Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł badawczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-4S-MOB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł badawczy
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi działami socjologii, w tym przedmiotu zainteresowań, podstawowych teorii, metodologii badań, wybranych badań - narzędzi i wyników.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładów jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych.

Przedmiotem ćwiczeń jest udział studentów w praktyce badawczej.

Literatura:

WYKŁAD:

Hernik, K. (red.) (2015). Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

CBOS (2017). Czy warto się kształcić. Komunikat z badań Nr 62/2017. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Walczak D. (2011) Mobilność międzynarodowa naukowców. Płeć i posiadanie rodziny jako czynniki różnicujące?, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1-2/35-36/2010.

Kotlarska-Michalska A. (2015). Obrazy życia rodzinnego z perspektywy półwiecza badań nad rodziną polską, w: Taranowicz I. i Grotowska S. (red.). Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum

Fuszara M. (2007). Analiza badań fokusowych dotyczących równego traktowania w miejscu pracy, w: Gender Index. Monitorowanie równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy, EQUAL, UNDP, Warszawa.

Boguszewski R. (red.) (2016). Społeczeństwo obywatelskie w Polsce A.D. 2016, Opinie i Diagnozy nr 35, Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Nowakowska A., Przewłocka J. (2015). Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Efekty uczenia się:

W efekcie zajęć Student/Studentka:

1) Wiedza

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej;

ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych;

ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy struktury, organizacje i instytucje społeczne;

2) Umiejętności

potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych

potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii;

potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach kultury;

potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób;

3) Kompetencje społeczne

uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści;

jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego;

prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa;

respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD:

OBECNOŚĆ – max. 2 nieobecności w semestrze

AKTYWNOŚĆ na zajęciach (pytania, dyskusja, znajomość obowiązkowej literatury)

EGZAMIN - w formie testu wielokrotnego wyboru (pytania z wykładu) i QUIZ (pytania z literatury prezentowanej przez referentów)

ĆWICZENIA:

OBECNOŚĆ – max. 2 nieobecności w semestrze

AKTYWNOŚĆ na zajęciach (praca w grupach, pytania, dyskusja)

UDZIAŁ W BADANIU - konceptualizacja projektu badawczego; przygotowanie narzędzi badawczych

Praktyki zawodowe:

znajomość zadanych lektur,

udział w pracach nad narzędziami badawczymi;

przeprowadzenie badania;

przygotowanie notatki z badania z opisem doświadczeń, trudności, jakie napotkano w czasie badania w terenie, okoliczności wywiadu;

terminowe rozliczenie się z badań i przekazanie wszystkich zebranych materiałów w formie elektronicznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Walczak
Prowadzący grup: Dominika Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych.

W ramach zajęć studenci biorą udział w praktyce badawczej - biorą udział w pracach nad narzędziami badawczymi; realizują badania w terenie; opracowują zebrany materiał badawczy; prezentują wyniki analizy zebranego materiału.

Uwagi:

Moduł badawczy to zajęcia zawierające zarówno część teoretyczną, jak i empiryczną

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)