Biznes, polityka a etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-4S-BPE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biznes, polityka a etyka |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Polityka i gospodarka jako opozycja właściwa czasom nowożytnym i kapitalizmowi (R. Heilbroner). 2. Polityka, gospodarka, etyka. Rozłączność czy wspólnota. Polityka a gospodarka w tradycji liberalnej (B. Mandeville, J. Locke, A. Smith). 3. Polityka, gospodarka, etyka. 4. Państwo opiekuńcze. 5. Neoliberalna idea separacji polityki i biznesu (M. Friedman). 6. Etyka biznesu jako przedmiot refleksji teoretycznej 7. Biznes moralnie odpowiedzialny. 8. Zaufanie jako przesłanka gospodarczej efektywności. 9. Przejrzystość jako wynik braku zaufania wobec biznesu i polityki. 10. Korupcja jako wynik zachodzenia na siebie biznesu i polityki czy efekt ich separacji? 11. Moralność w sferze publicznej. Lobbing. 12. Etyczna ocena reklamy w biznesie oraz marketingu politycznego. 13. Biznes wobec ochrony środowiska - ekobiznes. 14. Zwycięstwo neoliberalizmu i jego krytyka. 15. Alterglobalizm jako próba budowy etycznej alternatywy dla neoliberalnej segregacji polityki i gospodarki. 16. Demaskacja separacji ekonomiki i polityki (Nami Klein). 17. Pytanie o przyszłość etyki w świecie biznesu i polityki (Immanuel Wallerstein). |
Efekty uczenia się: |
Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza K_W01 Student/-ka zna genezę i istotę etyki polityki i etyki biznesu. K_W03 Student/-ka zna patologie na styku biznesu i polityki – korupcję, nieuczciwą konkurencję (dumping), lobbing. K_W05 Student/-ka ilustruje przykładami dylematy etyczne pojawiające się na styku biznesu, polityki i świata mediów. K_W05 Student/-ka podaje przykłady dobrych praktyk biznesu. Umiejętności K_U02 Student/-ka potrafi określić znaczenie zaufania jako warunku efektywności gospodarczej i pożądanego życia społecznego. K_U04 Student/-ka interpretuje przejrzystość jako wynik braku zaufania wobec biznesu i polityki. K_U03 Student/-ka potrafi dokonać krytycznej analizy tekstu naukowego i publicystycznego. K_U05 Student/-ka wykorzystując filozoficzne narzędzia potrafi wyrazić i uzasadnić swoje stanowisko wobec filantropii ze strony biznesu. K_U09 Student/-ka proponuje i uzasadnia reguły etyczne, którymi powinni się kierować politycy i biznesmeni. Kompetencje społeczne K_K01 Student/-ka wyraża oceny dotyczące uprawiania zawodu polityka i biznesmena. K_K05 Student/-ka uzasadnia potrzebę polityki compliance i społecznej odpowiedzialności biznesu i polityki. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.