Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-4S-SON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru

Egzamin.

Egzamin.

Egzamin.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o socjologii niepełnosprawności i jej związkach z naukami pokrewnymi.

Zna terminologię z zakresu inwalidztwa i niepełnosprawności.

Potrafi wymienić rodzaje oraz stopnie niepełnosprawności.

Zna ważniejsze uregulowania prawne dotyczące osób niepełnosprawnych.

Wskazuje i charakteryzuje twórców polskiej rehabilitacji oraz jej rodzaje.

Ma podstawową wiedzę o postawach wobec osób niepełnosprawnych.

Identyfikuje i charakteryzuje bariery architektoniczne.

Ma podstawową wiedzę o celach i funkcjonowaniu organizacji rządowych oraz pozarządowych wspierających osoby niepełnosprawne.

Zna rolę rodziny i innych grup społecznych w życiu osób niepełnosprawnych.

Ma podstawową wiedzę o pracy i zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Zna programy Unii Europejskiej na rzecz osób niepełnosprawnych.

Ma wiedzę o kulturowych i społecznych uwarunkowaniach niepełnosprawności.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do analizy problemów rodzinnych, edukacyjnych, zawodowych i społecznych osób niepełnosprawnych.

Umie określić wpływ nierówności społecznych na niepełnosprawność.

Ma umiejętność obserwowania, diagnozowania i oceniania postaw wobec osób niepełnosprawnych.

Potrafi scharakteryzować sytuację osoby niepełnosprawnej na otwartym i zamkniętym rynku pracy.

Umie określić rolę rodziny i innych grup społecznych w życiu osób niepełnosprawnych.

Potrafi nakreślić znaczenie instytucji rządowych, samorządowych i pozarządowych wspierających osoby niepełnosprawne.

Umie opisać i scharakteryzować bariery architektoniczne w miejscu zamieszkania, pracy, w mieście.

Kompetencje społeczne

Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób niepełnosprawnych i jest otwarty na ich integrację ze społeczeństwem.

Prawidłowo identyfikuje bariery architektoniczne i potrafi przygotować projekt ich znoszenia w miejscu nauki, pracy, zamieszkania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)