Psychospołeczne problemy rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne problemy rodziny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rodzina w trakcie pandemii – szanse i wyzwania Godzenie aktywności zawodowej z życiem rodzinnym. Rozwód. Rodzina rekonstruowana. Samodzielne rodzicielstwo Osoba chora w rodzinie. Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie Przemoc w rodzinie. Rodzina transnarodowa. Śmierć osoby bliskiej. Proces żałoby. Trudności prokreacyjne |
Pełny opis: |
• Definiowanie rodziny oraz odbiór rodziny w opinii społecznej • Fazy i cykle życia rodzinnego • Funkcje i zadania dawnej i współczesnej rodziny • Przemiana roli o funkcji rodzinnych • Osoba chora i niepełnosprawna i rodzinie • Osoba starsza w rodzinie • Osoba umierająca w rodzinie • Przemoc w rodzinie • Bezrobocie i jego konsekwencje rodzinne • Bieda i jej konsekwencje rodzinne • Problemy prokreacyjne, leczenie niepłodności, adopcja • Rodzina wielodzietna • Rodzina jedno i wielopokoleniowa • Samotność i osamotnienie w rodzinie |
Literatura: |
1. Barton-Smoczyńska I. , Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań 2010 2. Bojar H., Rodzina i życie rodzinne W: Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks 3. Eyer D. E. Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa 2003 4. Kalinowska Witek B., Funkcje rodziny w świetle czasopism kobiecych i rodzinnych. W: Wychowanie rodzinne tom VII, Lublin 2013 5. Szukalski P. , Fazy życia rodziny z perspektywy polityki społecznej. W: Fazy rozwoju rodziny a polityka społeczna, Warszawa 2018 6. Szynkiewicz S, Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Wrocław, 1976 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Znać podstawowe klasyczne definicje rodziny, takie jak „więzy krwi, małżeństwa bądź adopcji” oraz ich ograniczenia; umieć zaproponować i uzasadnić własną definicję rodziny Znać i umieć opisać wybrane psychospołeczne problemy rodziny, takie jak rodziny samotnego rodzica, rozwód, chorobę, starość i śmierć w rodzinie, chorobę psychosomatyczną i niepełnosprawność, homoseksualizm w rodzinie Umiejętności Umieć zidentyfikować i nazwać podstawowe zjawiska społeczne, mające wpływ na funkcjonowanie rodziny, np. dyskursy emancypacyjne, etatyzacja, wpływ kultury popularnej Rozpoznawać i nazywać problemy rodzin, niejednoznacznie oceniane przez społeczeństwo, np. poronienie, aborcja Kompetencje społeczne Mieć świadomość praktyk dyskursywnych wpływających na sposób mówienia o rodzinie, takich jak zależność od tradycji judeochrześcijańskiej, heteronormatywność i in. Rozumieć rodzinę jako system psychospołeczny Sposób pomiaru Ocena wypowiedzi pisemnej w czasie kolokwium |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach, wykonanie zadań punktowanych (5p. ocena bdb., 4,5p. ocena db+, 4p. ocena db, 3,5p. ocena dst.+, 3p. ocena dst., 2 -0 p. powoduje niezaliczenie zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Kolokwium ustne. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Rodzina jako system psychospołeczny oraz wybrane aspekty kulturowe funkcjonowania rodziny w ujęciu historycznym. Teorie funkcjonowania rodziny. Czynniki zaburzające funkcjonowanie rodziny. Płciowość i seksualność w rodzinie. Problem dzietności i relacji międzypokoleniowych w rodzinie. Osoba chora w rodzinie. Osoba umierająca w rodzinie. Poronienie. Adaptacja rodziców po śmierci dziecka poczętego. Przemoc w rodzinie vs. przemoc wobec kobiet. Rodzina rekonstruowana. Praca zawodowa rodziców a opieka nad małym dzieckiem. Ubóstwo, klasa społeczna i funkcjonowanie rodziny. |
|
Literatura: |
