Wspieranie rozwoju osobowości w całym cyklu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WCZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie rozwoju osobowości w całym cyklu życia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot: - wie, na czym polega specyfika wspierania rozwoju osobowości w całym cyklu życia, jako podobszaru specjalnościowego odrębnego od kształcenia i wychowania z jednej strony oraz psychoterapii, poradnictwa psychologicznego z drugiej strony - rozumie subtelne różnice między wspieraniem rozwoju osobowości (zwłaszcza jej głębokich struktur) a kształtowaniem osobistych kompetencji - rozumie pojęcie dojrzewania osobowości i rozwoju osobowości i wie, na czym polega różnica między nimi - zna podstawowe psychologiczne i psychoanalityczne teorie rozwoju osobowości w całym cyklu życia - umie wymienić kryteria osobowości zdrowej, zaburzonej, dojrzałej stosownie do wieku, niedojrzałej stosownie do wieku, ale niezaburzonej - zna wybrane modele człowieka optymalnie funkcjonującego formułowane na gruncie psychologii pozytywnej i współczesnej psychoanalizy - zna w ogólnym zarysie wyniki raportu Komisji ds. Integracji Nauki o Rozwoju Małego Dziecka - potrafi wskazać osoby kluczowe dla rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia i ich rolę we wspieraniu rozwoju osobowości - zna podstawowe formy pracy nad wspieraniem rozwoju osobowości (rodzaje interwencji) - rozumie, że wspieranie rozwoju osobowości wymaga zintegrowanych działań na poziomie bliskich relacji indywidualnych, oddziaływań lokalnych i oddziaływań na poziomie globalnym Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot umie: - czytać ze zrozumieniem i krytycznie zadane teksty podręcznikowe i źródłowe - przetwarzać uzyskaną podczas lektur wiedzę i formułować na jej podstawie wnioski praktyczne Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot: - docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi społecznych - ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej specjalności - jest przekonany o ogromnej roli psychologa w krzewieniu wiedzy o podstawowych potrzebach rozwojowych człowieka i konieczności ich zaspokajania po to, by wspierać rozwój zdrowej osobowości, zdrowych instytucji i zdrowego świata |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot: - wie, na czym polega specyfika wspierania rozwoju osobowości w całym cyklu życia, jako podobszaru specjalnościowego odrębnego od kształcenia i wychowania z jednej strony oraz psychoterapii, poradnictwa psychologicznego z drugiej strony - rozumie subtelne różnice między wspieraniem rozwoju osobowości (zwłaszcza jej głębokich struktur) a kształtowaniem osobistych kompetencji - rozumie pojęcie dojrzewania osobowości i rozwoju osobowości i wie, na czym polega różnica między nimi - zna podstawowe psychologiczne i psychoanalityczne teorie rozwoju osobowości w całym cyklu życia - umie wymienić kryteria osobowości zdrowej, zaburzonej, dojrzałej stosownie do wieku, niedojrzałej stosownie do wieku, ale niezaburzonej - zna wybrane modele człowieka optymalnie funkcjonującego formułowane na gruncie psychologii pozytywnej i współczesnej psychoanalizy - zna w ogólnym zarysie wyniki raportu Komisji ds. Integracji Nauki o Rozwoju Małego Dziecka - potrafi wskazać osoby kluczowe dla rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia i ich rolę we wspieraniu rozwoju osobowości - zna podstawowe formy pracy nad wspieraniem rozwoju osobowości (rodzaje interwencji) - rozumie, że wspieranie rozwoju osobowości wymaga zintegrowanych działań na poziomie bliskich relacji indywidualnych, oddziaływań lokalnych i oddziaływań na poziomie globalnym Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot umie: - czytać ze zrozumieniem i krytycznie zadane teksty podręcznikowe i źródłowe - przetwarzać uzyskaną podczas lektur wiedzę i formułować na jej podstawie wnioski praktyczne Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot: - docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi społecznych - ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej specjalności - jest przekonany o ogromnej roli psychologa w krzewieniu wiedzy o podstawowych potrzebach rozwojowych człowieka i konieczności ich zaspokajania po to, by wspierać rozwój zdrowej osobowości, zdrowych instytucji i zdrowego świata Sposób pomiaru Egzamin pisemny dwuczęściowy – test wiadomości plus pytanie otwarte do wyboru spośród trzech |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: weryfikacja przeprowadzenia zadania w małej grupie, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
