Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo zawodowe
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca i aktywność na zajęciach.

Napisanie pracy zaliczeniowej (kolokwium).

Pełny opis:

Tematy:

• Instruktaż do zajęć. Pojęcie, zakres, rodzaje poradnictwa zawodowego;

• Rozwój zawodowy, kariera zawodowa, społeczna przestrzeń ścieżki zawodowej człowieka;

• Analiza SWOT odnosząca się do rozwoju zawodowego człowieka. Czynniki kształtujące rozwój zawodowy. Motywacja a rozwój zawodowy.

• Poradnictwo zawodowe w zawodzie psychologa oraz w innych zawodach społecznych.

• Poradnictwo zawodowe oraz doradztwo zawodowe w systemie szkolnym i pozaszkolnym. Edukacja ustawiczna człowieka.

• Poradnictwo zawodowe na rzecz osób z niepełnosprawnościami, osób w systemie penitencjarnym.

• Autoprezentacja kandydata do pracy.

• Poradnictwo zawodowe a wymagania pracodawców względem kandydatów do pracy.

Literatura:

Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA.

Literatura uzupełniająca:

Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo.

Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.

Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.

Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112

Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.

Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.

Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.

Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.

Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC

Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę o koncepcjach teoretycznych i badaniach empirycznych przydatnych z punktu widzenia rozwoju zawodowego.

Zna najważniejsze dokumenty dotyczące zakresu poradnictwa zawodowego.

Zna reguły udzielania osobie porady w sprawach zawodowych.

Zna wybrane narzędzia diagnostyczne.

Umiejętności

Umie przeprowadzić diagnozę normatywną narzędziami tj. KZZ, WKP i CwP.

Umie przeprowadzić diagnozę ipsatywną narzędziami tj. MII W McKenzie’go; KGS R. Cantwella, MSG R. Sternberga.

Potrafi omówić wyniki diagnozy z klientem – zamawiającym diagnozę i uczestniczącym w diagnozie.

Potrafi zaproponować formy rozwojowe dobrane do wyników diagnozy ipsatywnej.

Umie pracować z zadaną matrycą kompetencji.

Umie zaproponować i przygotować koncepcyjnie strukturę matrycy kompetencji dla klienta – w perspektywie organizacyjnej i indywidualnej.

Umie zaproponować i przeprowadzić ocenę efektywności formy szkoleniowej z perspektywy budowania zasobów indywidualnych i kompetencji.

Kompetencje społeczne

Przeprowadza w sposób odpowiedzialny badania.

Jest świadomy znaczenia pracy w życiu człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia

• Obecność na zajęciach

• Realizacja zadania w terenie

• Praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Zawadzka
Prowadzący grup: Dorota Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca i aktywność na zajęciach online.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wybranego przez siebie zawodu.

Przygotowanie diagnozy na podstawie wybranych narzędzi pomocnych w diagnozie predyspozycji zawodowych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Przedmiot: Doradztwo zawodowe:

Zajęcia 1.

Wprowadzenie, idea treningu doradztwa zawodowego, zasady współpracy

1. Rundka zapoznawcza „z czym przychodzę” (generalnie wszystkie zajęcia staram się rozpocząć od rundki, czasem modyfikowałam ją np. w jakim jestem nastroju, jakim jestem dziś kolorem, itd.)

2. Pytam, czym jest dla uczestników doradztwo zawodowe i opowiadam, jaki jest pomysł na zajęcia, opowiadam o „kwiatowej” koncepcji Bollesa

3. Pytam o obawy i oczekiwania

4. Ustalamy kontrakt i zasady współpracy

Zajęcia 2.

Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych

1. Uczestnicy wyobrażają sobie, a następnie rysują idealne miejsce pracy

2. Omawiamy na forum każdy rysunek

3. Dyskutujemy o tym, jakie znaczenie ma przestrzeń fizyczna/ miejsce dla satysfakcji z pracy

4. Każdy opisuje swoje idealne miejsce pracy i o nim mówi (można to zrobić tak jak w książce Bollesa – wypełniamy pierwszy płatek naszego kwiatka)

Zajęcia 3.

Praca, która ma sens – znaczenie wartości dla budowania kariery zawodowej

1. Uczestnicy wypisują najważniejsze dla nich wartości, potem dyskutują o nich w grupach

2. Rozmawiamy na forum o znaczeniu wartości dla satysfakcji z pracy

3. Każdy zapisuje, w jaki sposób chciałby realizować ważne dla niego wartości w pracy i opowiada o tym na forum

Zajęcia 4.

Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji

1. Rozmawiamy o poczuciu sensu życia, jakie ma znaczenie, jak się ma do wykonywanej pracy? Obejrzenie krótkiego filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=kQjtK32mGJQ

2. Czym jest kultura organizacji? Jakie mają z nią doświadczenia? Jakby scharakteryzowali kulturę APS? Jakie znaczenie ma kultura dla satysfakcji z pracy

3. Każdy opisuje, w jakiej kulturze chciałby pracować oraz jaka praca miałaby dla niego sens

Zajęcia 5.

Mocne strony i ich znaczenie dla doradztwa zawodowego

W metodzie Bollesa są historie, ja tę część modyfikuję i opowiadam o mocnych stronach w ujęciu psychologii pozytywnej. Ćwiczenie Moja Historia.

1. Mocne strony – mini wykład (10 min) w wersji komentarza na maila Grupy.

2. Odkrywanie mocnych stron – jak to robić? Identyfikacja – integracja – zaplanowanie zmiany. Prośba o podzielenie się oraz napisanie własnych przemyśleń uczestników.

3. Moja Historia – cz.1

4. Wizualizacja: Usiądź wygodnie, możesz zamknąć oczy. Przypomnij sobie sytuację z niedalekiej przeszłości, kiedy miałeś do wykonania trudne zadanie, wyzwanie. Jednak mimo przeszkód i problemów. Udało Ci się doprowadzić projekt do końca i osiągnąć zamierzony cel.

5. Pomyśl, co sprawiło, że odniosłeś sukces?

6. Jakie Twoje zachowania pomogły Ci dojść do celu?

7. Jaka cecha charakteru stoi za tym zachowaniem?

8. Uczestnicy opowiadają swoje historie w grupach (5 os. – jak mniej niż 30 min – 4 os.), a zadaniem pozostałych jest wynotować mocne strony na post itach i potem przekazać je narratorowi

9. Narrator spisuje sobie mocne strony z każdej historii: wynotowane przez sobie i usłyszane od innych

Zajęcia 6.

Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron – kontynuacja

Historia 2 & 3 wg schematu z zajęć 5. przesłana na maila uczestnikom. Prośba o podzielenie się własnymi refleksjami przez Studentów.

Mocne strony a predyspozycje zawodowe

Historia 4 & 5 wg schematu z zajęć 5. przesłane na maila oraz interakcje grupowe drogą mailową.

Podsumowanie – baza mocnych stron – które pojawiają się najczęściej?

Ćwiczenie

Każdy wypisuje swoje top 3 mocne strony na 3 karteczkach + dyscyplina pracy, w której chce pracować, karteczki na środek i potem inni dopisują, gdzie można pracować z takimi mocnymi stronami. W tej sytuacji każdy kontaktuje się w małych grupach ze sobą i następnie zdaje sprawozdanie z tego co ustaliła grupa.

Zajęcia 8.

Ludzie, rzeczy, dziedziny pracy

Uczestnicy zastanawiają się z jakimi ludźmi, z jakimi rzeczami i w jakich dziedzinach pracy chcą pracować – zgodnie z koncepcją Bollesa. Krótkie informacje zwrotne na każdy z tematów oraz refleksja własna.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy

Rozmowa o tym czym jest jawny i ukryty rynek pracy – na podstawie Bollesa. Uczestnicy wypisują różne metody szukania pracy (dobrze, aby było co najmniej 20) i potem wspólnie analizujemy, które są jawne, a które ukryte

Dyskusja o tym, dlaczego warto szukać na ukrytym rynku pracy.

Zajęcia 10.

Praca marzeń i jak ją znaleźć

Tutaj wprowadzenie do metody PIK wg Bollesa

Uczestnicy analizują swoje mocne strony i umiejętności i zastanawiają się, gdzie mogą pójść. Na koniec zajęć każdy wymienia co najmniej jedno miejsce, w które będzie chciał pójść (mogą iść w parach). W obecnej sytuacji pandemii wirusa, opowiadanie na temat swojej pracy zawodowej przez prowadzącą zajęcia oraz przez Uczestników zajęć.

Zajęcia 11.

Wnioski z pracy terenowej – podsumowanie i wymiana wrażeń. W zaistniałej sytuacji zajęcia na temat zespołu wypalenia zawodowego: objawy, etapy oraz profilaktyka i sposoby radzenia sobie Osoby dotkniętej tym syndromem.

Zajęcia 12.

Realizowanie celów – skutecznie i z zaangażowaniem

Metody stawiania i realizowania celów – krótkoterminowe i długoterminowe, SMART.

Dlaczego warto stawiać cele? Dyskusja, każdy stawia sobie cele związane z szukaniem pracy

Zajęcia 13.

Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji

Tu dowolnie w zależności od tego, czego potrzebują uczestnicy. Na zajęciach z Poradnictwa i preorientacji zawodowej poświęcamy trochę czasu na informację o tym, jak pisać CV ale można też na temat komunikacji niewerbalnej itd.

