Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczne problemy rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PRO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychospołeczne problemy rodziny
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rodzina w trakcie pandemii – szanse i wyzwania

Godzenie aktywności zawodowej z życiem rodzinnym.

Rozwód. Rodzina rekonstruowana. Samodzielne rodzicielstwo

Osoba chora w rodzinie.

Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie

Przemoc w rodzinie.

Rodzina transnarodowa.

Śmierć osoby bliskiej. Proces żałoby.

Trudności prokreacyjne

Pełny opis:

• Definiowanie rodziny oraz odbiór rodziny w opinii społecznej

• Fazy i cykle życia rodzinnego

• Funkcje i zadania dawnej i współczesnej rodziny

• Przemiana roli o funkcji rodzinnych

• Osoba chora i niepełnosprawna i rodzinie

• Osoba starsza w rodzinie

• Osoba umierająca w rodzinie

• Przemoc w rodzinie

• Bezrobocie i jego konsekwencje rodzinne

• Bieda i jej konsekwencje rodzinne

• Problemy prokreacyjne, leczenie niepłodności, adopcja

• Rodzina wielodzietna

• Rodzina jedno i wielopokoleniowa

• Samotność i osamotnienie w rodzinie

Literatura:

1. Barton-Smoczyńska I. , Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań 2010

2. Bojar H., Rodzina i życie rodzinne W: Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks

3. Eyer D. E. Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa 2003

4. Kalinowska Witek B., Funkcje rodziny w świetle czasopism kobiecych i rodzinnych. W: Wychowanie rodzinne tom VII, Lublin 2013

5. Szukalski P. , Fazy życia rodziny z perspektywy polityki społecznej. W: Fazy rozwoju rodziny a polityka społeczna, Warszawa 2018

6. Szynkiewicz S, Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Wrocław, 1976

Efekty uczenia się:

Wiedza

Znać podstawowe klasyczne definicje rodziny, takie jak „więzy krwi, małżeństwa bądź adopcji” oraz ich ograniczenia; umieć zaproponować i uzasadnić własną definicję rodziny

Znać i umieć opisać wybrane psychospołeczne problemy rodziny, takie jak rodziny samotnego rodzica, rozwód, chorobę, starość i śmierć w rodzinie, chorobę psychosomatyczną i niepełnosprawność, homoseksualizm w rodzinie

Umiejętności

Umieć zidentyfikować i nazwać podstawowe zjawiska społeczne, mające wpływ na funkcjonowanie rodziny, np. dyskursy emancypacyjne, etatyzacja, wpływ kultury popularnej

Rozpoznawać i nazywać problemy rodzin, niejednoznacznie oceniane przez społeczeństwo, np. poronienie, aborcja

Kompetencje społeczne

Mieć świadomość praktyk dyskursywnych wpływających na sposób mówienia o rodzinie, takich jak zależność od tradycji judeochrześcijańskiej, heteronormatywność i in.

Rozumieć rodzinę jako system psychospołeczny

Sposób pomiaru

Ocena wypowiedzi pisemnej w czasie kolokwium

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach, wykonanie zadań punktowanych (5p. ocena bdb., 4,5p. ocena db+, 4p. ocena db, 3,5p. ocena dst.+, 3p. ocena dst., 2 -0 p. powoduje niezaliczenie zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium ustne. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte.

Pełny opis:

Treści programowe:

Rodzina jako system psychospołeczny oraz wybrane aspekty kulturowe funkcjonowania rodziny w ujęciu historycznym.

Teorie funkcjonowania rodziny. Czynniki zaburzające funkcjonowanie rodziny.

Płciowość i seksualność w rodzinie.

Problem dzietności i relacji międzypokoleniowych w rodzinie.

Osoba chora w rodzinie.

Osoba umierająca w rodzinie.

Poronienie. Adaptacja rodziców po śmierci dziecka poczętego.

Przemoc w rodzinie vs. przemoc wobec kobiet.

Rodzina rekonstruowana.

Praca zawodowa rodziców a opieka nad małym dzieckiem.

Ubóstwo, klasa społeczna i funkcjonowanie rodziny.

Literatura:

Literatura:

Barton-Smoczyńska I. (2010). Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań: W drodze.

