Moduł badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-4S-MOB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł badawczy |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi działami socjologii, w tym przedmiotu zainteresowań, podstawowych teorii, metodologii badań, wybranych badań - narzędzi i wyników. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładów jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych. Przedmiotem ćwiczeń jest udział studentów w praktyce badawczej. |
Literatura: |
WYKŁAD: Hernik, K. (red.) (2015). Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. CBOS (2017). Czy warto się kształcić. Komunikat z badań Nr 62/2017. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Walczak D. (2011) Mobilność międzynarodowa naukowców. Płeć i posiadanie rodziny jako czynniki różnicujące?, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1-2/35-36/2010. Kotlarska-Michalska A. (2015). Obrazy życia rodzinnego z perspektywy półwiecza badań nad rodziną polską, w: Taranowicz I. i Grotowska S. (red.). Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum Fuszara M. (2007). Analiza badań fokusowych dotyczących równego traktowania w miejscu pracy, w: Gender Index. Monitorowanie równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy, EQUAL, UNDP, Warszawa. Boguszewski R. (red.) (2016). Społeczeństwo obywatelskie w Polsce A.D. 2016, Opinie i Diagnozy nr 35, Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Nowakowska A., Przewłocka J. (2015). Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie zajęć Student/Studentka: 1) Wiedza ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej; ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych; ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy struktury, organizacje i instytucje społeczne; 2) Umiejętności potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii; potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach kultury; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób; 3) Kompetencje społeczne uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa; respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD: OBECNOŚĆ – max. 2 nieobecności w semestrze AKTYWNOŚĆ na zajęciach (pytania, dyskusja, znajomość obowiązkowej literatury) EGZAMIN - w formie testu wielokrotnego wyboru (pytania z wykładu) i QUIZ (pytania z literatury prezentowanej przez referentów) ĆWICZENIA: OBECNOŚĆ – max. 2 nieobecności w semestrze AKTYWNOŚĆ na zajęciach (praca w grupach, pytania, dyskusja) UDZIAŁ W BADANIU - konceptualizacja projektu badawczego; przygotowanie narzędzi badawczych |
Praktyki zawodowe: |
znajomość zadanych lektur, udział w pracach nad narzędziami badawczymi; przeprowadzenie badania; przygotowanie notatki z badania z opisem doświadczeń, trudności, jakie napotkano w czasie badania w terenie, okoliczności wywiadu; terminowe rozliczenie się z badań i przekazanie wszystkich zebranych materiałów w formie elektronicznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
WYK
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Walczak | |
Prowadzący grup: | Dominika Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest ogólna charakterystyka specjalizacji, przedmiot zainteresowania, przegląd teorii, metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych takich działów socjologii jak: socjologia edukacji, szkolnictwa wyższego, mobilności, rodziny, pracy, społeczeństwa obywatelskiego, problemów społecznych. W ramach zajęć studenci biorą udział w praktyce badawczej - biorą udział w pracach nad narzędziami badawczymi; realizują badania w terenie; opracowują zebrany materiał badawczy; prezentują wyniki analizy zebranego materiału. |
|
Uwagi: |
Moduł badawczy to zajęcia zawierające zarówno część teoretyczną, jak i empiryczną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.