Charakterystyka treści programowych realizowanych na zajęciach: Wykład 1. Psychologia pozytywna, psychologia rozwoju w pełnym cyklu życia, podejście oparte na dowodach – meta-psychologiczne założenia wspierania rozwoju Wykład 2. Optymalne bycie człowiekiem – model człowieka dobrze funkcjonującego wg. K. Sheldona Wykład 3. Wspieranie rozwoju kompetencji a wspieranie rozwoju głębokich struktur osobowości Wykład 4. Szanse i zagrożenia optymalnego rozwoju Wykład 5. Obiekt interwencji i oddziaływań Wykład 6. Metody oddziaływania Wykład 7. Zdrowe fundamenty raz jeszcze - psychologia prenatalna, poród, trzy pierwsze lata życia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Literatura podstawowa Carr, A. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.) (2003). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Wyd. Fundacji Humaniora. Brzezińska, A., Jabłoński S., Marchow. M. (red.) (2003). Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Wyd. Fundacji Humaniora. Brzezińska A., Bardziejewska M., Ziółkowska B. (2002). Szanse rozwoju w okresie dorastania. Wyd. Fundacji Humaniora. Brzezińska A. , Bardziejewska M., Ziółkowska B. (red.) (2003). Zagrożenia rozwoju w okresie dorastania. Wyd. Fundacji Humaniora. Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.)(2002). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Wyd. Fundacji Humaniora. Brzezińska A.I., Ober-Łopatka K., Stec R., Ziółkowska K. (red.) (2007). Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości. Wyd. Fundacji Humaniora. Brzezińska A.I., Ober-Łopatka K., Stec R., Ziółkowska K. (red.) (2007). Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości. Wyd. Fundacji Humaniora. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury Przygotowanie się do egzaminu 40 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: weryfikacja przeprowadzenia zadania w małej grupie, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Rozróżnienie zakresu psychologii wspierania rozwoju osobowości w kontekście innych obszarów oddziaływań (np. kształcenia, wychowania, psychoterapii). Wykład 2. Zaplecze teoretyczne wspierania rozwoju osobowości (podejście oparte na dowodach, główne zadania rozwojowe w całym cyklu życia, psychologia pozytywna). Wykład 3. Założenia teoretyczne i główne nurty psychologii pozytywnej (eudajmonistyczny vs hedonistyczny; ujęcie „dół-góra” vs „góra-dół”). Wykład 4. Wybrane teorie z zakresu psychologii pozytywnej. Wykład 5. Cele pozytywnej interwencji/ interwencji wspierającej. Wykład 6. Kompetencje osoby wspierającej rozwój osobowości i/lub osób kluczowych. Wykład 7 i 8. Modyfikacja modelu Eriksonowskiego dokonana przez Kalmana J. Kaplana i Nancy O’Connor. Szanse i zagrożenia optymalnego rozwoju. Wykład 9 i 10. Teoria wspierania rozwoju osobowości Profesor Heleny Grzegołowskiej-Klarkowskiej. Wykład 11. Model człowieka optymalnie funkcjonującego Kennona M. Sheldona. Wykład 12-14. Modele integracyjne dotyczące psychologii wspierania rozwoju osobowości. a. Cztery psychoanalizy według Pine’a. b. Funkcjonalno-emocjonalna teoria rozwoju Stanleya Greenspan’a. c. Psychlogiczno-neurobiologiczna metaperspektywa Allana Schore’a. d. Neurorozwojowa teoria przywiązania i mentalizacji Petera Fonagy’ego. Wykład 15. Powtórzenie treści omówionych w trakcie kursu |
|
Literatura: |