Zajęcia 14.

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

JW., warto opowiedzieć o negocjacjach płacowych (wg Bollesa)

Zajęcia 15.

Podsumowanie, zakończenie zajęć. Informacje zwrotne od uczestników zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bolles, R. N., & Sawisz, A. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA.

Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo.

Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.

Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.

Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112

Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.

Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.

Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.

Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.

Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC

Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Elementy wykładu, filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 15 godzin.

Przygotowanie diagnozy predyspozycji zawodowych wybranej osoby - 15 godzin.

Łączna liczba godzin: 60

LICZBA ECTS - 2.

Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams w rzeczywistym czasie trwania pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8562b82ee5ec41aab9d5574ed6cad3fb%40thread.tacv2/conversations?groupId=03bdfb56-f4ef-4d93-95c7-6c7de84332dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca i aktywność na zajęciach.

Praca pisemna na koniec zajęć

Wykonywanie zadań domowych, w tym zadanie terenowe.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.

8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.

11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji.

12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

13. Podsumowanie

Literatura:

Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA.

Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo.

Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.

Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.

Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112

Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.

Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.

Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.

Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.

Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC

Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Elementy wykładu, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach, autodiagnoza

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin.

Zadania wykonywane w trakcie semestru - 15 godzin.

Łączna liczba godzin: 60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca i aktywność na zajęciach.

Praca pisemna na koniec zajęć

Wykonywanie zadań domowych, w tym zadanie terenowe.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.

8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.

11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji.

12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

13. Podsumowanie

Literatura:

Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.

Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.

Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.

Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112

Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.

Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.

Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC

Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.

Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP

Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Elementy wykładu, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach, autodiagnoza

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin.

Zadania wykonywane w trakcie semestru - 15 godzin.

Łączna liczba godzin: 60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca i aktywność na zajęciach. Obecność na ćwiczeniach.

Napisanie pracy zaliczeniowej w formie pisemnej (3 pytania opisowe - kolokwium).

Pełny opis:

Tematy:

• Pojęcie, zakres, rodzaje poradnictwa zawodowego;

• Rozwój zawodowy, kariera zawodowa, społeczna przestrzeń ścieżki zawodowej człowieka;

• Analiza SWOT odnosząca się do rozwoju zawodowego człowieka. Czynniki kształtujące rozwój zawodowy. Motywacja a rozwój zawodowy.

• Poradnictwo zawodowe w zawodzie psychologa oraz w innych zawodach społecznych.

• Poradnictwo zawodowe oraz doradztwo zawodowe w systemie szkolnym i pozaszkolnym. Edukacja ustawiczna człowieka.

• Poradnictwo zawodowe na rzecz osób z niepełnosprawnościami, osób w systemie penitencjarnym.

• Autoprezentacja kandydata do pracy.

• Poradnictwo zawodowe a wymagania pracodawców względem kandydatów do pracy.

Literatura:

Książki:

1. Becker - Pestka Daria: Funkcjonowanie systemu poradnictwa zawodowego oraz form aktywizacji zawodowej dla osób skazanych. CEDEWU, Warszawa2019.

2. Garbat Marcin: Historia niepełnosprawności: Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia, Novae Res, 2015, zwłaszcza rozdział VIII.

3. Jurkiewicz Patrycja, Wiśniewska Jolanta Izabela (red. nauk.): Wokół pracy zawodowej osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016.

4. Ossowski Roman: Psychologia rehabilitacyjna w praktyce. Wydawnictwo UKW w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020 (szczególnie rozdziały: 6,7,8,9,10).

5. Solarczyk - Ambrozik Ewa, Christoph Monika, Konieczna- Woźniak Renata (red. nauk.): Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno – zawodowych. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2020, zwłaszcza część II.

6. Wesołowska Agata, Krzysztof Piątek: „Usankcjonowanie niecnoty” czy „godność zawodu”?: Rola etyki w działalności doradców zawodowych. Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2021.

7. Wolan – Nowakowska Mariola: Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną: Od zależności ku samodzielności życiowej. Engram, Difin, Warszawa 2021.

Rozdziały w pracach zbiorowych:

1. Christoph Monika: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297.

2. Jeruszka Urszula: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] Franciszek Szlosek, Ryszard Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214.

3. Piorunek Magdalena, Nawój – Połoczańska Joanna: Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji. Między postulatami a realiami. [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 329-345.

4. Rosalska Małgorzata: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania. [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 317-327.

5. Solarczyk – Ambrozik Ewa: Doradztwo zawodowe – poradnictwo karierowe -w obliczu nowych wyzwań. [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 253-265.

6. Wołk Zdzisław: Poradnictwo zawodowe: układ -system-sieć. [w:] Franciszek Szlosek, Ryszard Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 191-201.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej, zgodnie z rozkładem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)