Problem przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PZW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problem przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Stosowane sposoby pomiaru efektów kształcenia: - zadania do wykonania w trakcie zajęć - kolokwium na zakończenie (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) - wykonanie projektu, którego rezultatem ma być materiał edukacyjny/ulotka informacyjna/plakat profilaktyczny. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Istota przemocy w szkole. Definicje (agresja, przemoc, bullying), typologia zachowań agresywnych, rodzaje przemocy. Agresja elektroniczna i właściwości nowych technologii. 2. Agresor w klasie szkolnej. Psychologiczne teorie zachowania agresywnego. Działania ukierunkowane na sprawców przemocy rówieśniczej. 3. Ofiara przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole. Bullying uprzedzeniowy. Obszary pracy z ofiarą przemocy. 4. Wykluczenie rówieśnicze – istota, mechanizmy grupowe. 5. Uczniowie w roli świadków przemocy w szkole. 6. Szkoła – arena czy generator zachowań agresywnych? Czynniki związane z klimatem i kulturą szkoły. Nauczyciel wobec przemocy rówieśniczej. 7. Koncepcje wyjaśniające przemoc w szkole i implikacje dla profilaktyki. |
Literatura: |
Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo APS Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków: Wydawnictwo UJ Olweus D. (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Analizy IBE/01/2014 Urban B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: PWN Surzykiewicz, J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: CMPP-P Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls Kowalski R.M., Limber S.P., Agatston P.W., (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Tłuściak-Deliowska A. (2015). Nauczyciel a przemoc rówieśnicza wśród uczniów, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 155-171. Tłuściak-Deliowska A. (2014). Interwencja rówieśników w sytuacji dręczenia szkolnego. Rola czynników kontekstowych. Implikacje praktyczne. „Studia Edukacyjne”, nr 32, s. 303-320. Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia Literatura uzupełniająca: Czemierowska-Koruba E. (2014), Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie przeciwdziałać, ORE Kulesza M. (2012). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie rówieśników jako strategia osiągania własnych celów w świetle badań nad społeczną dominacją i działaniami przymuszającymi. „Rozprawy Społeczne”, tom 11, nr 6, s. 7-13. Tłuściak-Deliowska A. (2014). Normy grupy rówieśniczej regulujące zachowanie się w sytuacji dręczenia szkolnego. „Psychologia Wychowawcza”, nr 6, s. 25-36. Gaś, Z. (1999). Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Katowice Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu przemocy rówieśniczej w szkole. [w:] Mediacja, red. L. Mazowiecka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, s. 334-359 Urban B., (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. „Aggression and Violent Behavior”. 15 (2), s.112-120 Borecka-Biernat D., (2013)(red.). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania. Warszawa: Difin Borzucka-Sitkiewicz K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wydawnictwo UŚ Krahe B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (26), 2009 (cały numer poświęcony cyberprzemocy) Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (15), 2016 (cały poświęcony przemocy rówieśniczej) Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka – podręcznik dla nauczyciela. Toruń: WN UMK Frączek A., Pufal-Struzik I., (1996)(red.). Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce Pufal-Struzik I. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Bjorkqvist K., Lagerspetz K.M.J., Kaukiainen A., (1992). Do girls manipulate and boys fight? Developmental trends in regard to direct and indirect aggression. „Aggressive Behavior”, 18(2), s. 117-127. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Umie zdefiniować zagadnienie agresji, przemocy, znęcania się, wykluczenia w szkole; - Jest w stanie scharakteryzować determinanty indywidualne i sytuacyjne przemocy szkolnej; - Zna i potrafi wymienić efekty przemocy i znęcania się dla zdrowia fizycznego i psychicznego ofiary a także dla grupy w której dochodzi do prześladowania; - Potrafi opisać mechanizm powstawania przemocy w klasie i podstawowe procesy grupowe, które wspierają rozwój przemocy; Umiejętności - Umie analizować sytuację w grupie z przemocą z perspektywy społeczno-poznawczej; - Potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej na temat przemocy aby zaplanować i przeprowadzić interwencję w system klasowy i szkolny; - Umie współpracować i kierować działaniami zespołu wychowawczego oraz rodziców w prewencji agresji oraz interwencji w sytuacji wystąpienia przemocy; Kompetencje społeczne - Potrafi współpracować w grupie zajęciowej; - Postępuje zgodnie z zasadami etyki psychologa; - Jest wrażliwy na potrzeby ofiar przemocy; |
Metody i kryteria oceniania: |
