Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biznes, polityka a etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-4S-BPE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biznes, polityka a etyka
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Polityka i gospodarka jako opozycja właściwa czasom nowożytnym i kapitalizmowi (R. Heilbroner).

2. Polityka, gospodarka, etyka. Rozłączność czy wspólnota. Polityka a gospodarka w tradycji liberalnej (B. Mandeville, J. Locke, A. Smith).

3. Polityka, gospodarka, etyka.

4. Państwo opiekuńcze.

5. Neoliberalna idea separacji polityki i biznesu (M. Friedman).

6. Etyka biznesu jako przedmiot refleksji teoretycznej

7. Biznes moralnie odpowiedzialny.

8. Zaufanie jako przesłanka gospodarczej efektywności.

9. Przejrzystość jako wynik braku zaufania wobec biznesu i polityki.

10. Korupcja jako wynik zachodzenia na siebie biznesu i polityki czy efekt ich separacji?

11. Moralność w sferze publicznej. Lobbing.

12. Etyczna ocena reklamy w biznesie oraz marketingu politycznego.

13. Biznes wobec ochrony środowiska - ekobiznes.

14. Zwycięstwo neoliberalizmu i jego krytyka.

15. Alterglobalizm jako próba budowy etycznej alternatywy dla neoliberalnej segregacji polityki i gospodarki.

16. Demaskacja separacji ekonomiki i polityki (Nami Klein).

17. Pytanie o przyszłość etyki w świecie biznesu i polityki (Immanuel Wallerstein).

Efekty uczenia się:

Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza

K_W01 Student/-ka zna genezę i istotę etyki polityki i etyki biznesu.

K_W03 Student/-ka zna patologie na styku biznesu i polityki – korupcję, nieuczciwą konkurencję (dumping), lobbing.

K_W05 Student/-ka ilustruje przykładami dylematy etyczne pojawiające się na styku biznesu, polityki i świata mediów.

K_W05 Student/-ka podaje przykłady dobrych praktyk biznesu.

Umiejętności

K_U02 Student/-ka potrafi określić znaczenie zaufania jako warunku efektywności gospodarczej i pożądanego życia społecznego.

K_U04 Student/-ka interpretuje przejrzystość jako wynik braku zaufania wobec biznesu i polityki.

K_U03 Student/-ka potrafi dokonać krytycznej analizy tekstu naukowego i publicystycznego.

K_U05 Student/-ka wykorzystując filozoficzne narzędzia potrafi wyrazić i uzasadnić swoje stanowisko wobec filantropii ze strony biznesu.

K_U09 Student/-ka proponuje i uzasadnia reguły etyczne, którymi powinni się kierować politycy i biznesmeni.

Kompetencje społeczne

K_K01 Student/-ka wyraża oceny dotyczące uprawiania zawodu polityka i biznesmena.

K_K05 Student/-ka uzasadnia potrzebę polityki compliance i społecznej odpowiedzialności biznesu i polityki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)