Poradnictwo zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo zawodowe |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca i aktywność na zajęciach. Napisanie pracy zaliczeniowej (kolokwium). |
Pełny opis: |
Tematy: • Instruktaż do zajęć. Pojęcie, zakres, rodzaje poradnictwa zawodowego; • Rozwój zawodowy, kariera zawodowa, społeczna przestrzeń ścieżki zawodowej człowieka; • Analiza SWOT odnosząca się do rozwoju zawodowego człowieka. Czynniki kształtujące rozwój zawodowy. Motywacja a rozwój zawodowy. • Poradnictwo zawodowe w zawodzie psychologa oraz w innych zawodach społecznych. • Poradnictwo zawodowe oraz doradztwo zawodowe w systemie szkolnym i pozaszkolnym. Edukacja ustawiczna człowieka. • Poradnictwo zawodowe na rzecz osób z niepełnosprawnościami, osób w systemie penitencjarnym. • Autoprezentacja kandydata do pracy. • Poradnictwo zawodowe a wymagania pracodawców względem kandydatów do pracy. |
Literatura: |
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA. Literatura uzupełniająca: Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber. Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112 Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN. Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka. Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me. Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin. Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o koncepcjach teoretycznych i badaniach empirycznych przydatnych z punktu widzenia rozwoju zawodowego. Zna najważniejsze dokumenty dotyczące zakresu poradnictwa zawodowego. Zna reguły udzielania osobie porady w sprawach zawodowych. Zna wybrane narzędzia diagnostyczne. Umiejętności Umie przeprowadzić diagnozę normatywną narzędziami tj. KZZ, WKP i CwP. Umie przeprowadzić diagnozę ipsatywną narzędziami tj. MII W McKenzie’go; KGS R. Cantwella, MSG R. Sternberga. Potrafi omówić wyniki diagnozy z klientem – zamawiającym diagnozę i uczestniczącym w diagnozie. Potrafi zaproponować formy rozwojowe dobrane do wyników diagnozy ipsatywnej. Umie pracować z zadaną matrycą kompetencji. Umie zaproponować i przygotować koncepcyjnie strukturę matrycy kompetencji dla klienta – w perspektywie organizacyjnej i indywidualnej. Umie zaproponować i przeprowadzić ocenę efektywności formy szkoleniowej z perspektywy budowania zasobów indywidualnych i kompetencji. Kompetencje społeczne Przeprowadza w sposób odpowiedzialny badania. Jest świadomy znaczenia pracy w życiu człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia • Obecność na zajęciach • Realizacja zadania w terenie • Praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca i aktywność na zajęciach online. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wybranego przez siebie zawodu. Przygotowanie diagnozy na podstawie wybranych narzędzi pomocnych w diagnozie predyspozycji zawodowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przedmiot: Doradztwo zawodowe: Zajęcia 1. Wprowadzenie, idea treningu doradztwa zawodowego, zasady współpracy 1. Rundka zapoznawcza „z czym przychodzę” (generalnie wszystkie zajęcia staram się rozpocząć od rundki, czasem modyfikowałam ją np. w jakim jestem nastroju, jakim jestem dziś kolorem, itd.) 2. Pytam, czym jest dla uczestników doradztwo zawodowe i opowiadam, jaki jest pomysł na zajęcia, opowiadam o „kwiatowej” koncepcji Bollesa 3. Pytam o obawy i oczekiwania 4. Ustalamy kontrakt i zasady współpracy Zajęcia 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych 1. Uczestnicy wyobrażają sobie, a następnie rysują idealne miejsce pracy 2. Omawiamy na forum każdy rysunek 3. Dyskutujemy o tym, jakie znaczenie ma przestrzeń fizyczna/ miejsce dla satysfakcji z pracy 4. Każdy opisuje swoje idealne miejsce pracy i o nim mówi (można to zrobić tak jak w książce Bollesa – wypełniamy pierwszy płatek naszego kwiatka) Zajęcia 3. Praca, która ma sens – znaczenie wartości dla budowania kariery zawodowej 1. Uczestnicy wypisują najważniejsze dla nich wartości, potem dyskutują o nich w grupach 2. Rozmawiamy na forum o znaczeniu wartości dla satysfakcji z pracy 3. Każdy zapisuje, w jaki sposób chciałby realizować ważne dla niego wartości w pracy i opowiada o tym na forum Zajęcia 4. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji 1. Rozmawiamy o poczuciu sensu życia, jakie ma znaczenie, jak się ma do wykonywanej pracy? Obejrzenie krótkiego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=kQjtK32mGJQ 2. Czym jest kultura organizacji? Jakie mają z nią doświadczenia? Jakby scharakteryzowali kulturę APS? Jakie znaczenie ma kultura dla satysfakcji z pracy 3. Każdy opisuje, w jakiej kulturze chciałby pracować oraz jaka praca miałaby dla niego sens Zajęcia 5. Mocne strony i ich znaczenie dla doradztwa zawodowego W metodzie Bollesa są historie, ja tę część modyfikuję i opowiadam o mocnych stronach w ujęciu psychologii pozytywnej. Ćwiczenie Moja Historia. 1. Mocne strony – mini wykład (10 min) w wersji komentarza na maila Grupy. 