Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia badań opinii publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-4F-SBO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia badań opinii publicznej
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z historią badań opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach opinii publicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię z zakresu socjologii i nauk pokrewnych na poziomie rozszerzonym

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu socjologii i nauk pokrewnych

Posiada wiedzę o metodach i narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających opisywać struktury, organizacje i instytucje społeczne

Umiejętności

Posiada umiejętności dostrzegania, obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, pogłębione i wzbogacone o wyjaśnianie wzajemnych relacji między zjawiskami społecznymi rozmaitej natury

Kompetencje społeczne

Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Grodecki
Prowadzący grup: Mateusz Grodecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

- egzamin (rozwiązanie problemów badawczych)

- projekt badawczy - badanie opinii publicznej (zaplanowanie, przeprowadzenie, raportowanie)

Sposób pomiaru w trakcie nauczania zdalnego:

Wykład: egzamin pisemny na platformie MS Forms;

Ćwiczenia: przygotowanie i realizacja projektu badawczego. Formą zaliczenia pozostaje prezentacja z konceptualizacją badania oraz analizą danych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z historią badań opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach opinii publicznej.

Sposób organizacji zajęć w trakcie nauczania zdalnego.

Wykład

Do 6.04

W każdy poniedziałek okresu objętego nauczaniem zdalnym będzie udostępniona prezentacja z danego wykładu. Obowiązkiem słuchaczy jest zapoznać się z jej treścią. Osoba odpowiedzialna za kontakt ze strony grupy zbiera następnie ewentualne pytania i przesyła je prowadzącemu w jednym pliku do terminu następnego wykładu. Prowadzący przygotowuje odpowiedź na pytania i przesyła je osobie odpowiedzialnej za kontakt w celu przekazania całej grupie.

Prezentacje będą udostępniane pod poniższym linkiem:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mgrodecki_aps_edu_pl/EpjAzNM_JslKhQe2gmJ_GTcBEAKMVOve8-p_z8kV43rAgQ?e=MfTlbt

Spis wykładów:

23.03 - Wskaźniki, indeksy, pytania projekcyjne - udostępniono prezentację;

30.03 - Komunikowania planu i wyników badania - udostępniono prezentację;

6.04 - Kwestionariusz: porządek pytań, odpowiedzi i percepcja respondenta - wykład online na platformie MS Teams

Od 20.04

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym za pomocą platformy MS Teams. Link przesyłany przed każdymi zajęciami za pomocą USOS (poczty APS). Plan zajęć:

20.04 - Badania ilościowe: co mówi kategoria „nie wiem” cz. 1

27.04 - Badania ilościowe: co mówi kategoria „nie wiem” cz. 2

04.05 - Jak wizualizować dane (wyjątkowo, na dysku udostępniono prezentację z komentarzem głosowym - link podany powyżej)

11.05 - Jak interpretować sondaże?

18.05 - Międzynarodowe badania porównawcze: jak porównywać dane

25.05 - Badania jakościowe opinii publicznej

01.06 - Metody niedeklaratywne, „neuromarketingowe” i badania UX

08.06 - Egzamin

Ćwiczenia

Projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem podanym na początku semestru. W trakcie zdalnego nauczania więcej uwagi poświęcone będzie jednak realizacji przez grupy projektu badania ilościowego. Projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem podanym na początku zajęć.

Każda z grup jest zobligowana to przesłania kolejnej części projektu do każdego wtorku włącznie. Uwagi do pracy są przesyłane do każdej grupy indywidualnie do piątku włącznie.

Plan ćwiczeń:

24.03 - pierwsza wersja kwestionariusza

31.03 - druga wersja kwestionariusza

7.04 - ostateczna wersja kwestionariusza w formie dokumentu

Od 20.04 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym za pomocą platformy MS Teams. Link przesyłany przed każdymi zajęciami za pomocą USOS (poczty APS). Plan zajęć:

21.04 - Badanie ilościowe: przedstawienie finalnej wersji narzędzia online

28.04 - Badanie ilościowe: omówienie bieżącej realizacji badania

05.05 - Badanie ilościowe: przedstawienie wyników (wyjątkowo o godz. 13:30)

12.05 - Badanie jakościowe: konceptualizacja problemu (wyjątkowo o godz. 13:30)

19.05 - Badanie jakościowe: przedstawienie projektu badania

26.05 - Badanie jakościowe: przedstawienie wyników

02.06 - Prezentacja raportu cz. 1

09.06 - Prezentacja raportu cz. 2

Literatura:

Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Domański H., Ostrowska A., Sztabiński P. (2006) W środku Europy? Wyniki europejskiego Sondażu Społecznego. Warszawa: IFiS PAN.

Domański H. i in. (2010). Ocena metodologii i rezultatów badań poprzedzających pierwszą i drugą turą wyborów prezydenckich w 2010 roku. Warszawa: OFBOR.

Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.

Maison D. (2010) Jakościowe metody badań marketingowych. Warszawa: PWN.

Sułek A. (2002). Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Sułek A. (2001). Sondaż polski. Warszawa: IFiS PAN.

Uwagi:

Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego:

Wykład online, prezentacja multimedialna, projekt badawczy

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, case study, projekt badawczy

Nakład pracy studenta:

Wykład: 30h; Ćwiczenia 30 h; Przygotowanie projektu 60h; Praca własna z literaturą 30h.

Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 150h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)