Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie i realizacja projektów na rzecz społeczności lokalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PSL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie i realizacja projektów na rzecz społeczności lokalnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przybliżenie studentom zagadnień z obszaru przygotowania i realizacji projektów na rzecz społeczności lokalnych.

Pełny opis:

1. Definicje, typologizacja i modele projektów. Społeczne, psychologiczne, edukacyjne i kulturotwórcze funkcje projektu. Projekty a programy.

2. Teoretyczne i praktyczne podstawy projektowania lokalnych, regionalnych i międzynarodowych projektów w wymiarze edukacyjnym i społecznym.

3. Diagnoza sytuacji i identyfikacja projektu. Analiza problemu i celów.

4. Procedury konstruowania projektu. Strategia i metodologia działań.

5. Projekty strategią postępowania i narzędziem integracji w życiu społeczno-kulturalnym. Międzynarodowe i krajowe projekty społeczne. Tło i przykłady rozwiązań kwestii społecznych i kulturowych w projektach i programach (przykłady projektów: lokalne, narodowe, regionalne, międzynarodowe, społeczne, międzykulturowe).

6. Analiza uwarunkowań środowiska zewnętrznego dla danego projektu społecznego, edukacyjnego, animacyjnego, rozwojowego.

7. Elementy i charakterystyka projektu (diagnoza, matryca logiczna, określanie celów i planów jego realizacji, etapy działań, planowane efekty, określenie grupy docelowej.

8. Działania, zasoby, wydatki. Budżet, harmonogram projektu (schemat Giantta), sponsoring projektów.

9. Etapy konstruowania projektu skierowanego do określonego środowiska lokalnego. Wprowadzenie do metodologii przygotowywania projektów. Case study – praca nad projektem.

10. Popularyzacja projektu. Promocja medialna projektu, kampania promocyjna, sposoby skutecznej współpracy z mediami, widoczność. Przykłady krajowych, zagranicznych i międzynarodowych kampanii promocyjnych.

11. Sposoby monitoringu i ewaluacji projektów. Przykłady ewaluacji projektów realizowanych w ramach inicjatyw lokalnych, krajowych i międzynarodowych: Towarzystwa Inicjatyw Twórczych, Fundacji Inna Przestrzeń, FRSE, Stowarzyszenia dla Edukacji i kultury: SPOTKANIA, Fundacji Batorego „Dla Tolerancji”, „Pogranicze” Sztuk, Kultur, Narodów, MSZ – Polska Pomoc.

12. Przygotowywanie własnych projektów skierowanych do społeczności lokalnych. Zasady i możliwości pozyskiwania grantów, współpraca z partnerami, zasady wypełniania wniosku, zbierania oraz analizy danych.

13. Praktyczne konstruowanie projektów (zarządzanie projektem i zespołem, definiowanie celów, fazy projektu i planowanie działań, partnerstwo, patronat, matryca logiczna, rezultaty, efekt mnożnikowy i trwałość rezultatów, zarządzanie zasobami, kosztorys, ewaluacja).

14. Praktyczne konstruowanie projektów cd. (definiowanie celów, fazy projektu i planowanie działań, partnerstwo, patronat, matryca logiczna, harmonogram, schemat Gantta, rezultaty, efekt mnożnikowy i trwałość rezultatów, zarządzanie zasobami, kosztorys, ewaluacja, monitoring, raport: merytoryczny i finansowy).

15. Ocena i weryfikacja przygotowanych projektów. Zakończenie.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

1. Lessel W., 2008, Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt?, Wydawnictwo BC Edukacja, Warszawa.

2. Maziarka M., Wiatr G. i in., 2005, Projekty kulturalne - krok po kroku. Podręcznik projektodawcy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. Publikacja dostępna również w wersji PDF: http://archiwum-ukie.polskawue.gov.pl/HLP/files.nsf/0/C607D5F022D0EB5FC1256FF90049BBDE/

$file/Projekty_kulturalne_krok_po_kroku-83-89218-87-9.pdf,

2. Podręcznik: zarządzanie cyklem projektu, marzec 2001, pakiet szkoleniowy Rady Europy i Komisji Europejskiej, seria „T-KIT”, Komisja Europejska: http://www.akademia.rownacszanse.pl/images/14814_projekt.pdf

3. Abrignani, B. Gomes, R., D. de Vilder (red.), 2000, Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska: http://www.training-youth.net/INTEGRATION/TY/Publications/tkits/tkit3/polish/index.html

4. Fundusze i zarządzanie finansami, Pakiet szkoleniowy nr 9, 2000, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska.