P. A. Linley, S. Joseph (red.)(2007). Psychologia pozytywna w praktyce Wydawnictwo Naukowe PWN, FRAGMENTY: Wprowadzenie do wydania polskiego (str.15-18) Rozdział 1 Pojęcie dobrego życia – w ujęciu szerokim i wąskim (str. 19-41) J. Czapiński (2004). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. FRAGMENTY: Wstęp i część I ‘Co to jest psychologia pozytywna?’ (str. 7-31) Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „Dół-Góra” i „Góra-dół” (str. 51-102) Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (2018). Mądrość osobowości: wspieranie rozwoju osobowości i zapobieganie jej zaburzeniom w całym cyklu życia.. Warszawa : ME-KOMP. FRAGMENTY: Rozdział 1(str.19-59); Rozdział 2i3 (str. 60-87); Rozdział 4 (str.88-94) Rozdział 6 (str.110-115) Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (red.) (2018). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik. Wydawnictwo APS FRAGMENTY: Część II współczesne koncepcje integrujące: Rozdziały 8-11 (str. 95-126) Sokołowska, E. (red.). (2013). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo APS. Rozdziały: 3 i 4 (str. 32-60); Rozdziały: 10 i 11 (str. 146-182) |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -wykłady, -dyskusje, Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe np. wykład: 15 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 -przygotowanie się do egzaminu: 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 80 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: weryfikacja przeprowadzenia zadania w małej grupie, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Rozróżnienie zakresu psychologii wspierania rozwoju osobowości w kontekście innych obszarów oddziaływań (np. kształcenia, wychowania, psychoterapii). Wykład 2. Zaplecze teoretyczne wspierania rozwoju osobowości (podejście oparte na dowodach, główne zadania rozwojowe w całym cyklu życia, psychologia pozytywna). Wykład 3. Cele pozytywnej interwencji/ interwencji wspierającej. Kompetencje osoby wspierającej rozwój osobowości i/lub osób kluczowych. Wykład 4. Modyfikacja modelu Eriksonowskiego dokonana przez Kalmana J. Kaplana i Nancy O’Connor. Szanse i zagrożenia optymalnego rozwoju. Wykład 5. Teoria wspierania rozwoju osobowości Profesor Heleny Grzegołowskiej-Klarkowskiej. Wykład 6. Model człowieka optymalnie funkcjonującego Kennona M. Sheldona. Wykład 7. Modele integracyjne dotyczące psychologii wspierania rozwoju osobowości. a. Cztery psychoanalizy według Pine’a. b. Funkcjonalno-emocjonalna teoria rozwoju Stanleya Greenspan’a. c. Psychlogiczno-neurobiologiczna metaperspektywa Allana Schore’a. d. Neurorozwojowa teoria przywiązania i mentalizacji Petera Fonagy’ego. |
|
Literatura: |
P. A. Linley, S. Joseph (red.)(2007). Psychologia pozytywna w praktyce Wydawnictwo Naukowe PWN, FRAGMENTY: Wprowadzenie do wydania polskiego (str.15-18) Rozdział 1 Pojęcie dobrego życia – w ujęciu szerokim i wąskim (str. 19-41) J. Czapiński (2004). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. FRAGMENTY: Wstęp i część I ‘Co to jest psychologia pozytywna?’ (str. 7-31) Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „Dół-Góra” i „Góra-dół” (str. 51-102) Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (2018). Mądrość osobowości: wspieranie rozwoju osobowości i zapobieganie jej zaburzeniom w całym cyklu życia.. Warszawa : ME-KOMP. FRAGMENTY: Rozdział 1(str.19-59); Rozdział 2i3 (str. 60-87); Rozdział 4 (str.88-94) Rozdział 6 (str.110-115) Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (red.) (2018). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik. Wydawnictwo APS FRAGMENTY: Część II współczesne koncepcje integrujące: Rozdziały 8-11 (str. 95-126) Sokołowska, E. (red.). (2013). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo APS. Rozdziały: 3 i 4 (str. 32-60); Rozdziały: 10 i 11 (str. 146-182) |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -wykłady, -dyskusje, Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe np. wykład: 30 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 -przygotowanie się do egzaminu: 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 80 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.