2. Odkrywanie mocnych stron – jak to robić? Identyfikacja – integracja – zaplanowanie zmiany. Prośba o podzielenie się oraz napisanie własnych przemyśleń uczestników. 3. Moja Historia – cz.1 4. Wizualizacja: Usiądź wygodnie, możesz zamknąć oczy. Przypomnij sobie sytuację z niedalekiej przeszłości, kiedy miałeś do wykonania trudne zadanie, wyzwanie. Jednak mimo przeszkód i problemów. Udało Ci się doprowadzić projekt do końca i osiągnąć zamierzony cel. 5. Pomyśl, co sprawiło, że odniosłeś sukces? 6. Jakie Twoje zachowania pomogły Ci dojść do celu? 7. Jaka cecha charakteru stoi za tym zachowaniem? 8. Uczestnicy opowiadają swoje historie w grupach (5 os. – jak mniej niż 30 min – 4 os.), a zadaniem pozostałych jest wynotować mocne strony na post itach i potem przekazać je narratorowi 9. Narrator spisuje sobie mocne strony z każdej historii: wynotowane przez sobie i usłyszane od innych Zajęcia 6. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron – kontynuacja Historia 2 & 3 wg schematu z zajęć 5. przesłana na maila uczestnikom. Prośba o podzielenie się własnymi refleksjami przez Studentów. Mocne strony a predyspozycje zawodowe Historia 4 & 5 wg schematu z zajęć 5. przesłane na maila oraz interakcje grupowe drogą mailową. Podsumowanie – baza mocnych stron – które pojawiają się najczęściej? Ćwiczenie Każdy wypisuje swoje top 3 mocne strony na 3 karteczkach + dyscyplina pracy, w której chce pracować, karteczki na środek i potem inni dopisują, gdzie można pracować z takimi mocnymi stronami. W tej sytuacji każdy kontaktuje się w małych grupach ze sobą i następnie zdaje sprawozdanie z tego co ustaliła grupa. Zajęcia 8. Ludzie, rzeczy, dziedziny pracy Uczestnicy zastanawiają się z jakimi ludźmi, z jakimi rzeczami i w jakich dziedzinach pracy chcą pracować – zgodnie z koncepcją Bollesa. Krótkie informacje zwrotne na każdy z tematów oraz refleksja własna. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy Rozmowa o tym czym jest jawny i ukryty rynek pracy – na podstawie Bollesa. Uczestnicy wypisują różne metody szukania pracy (dobrze, aby było co najmniej 20) i potem wspólnie analizujemy, które są jawne, a które ukryte Dyskusja o tym, dlaczego warto szukać na ukrytym rynku pracy. Zajęcia 10. Praca marzeń i jak ją znaleźć Tutaj wprowadzenie do metody PIK wg Bollesa Uczestnicy analizują swoje mocne strony i umiejętności i zastanawiają się, gdzie mogą pójść. Na koniec zajęć każdy wymienia co najmniej jedno miejsce, w które będzie chciał pójść (mogą iść w parach). W obecnej sytuacji pandemii wirusa, opowiadanie na temat swojej pracy zawodowej przez prowadzącą zajęcia oraz przez Uczestników zajęć. Zajęcia 11. Wnioski z pracy terenowej – podsumowanie i wymiana wrażeń. W zaistniałej sytuacji zajęcia na temat zespołu wypalenia zawodowego: objawy, etapy oraz profilaktyka i sposoby radzenia sobie Osoby dotkniętej tym syndromem. Zajęcia 12. Realizowanie celów – skutecznie i z zaangażowaniem Metody stawiania i realizowania celów – krótkoterminowe i długoterminowe, SMART. Dlaczego warto stawiać cele? Dyskusja, każdy stawia sobie cele związane z szukaniem pracy Zajęcia 13. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji Tu dowolnie w zależności od tego, czego potrzebują uczestnicy. Na zajęciach z Poradnictwa i preorientacji zawodowej poświęcamy trochę czasu na informację o tym, jak pisać CV ale można też na temat komunikacji niewerbalnej itd. Zajęcia 14. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej JW., warto opowiedzieć o negocjacjach płacowych (wg Bollesa) Zajęcia 15. Podsumowanie, zakończenie zajęć. Informacje zwrotne od uczestników zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bolles, R. N., & Sawisz, A. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA. Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber. Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112 Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN. Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka. Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me. Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin. Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Elementy wykładu, filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 15 godzin. Przygotowanie diagnozy predyspozycji zawodowych wybranej osoby - 15 godzin. Łączna liczba godzin: 60 LICZBA ECTS - 2. Zajęcia odbywają się w aplikacji Teams w rzeczywistym czasie trwania pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8562b82ee5ec41aab9d5574ed6cad3fb%40thread.tacv2/conversations?groupId=03bdfb56-f4ef-4d93-95c7-6c7de84332dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca i aktywność na zajęciach. Praca pisemna na koniec zajęć Wykonywanie zadań domowych, w tym zadanie terenowe. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy. 8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych. 11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji. 12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. 13. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA. Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber. Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112 Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN. Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka. Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me. Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin. Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Elementy wykładu, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach, autodiagnoza NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin. Zadania wykonywane w trakcie semestru - 15 godzin. Łączna liczba godzin: 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca i aktywność na zajęciach. Praca pisemna na koniec zajęć Wykonywanie zadań domowych, w tym zadanie terenowe. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy. 8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych. 11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji. 12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. 13. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me. Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber. Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112 Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN. Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin. Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka. Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Elementy wykładu, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach, autodiagnoza NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin. Zadania wykonywane w trakcie semestru - 15 godzin. Łączna liczba godzin: 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca i aktywność na zajęciach. Obecność na ćwiczeniach. Napisanie pracy zaliczeniowej w formie pisemnej (3 pytania opisowe - kolokwium). |
|
Pełny opis: |
Tematy: • Pojęcie, zakres, rodzaje poradnictwa zawodowego; • Rozwój zawodowy, kariera zawodowa, społeczna przestrzeń ścieżki zawodowej człowieka; • Analiza SWOT odnosząca się do rozwoju zawodowego człowieka. Czynniki kształtujące rozwój zawodowy. Motywacja a rozwój zawodowy. • Poradnictwo zawodowe w zawodzie psychologa oraz w innych zawodach społecznych. • Poradnictwo zawodowe oraz doradztwo zawodowe w systemie szkolnym i pozaszkolnym. Edukacja ustawiczna człowieka. • Poradnictwo zawodowe na rzecz osób z niepełnosprawnościami, osób w systemie penitencjarnym. • Autoprezentacja kandydata do pracy. • Poradnictwo zawodowe a wymagania pracodawców względem kandydatów do pracy. |
|
Literatura: |
Książki: 1. Becker - Pestka Daria: Funkcjonowanie systemu poradnictwa zawodowego oraz form aktywizacji zawodowej dla osób skazanych. CEDEWU, Warszawa2019. 2. Garbat Marcin: Historia niepełnosprawności: Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia, Novae Res, 2015, zwłaszcza rozdział VIII. 3. Jurkiewicz Patrycja, Wiśniewska Jolanta Izabela (red. nauk.): Wokół pracy zawodowej osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016. 4. Ossowski Roman: Psychologia rehabilitacyjna w praktyce. Wydawnictwo UKW w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020 (szczególnie rozdziały: 6,7,8,9,10). 5. Solarczyk - Ambrozik Ewa, Christoph Monika, Konieczna- Woźniak Renata (red. nauk.): Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno – zawodowych. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2020, zwłaszcza część II. 6. Wesołowska Agata, Krzysztof Piątek: „Usankcjonowanie niecnoty” czy „godność zawodu”?: Rola etyki w działalności doradców zawodowych. Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2021. 7. Wolan – Nowakowska Mariola: Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną: Od zależności ku samodzielności życiowej. Engram, Difin, Warszawa 2021. Rozdziały w pracach zbiorowych: 1. Christoph Monika: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297. 2. Jeruszka Urszula: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] Franciszek Szlosek, Ryszard Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214. 3. Piorunek Magdalena, Nawój – Połoczańska Joanna: Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji. Między postulatami a realiami. [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 329-345. 4. Rosalska Małgorzata: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej – założone cele i rzeczywiste wyzwania. [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 317-327. 5. Solarczyk – Ambrozik Ewa: Doradztwo zawodowe – poradnictwo karierowe -w obliczu nowych wyzwań. [w:] Monika Christoph, Sonia Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 253-265. 6. Wołk Zdzisław: Poradnictwo zawodowe: układ -system-sieć. [w:] Franciszek Szlosek, Ryszard Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 191-201. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej, zgodnie z rozkładem. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.