Uwagi: Stosowane metody: Mini-wykład, dyskusja w grupie i podgrupach, kierowana rozmowa dydaktyczna, metoda sytuacyjna (analiza przypadków), zadania problemowe, ćwiczenia w grupach, ćwiczenia indywidualne, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, analiza filmu, projekt. Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do zaliczenia 20 Przygotowanie projektu 20 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych; 10 pytań otwartych); |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Agresja i przemoc jako problem społeczny. 2. Agresja i przemoc w szkole. 2.1. Szkoła jako środowisko wychowawcze i socjalizacyjne. 2.2. Definicje (agresja, cyberprzemoc, bullying rówieśniczy), typologia zachowań agresywnych, rodzaje przemocy. 2.3. Agresja elektroniczna i właściwości nowych technologii. 3. Agresor w klasie szkolnej. 3.1.Psychologiczne teorie zachowania agresywnego. 3.2.Działania ukierunkowane na sprawców przemocy rówieśniczej. 4. Rodzina w obszarze zachowań agresywnych i przemocy w szkole. 5. Ofiara przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole. Bullying uprzedzeniowy. Obszary pracy z ofiarą przemocy. 6. Wykluczenie rówieśnicze – istota, mechanizmy i role grupowe. 7. Uczniowie w roli świadków przemocy w szkole. 8. Szkoła – redukcja czy generator zachowań agresywnych? 8.1. Czynniki związane z klimatem i kulturą szkoły. 8.2. Nauczyciel wobec przemocy rówieśniczej. 9. Klimat szkoły a zachowania agresywne, narzędzia do badania klimatu w szkole. 10. Koncepcje wyjaśniające przemoc w szkole oraz implikacje dla profilaktyki. 10.1. Rola nauczyciela i specjalistów w profilaktyce agresji i przemocy. 10.2. Rozwiązania prawne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 10.3. Rozwiązania psychologiczne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 11. Umiejętności prospołeczne dzieci i młodzieży jako ważny element profilaktyki agresji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: PWN. Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia. Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Analizy IBE/01/2014 Olweus D. (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO. Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków: Wydawnictwo UJ. Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo APS. rban B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN Woljtasik Ł. (2015), red., Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Warszawa: Wydawnictwo FDN. Surzykiewicz, J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: CMPP-P Literatura uzupełniająca: Borecka-Biernat D., (2013)(red.). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania. Warszawa: Difin Borzucka-Sitkiewicz K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wydawnictwo UŚ Czemierowska-Koruba E. (2014), Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie przeciwdziałać, ORE Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka – podręcznik dla nauczyciela. Toruń: WN UMK Frączek A., Pufal-Struzik I., (1996)(red.). Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce Gaś, Z. (1999). Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Katowice Kulesza M. (2012). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu przemocy rówieśniczej w szkole. [w:] Mediacja, red. L. Mazowiecka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, s. 334-359 Krahe B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP Urban B., (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (26), 2009 (cały numer poświęcony cyberprzemocy) Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (15), 2016 (cały poświęcony przemocy rówieśniczej) Pufal-Struzik I. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Rejzner A. (2008), Przemoc i agresja w szkole. Próby rozwiazania problemu, Warszawa: WSP TWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, dyskusja; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 30 przygotowanie do lektury: 15 przygotowanie do zaliczenia - 25 przygotowanie do dyskusji - 5 Łączna liczba - 75 Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji TEAMS link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3b3600ad8574455aa700e91212e157e7%40thread.tacv2/Problem%2520przemocy%252C%2520zn%25C4%2599cania%2520si%25C4%2599%2520i%2520wykluczenia?groupId=3de8adad-55ba-4b93-a46a-e232b90bd804&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rajchert | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych; 10 pytań otwartych); |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Agresja i przemoc jako problem społeczny. 2. Agresja i przemoc w szkole. 2.1. Szkoła jako środowisko wychowawcze i socjalizacyjne. 2.2. Definicje (agresja, cyberprzemoc, bullying rówieśniczy), typologia zachowań agresywnych, rodzaje przemocy. 2.3. Agresja elektroniczna i właściwości nowych technologii. 3. Agresor w klasie szkolnej. 3.1.Psychologiczne teorie zachowania agresywnego. 3.2.Działania ukierunkowane na sprawców przemocy rówieśniczej. 4. Rodzina w obszarze zachowań agresywnych i przemocy w szkole. 5. Ofiara przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole. Bullying uprzedzeniowy. Obszary pracy z ofiarą przemocy. 6. Wykluczenie rówieśnicze – istota, mechanizmy i role grupowe. 7. Uczniowie w roli świadków przemocy w szkole. 8. Szkoła – redukcja czy generator zachowań agresywnych? 8.1. Czynniki związane z klimatem i kulturą szkoły. 8.2. Nauczyciel wobec przemocy rówieśniczej. 9. Klimat szkoły a zachowania agresywne, narzędzia do badania klimatu w szkole. 10. Koncepcje wyjaśniające przemoc w szkole oraz implikacje dla profilaktyki. 10.1. Rola nauczyciela i specjalistów w profilaktyce agresji i przemocy. 10.2. Rozwiązania prawne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 10.3. Rozwiązania psychologiczne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 11. Umiejętności prospołeczne dzieci i młodzieży jako ważny element profilaktyki agresji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: PWN. Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia. Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Analizy IBE/01/2014 Olweus D. (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO. Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków: Wydawnictwo UJ. Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo APS. rban B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN Woljtasik Ł. (2015), red., Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Warszawa: Wydawnictwo FDN. Surzykiewicz, J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: CMPP-P Literatura uzupełniająca: Borecka-Biernat D., (2013)(red.). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania. Warszawa: Difin Borzucka-Sitkiewicz K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wydawnictwo UŚ Czemierowska-Koruba E. (2014), Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie przeciwdziałać, ORE Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka – podręcznik dla nauczyciela. Toruń: WN UMK Frączek A., Pufal-Struzik I., (1996)(red.). Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce Gaś, Z. (1999). Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Katowice Kulesza M. (2012). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu przemocy rówieśniczej w szkole. [w:] Mediacja, red. L. Mazowiecka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, s. 334-359 Krahe B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP Urban B., (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (26), 2009 (cały numer poświęcony cyberprzemocy) Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (15), 2016 (cały poświęcony przemocy rówieśniczej) Pufal-Struzik I. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Rejzner A. (2008), Przemoc i agresja w szkole. Próby rozwiazania problemu, Warszawa: WSP TWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, dyskusja; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 30 przygotowanie do lektury: 15 przygotowanie do zaliczenia - 25 przygotowanie do dyskusji - 5 Łączna liczba - 75 Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji TEAMS link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3b3600ad8574455aa700e91212e157e7%40thread.tacv2/Problem%2520przemocy%252C%2520zn%25C4%2599cania%2520si%25C4%2599%2520i%2520wykluczenia?groupId=3de8adad-55ba-4b93-a46a-e232b90bd804&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych; 10 pytań otwartych); |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Agresja i przemoc jako problem społeczny. 2. Agresja i przemoc w szkole. 2.1. Szkoła jako środowisko wychowawcze i socjalizacyjne. 2.2. Definicje (agresja, cyberprzemoc, bullying rówieśniczy), typologia zachowań agresywnych, rodzaje przemocy. 2.3. Agresja elektroniczna i właściwości nowych technologii. 3. Agresor w klasie szkolnej. 3.1.Psychologiczne teorie zachowania agresywnego. 3.2.Działania ukierunkowane na sprawców przemocy rówieśniczej. 4. Rodzina w obszarze zachowań agresywnych i przemocy w szkole. 5. Ofiara przemocy, znęcania się i wykluczenia w szkole. Bullying uprzedzeniowy. Obszary pracy z ofiarą przemocy. 6. Wykluczenie rówieśnicze – istota, mechanizmy i role grupowe. 7. Uczniowie w roli świadków przemocy w szkole. 8. Szkoła – redukcja czy generator zachowań agresywnych? 8.1. Czynniki związane z klimatem i kulturą szkoły. 8.2. Nauczyciel wobec przemocy rówieśniczej. 9. Klimat szkoły a zachowania agresywne, narzędzia do badania klimatu w szkole. 10. Koncepcje wyjaśniające przemoc w szkole oraz implikacje dla profilaktyki. 10.1. Rola nauczyciela i specjalistów w profilaktyce agresji i przemocy. 10.2. Rozwiązania prawne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 10.3. Rozwiązania psychologiczne w aspekcie aktów agresji i przemocy w szkole. 11. Umiejętności prospołeczne dzieci i młodzieży jako ważny element profilaktyki agresji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: PWN. Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia. Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Analizy IBE/01/2014 Olweus D. (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO. Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać? Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków: Wydawnictwo UJ. Tłuściak-Deliowska A. (2017). Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo APS. rban B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN Woljtasik Ł. (2015), red., Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Warszawa: Wydawnictwo FDN. Surzykiewicz, J., (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: CMPP-P Literatura uzupełniająca: Borecka-Biernat D., (2013)(red.). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania. Warszawa: Difin Borzucka-Sitkiewicz K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wydawnictwo UŚ Czemierowska-Koruba E. (2014), Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie przeciwdziałać, ORE Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka – podręcznik dla nauczyciela. Toruń: WN UMK Frączek A., Pufal-Struzik I., (1996)(red.). Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce Gaś, Z. (1999). Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Katowice Kulesza M. (2012). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu przemocy rówieśniczej w szkole. [w:] Mediacja, red. L. Mazowiecka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, s. 334-359 Krahe B. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP Urban B., (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (26), 2009 (cały numer poświęcony cyberprzemocy) Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, nr 1 (15), 2016 (cały poświęcony przemocy rówieśniczej) Pufal-Struzik I. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Rejzner A. (2008), Przemoc i agresja w szkole. Próby rozwiazania problemu, Warszawa: WSP TWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, dyskusja; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 15 przygotowanie do lektury: 5 przygotowanie do zaliczenia - 15 przygotowanie do dyskusji - 5 Łączna liczba - 40 Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji TEAMS link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3b3600ad8574455aa700e91212e157e7%40thread.tacv2/Problem%2520przemocy%252C%2520zn%25C4%2599cania%2520si%25C4%2599%2520i%2520wykluczenia?groupId=3de8adad-55ba-4b93-a46a-e232b90bd804&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.