Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola psychologa w procesie edukacji - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-RP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rola psychologa w procesie edukacji - 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje podstawowe zadania psychologa szkolnego wraz ze sposobami ich realizacji, formy działań profilaktycznych i interwencyjnych, formy współpracy z instytucjami zewnętrznymi (zwłaszcza poradniami psychologiczno-pedagogicznymi), formy realizacji działań profilaktycznych w szkole oraz analizy indywidualnych przypadków.

Podczas zajęć zostaną także omówione sposoby i kryteria tworzenia zaleceń w opiniach psychologiczno-pedagogicznych oraz kontrakt wychowawczy jako metoda pracy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wie, na czym polega rola psychologa w procesie edukacji.

Potrafi wskazać obszary oddziaływań psychologa w sferze edukacji.

Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych zachowań zdrowotnych.

Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych zachowań związanych z seksualnością człowieka.

Umiejętności

Umie zaplanować i przeprowadzić działania o charakterze profilaktycznym i korygującym dotyczące zdrowia i seksualności człowieka.

Umie rozpoznać zagrożenia i nieprawidłowości w funkcjonowaniu człowieka związane z jego zdrowiem i seksualnością.

Kompetencje społeczne

Rozumie wagę oddziaływań edukacyjnych mających na celu kształtowanie prawidłowego funkcjonowania psychicznego człowieka na różnych etapach życia.

Potrafi współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową składać się będą oceny z 2 prac zaliczeniowych oraz ocena z aktywności na zajęciach.

Prace zaliczeniowe:

1. Przygotowanie zaleceń do pracy dla szkoły i dla domu dziecka, na podstawie dostarczonej przez prowadzącego opinii psychologiczno – pedagogicznej

2. Wywiad diagnostyczny z uczniem.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Formy i metody pracy z uczniem na terenie szkoły oraz wyzwania im towarzyszące.

2. Formy działań profilaktycznych i interwencyjnych w szkole.

3. Diagnoza psychologiczna i diagnoza potrzeb uczniów na różnych etapach rozwoju.

4. Współprace z wybranymi instytucjami zewnętrznymi

5. Pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków)

6. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy dziecku i zaplanowanie zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły.

7. Praca z rodzicem – analiza przypadków.

8. Kontrakt jako metoda pracy – szanse i zagrożenia.

9. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy .

Literatura:

S. Kowalik (red.) (2010). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bauer, J. (2015). Co z tą szkoła? Siedem perspektyw dla uczniów nauczycieli i rodziców. Słupsk: Dobra Literatura.

Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Podkowa leśna: Wyd. MiND.

Stańkowski, B. (2009). Konflikt NAuczyciel-uczeń. Uzdrawianie relacji w świetle reguły 5 R. Kraków: Wyd. WAM.

Wojda, K., Szybalska, M., Chojnacki, J. (2005). Wspieranie rozwoju ucznia i nauczyciela. Warszawa: Dom wydawniczy ABC.

Kołakowski, A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: Wydawnictwo GWP.

Jagieła, J. (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon.

Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uwagi:

Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30h), napisanie prac zaliczeniowych (30h), studiowanie literatury (30h)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową składać się będą oceny z 2 prac zaliczeniowych oraz ocena z aktywności na zajęciach.

Prace zaliczeniowe:

1. Przygotowanie zaleceń do pracy dla szkoły i dla domu dziecka, na podstawie dostarczonej przez prowadzącego opinii psychologiczno – pedagogicznej

2. Wywiad diagnostyczny z uczniem.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Formy i metody pracy z uczniem na terenie szkoły oraz wyzwania im towarzyszące.

2. Formy działań profilaktycznych i interwencyjnych w szkole.

3. Diagnoza psychologiczna i diagnoza potrzeb uczniów na różnych etapach rozwoju.

4. Współprace z wybranymi instytucjami zewnętrznymi

5. Pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków)

6. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy dziecku i zaplanowanie zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły.

7. Praca z rodzicem – analiza przypadków.

8. Kontrakt jako metoda pracy – szanse i zagrożenia.

9. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy .

Literatura:

S. Kowalik (red.) (2010). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bauer, J. (2015). Co z tą szkoła? Siedem perspektyw dla uczniów nauczycieli i rodziców. Słupsk: Dobra Literatura.

Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Podkowa leśna: Wyd. MiND.

Stańkowski, B. (2009). Konflikt NAuczyciel-uczeń. Uzdrawianie relacji w świetle reguły 5 R. Kraków: Wyd. WAM.

Wojda, K., Szybalska, M., Chojnacki, J. (2005). Wspieranie rozwoju ucznia i nauczyciela. Warszawa: Dom wydawniczy ABC.

Kołakowski, A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: Wydawnictwo GWP.

Jagieła, J. (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon.

Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30h), napisanie prac zaliczeniowych (30h), studiowanie literatury (30h)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszak
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z wyzwaniami w pracy psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE. Będą mieli także praktyczną okazję do doskonalenia swojego warsztatu psychologicznego odnośnie właściwego czytania i rozumienia opinii psychologiczno-pedagogicznych. Zajęcia uwzględniają także sporządzanie profilaktycznych oraz interwencyjnych planów pomocowych.

Pełny opis:

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja. uzdolnienia i prokrastynacja, migracja, etc. oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków.

Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań.

Zajęcia uwzględniają także sporządzanie profilaktycznych oraz interwencyjnych planów pomocowych.

Tematyka zajęć:

1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc.

2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi.

3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny.

4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia na terenie szkoły.

5. Profilaktyka oraz interwencja w szkole a oddziaływania psychologa.

6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne?

7. Podsumowanie zajęć, wnioski.

Literatura:

Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP

Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE

Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38.

Uwagi:

Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, analiza dokumentów szkolnych

Nakład pracy studenta:

- wykonanie dwóch prac pisemnych - zaliczeniowych, lektura: 30 h

- aktywne uczestnictwo w zajęciach: 30 h (możliwe 2 nieobecności)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszak
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc oraz omówić problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z wyzwaniami w pracy psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE. Będą mieli także praktyczną okazję do doskonalenia swojego warsztatu psychologicznego odnośnie właściwego czytania i rozumienia opinii psychologiczno-pedagogicznych. Zajęcia uwzględniają także sporządzanie profilaktycznych oraz interwencyjnych planów pomocowych.

Pełny opis:

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja. uzdolnienia i prokrastynacja, migracja, etc. oraz omówić problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków.

Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań.

Zajęcia uwzględniają także sporządzanie profilaktycznych oraz interwencyjnych planów pomocowych.

Tematyka zajęć:

1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc.

2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi.

3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny.

4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia na terenie szkoły.

5. Profilaktyka oraz interwencja w szkole a oddziaływania psychologa.

6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne?

7. Podsumowanie zajęć, wnioski.

Literatura:

Gaś, Z (2006) Profilaktyka w szkole, WSiP, Warszawa

Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP

Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE

Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38.

Uwagi:

Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, analiza dokumentów szkolnych

Nakład pracy studenta:

- wykonanie dwóch prac pisemnych - zaliczeniowych, lektura: 30 h

- aktywne uczestnictwo w zajęciach: 30 h (możliwe 2 nieobecności)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)