Literatura: Appelt K. (2019). Relacje międzypokoleniowe w rodzinie: rola dziadków w percepcji wnuków w wieku szkolnym. W: T. Rostowska, A. Lewandowska –Walter (red.) Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (s. 89-105). Warszawa: Difin. Barton-Smoczyńska I. (2010). Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań: W drodze. Böhme G. (1998). Antropologia filozoficzna. Wykłady z Darmstadt (s. 35-47). Warszawa: IFiS PAN. Eyer D. E. (2003). Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa: IFiS PAN. Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin (s. 75-97; 72-74). Kraków: wyd. UJ. Harwas –Napierała B. (2019). Specyfika funkcjoniwania podsystemu rodzicielskiego we współczesnej rodzinie. W: T. Rostowska, A. Lewandowska –Walter (red.) Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (s. 15-28). Warszawa: Difin. Kurz D., (2003). Przemoc fizyczna mężczyzn wobec partnerek: poważny problem społeczny. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 268-280). Warszawa: IFiS PAN. Leach P. (2003). Żłobki i ośrodki opieki dziennej nie odpowiadają potrzebom dzieci. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 452-458). Warszawa: IFiS PAN. Namysłowska I. (2000) Terapia rodzin (s. 13-27). Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Rostowska T. (2019). Rola dziadków we współczesnym systemie rodzinnym. W: T. Rostowska, A. Lewandowska –Walter (red.) Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (s. 74-89). Warszawa: Difin. Straus M. (2003) Przemoc domowa. Czy w relacjach z partnerami kobiety równie często jak mężczyźni odwołują się do przemocy fizycznej? W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 252 - 267). Warszawa: IFiS PAN. Źródła uzupełniające: The Griefwalker . Film dokumentalny w reż. Tima Wilsona https://www.nfb.ca/film/griefwalker/ |
|
Uwagi: |
Szanowni Państwo, link do zajęć w MS Teams oraz kod zostały Państwu wysłane przeze mnie w wiadomości mail. Tutaj również znajdziecie Państwo link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aca448aba68b7413cb83144fec858cc79%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e13c211-4e62-488b-a04a-07e1bc9e3203&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Metoda podawcza, pokaz, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rodzina w trakcie pandemii – szanse i wyzwania Godzenie aktywności zawodowej z życiem rodzinnym. Rozwód. Rodzina rekonstruowana. Samodzielne rodzicielstwo Osoba chora w rodzinie. Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie Przemoc w rodzinie. Rodzina transnarodowa. Śmierć osoby bliskiej. Proces żałoby. Trudności prokreacyjne |
|
Pełny opis: |
• Definiowanie rodziny oraz odbiór rodziny w opinii społecznej • Fazy i cykle życia rodzinnego • Funkcje i zadania dawnej i współczesnej rodziny • Przemiana roli o funkcji rodzinnych • Osoba chora i niepełnosprawna i rodzinie • Osoba starsza w rodzinie • Osoba umierająca w rodzinie • Przemoc w rodzinie • Bezrobocie i jego konsekwencje rodzinne • Bieda i jej konsekwencje rodzinne • Problemy prokreacyjne, leczenie niepłodności, adopcja • Rodzina wielodzietna • Rodzina jedno i wielopokoleniowa • Samotność i osamotnienie w rodzinie |
|
Literatura: |
1. Barton-Smoczyńska I. , Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań 2010 2. Bojar H., Rodzina i życie rodzinne W: Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks 3. Eyer D. E. Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa 2003 4. Kalinowska Witek B., Funkcje rodziny w świetle czasopism kobiecych i rodzinnych. W: Wychowanie rodzinne tom VII, Lublin 2013 5. Szukalski P. , Fazy życia rodziny z perspektywy polityki społecznej. W: Fazy rozwoju rodziny a polityka społeczna, Warszawa 2018 6. Szynkiewicz S, Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Wrocław, 1976 |
|
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.