawnych. Umie określić wpływ nierówności społecznych na niepełnosprawność. Ma umiejętność obserwowania, diagnozowania i oceniania postaw wobec osób niepełnosprawnych. Potrafi scharakteryzować sytuację osoby niepełnosprawnej na otwartym i zamkniętym rynku pracy. Umie określić rolę rodziny i innych grup społecznych w życiu osób niepełnosprawnych. Potrafi nakreślić znaczenie instytucji rządowych, samorządowych i pozarządowych wspierających osoby niepełnosprawne. Umie opisać i scharakteryzować bariery architektoniczne w miejscu zamieszkania, pracy, w mieście. Kompetencje społeczne Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób niepełnosprawnych i jest otwarty na ich integrację ze społeczeństwem. Prawidłowo identyfikuje bariery architektoniczne i potrafi przygotować projekt ich znoszenia w miejscu nauki, pracy, zamieszkania. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.