5. Brandenburg H., 2001, Zarządzanie projektami. Wydanie 2 – uzupełnione, Wydawnictwa Akademii ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

6. Zarządzanie Cyklem Projektu – podręcznik internetowy Ministerstwa Gospodarki i Pracy, Warszawa, 2004 (http//www.mgip.gov.pl).

7. Ewaluacja w pracy metodą projektu, 2011, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, cz. 4, FRSE, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. EU Guides: http://ec.europa.eu/youth/yia/yia_programme_guide_en.pdf ; http://www.mlodziez.org.pl/s/p/artykuly/70/703/folder_mlodziez.pdf

2. Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL - projekty i ich realizacja: http://www.equal.org.pl/download/kompendium.pdf

3. Pietras P., Szmit M., 2003, Zarządzanie projektami: wybrane metody i techniki, Wydawnictwo „Horyzont”.

4. Grzeszczyk T., 2009, Ocena projektów europejskich 2007 – 2013, Wydawnictwo Placet, Warszawa.

5. Matczewski A., 2001, Zarządzenie projektem, [w:] Koźmiński A., i Piotrkowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. Wydanie V, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

6. Jordan P., Skrzypczak B., 2002 Centrum Aktywności lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej, CAL, Warszawa.

7. Skierniewski T., Baza danych na potrzeby ewaluacji – rodzaje niezbędnych informacji oraz źródła ich pozyskiwania. Budowanie informacji na potrzeby polskiego systemu ewaluacji: http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię stosowaną w przygotowywaniu wniosków projektowych

Potrafi nazywać poszczególne elementy wniosku projektowego i dokonać ich analizy

Potrafi wymieniać zasady przygotowania kosztorysu, matrycy logicznej, harmonogramu i ich rodzaje

Potrafi zidentyfikować potrzeby beneficjentów docelowych

Potrafi opisać strategię i metodologia działań w projekcie

Umiejętności

Posiada umiejętność analizy projektów oraz krótkich tekstów naukowych i dydaktycznych na temat przygotowania i realizacji projektów

Posiada umiejętność właściwego opracowywania wniosku projektowego, formułowania celów i zadań projektowych

Posiada umiejętność przygotowywania kosztorysu i harmonogramu projektu

Potrafi zaproponować adekwatne do problemu i potrzeb beneficjentów działania projektowe

Potrafi podsumować rezultaty projektu dokonując ewaluacji i przygotowując raport końcowy

Posiada umiejętność współpracy w zespole projektowym

Potrafi wyszukiwać dane do diagnozy potrzeb oraz dane o zrealizowanych projektach w poszczególnych środowiskach beneficjentów docelowych

Potrafi zaprezentować przygotowany w zespole projekt

Kompetencje społeczne

Współpracuje w grupie zadaniowej przygotowując projekt

Posiada świadomość specyfiki pracy projektowej w środowiskach lokalnych

Jest świadomy problemów, na jakie w procesie realizacji projektów w środowisku lokalnym napotykają realizatorzy poszczególnych działań.

Postępuje zgodne z zasadami zarządzania projektem i zespołem zadaniowym.

Jest chętny do przygotowania i realizacji projektów w środowiskach lokalnych.

Jest wrażliwy na różnorodność potrzeb beneficjentów projektu i wielokontekstowość środowiska lokalnego jako odbiorcy działań projektowych.

Posiada zdolność do przygotowania wniosku projektowego i realizacji projektu w środowiskach lokalnych.

Sposób pomiaru

ocena wniosku projektowego, egzamin

ocena pracy zespołowej, egzamin

ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)