Böhme G. (1998). Antropologia filozoficzna. Wykłady z Darmstadt (s. 35-47). Warszawa: IFiS PAN.

Eyer D. E. (2003). Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa: IFiS PAN.

Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin (s. 75-97; 72-74). Kraków: wyd. UJ.

Kurz D., (2003). Przemoc fizyczna mężczyzn wobec partnerek: poważny problem społeczny. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 268-280). Warszawa: IFiS PAN.

Leach P. (2003). Żłobki i ośrodki opieki dziennej nie odpowiadają potrzebom dzieci. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 452-458). Warszawa: IFiS PAN.

Namysłowska I. (2000) Terapia rodzin (s. 13-27). Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Straus M. (2003) Przemoc domowa. Czy w relacjach z partnerami kobiety równie często jak mężczyźni odwołują się do przemocy fizycznej? W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 252 - 267). Warszawa: IFiS PAN.

Źródła uzupełniające:

The Griefwalker . Film dokumentalny w reż. Tima Wilsona

https://www.nfb.ca/film/griefwalker/

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Metoda podawcza, pokaz, dyskusja.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe – 30 godzin

Przygotowanie do zajęć – 20 godzin

Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin

LICZBA ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium ustne. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte.

Pełny opis:

Treści programowe:

Rodzina jako system psychospołeczny oraz wybrane aspekty kulturowe funkcjonowania rodziny w ujęciu historycznym.

Teorie funkcjonowania rodziny. Czynniki zaburzające funkcjonowanie rodziny.

Płciowość i seksualność w rodzinie.

Problem dzietności i relacji międzypokoleniowych w rodzinie.

Osoba chora w rodzinie.

Osoba umierająca w rodzinie.

Poronienie. Adaptacja rodziców po śmierci dziecka poczętego.

Przemoc w rodzinie vs. przemoc wobec kobiet.

Rodzina rekonstruowana.

Praca zawodowa rodziców a opieka nad małym dzieckiem.

Ubóstwo, klasa społeczna i funkcjonowanie rodziny.

Literatura:

Literatura:

Appelt K. (2019). Relacje międzypokoleniowe w rodzinie: rola dziadków w percepcji wnuków w wieku szkolnym. W: T. Rostowska, A. Lewandowska –Walter (red.) Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (s. 89-105). Warszawa: Difin.

Barton-Smoczyńska I. (2010). Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań: W drodze.

Böhme G. (1998). Antropologia filozoficzna. Wykłady z Darmstadt (s. 35-47). Warszawa: IFiS PAN.

Eyer D. E. (2003). Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa: IFiS PAN.

Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin (s. 75-97; 72-74). Kraków: wyd. UJ.

Harwas –Napierała B. (2019). Specyfika funkcjoniwania podsystemu rodzicielskiego we współczesnej rodzinie. W: T. Rostowska, A. Lewandowska –Walter (red.) Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (s. 15-28). Warszawa: Difin.

Kurz D., (2003). Przemoc fizyczna mężczyzn wobec partnerek: poważny problem społeczny. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 268-280). Warszawa: IFiS PAN.

Leach P. (2003). Żłobki i ośrodki opieki dziennej nie odpowiadają potrzebom dzieci. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 452-458). Warszawa: IFiS PAN.

Namysłowska I. (2000) Terapia rodzin (s. 13-27). Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Rostowska T. (2019). Rola dziadków we współczesnym systemie rodzinnym. W: T. Rostowska, A. Lewandowska –Walter (red.) Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (s. 74-89). Warszawa: Difin.

Straus M. (2003) Przemoc domowa. Czy w relacjach z partnerami kobiety równie często jak mężczyźni odwołują się do przemocy fizycznej? W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 252 - 267). Warszawa: IFiS PAN.

Źródła uzupełniające:

The Griefwalker . Film dokumentalny w reż. Tima Wilsona

https://www.nfb.ca/film/griefwalker/

Uwagi:

Szanowni Państwo, link do zajęć w MS Teams oraz kod zostały Państwu wysłane przeze mnie w wiadomości mail. Tutaj również znajdziecie Państwo link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aca448aba68b7413cb83144fec858cc79%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e13c211-4e62-488b-a04a-07e1bc9e3203&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Metoda podawcza, pokaz, dyskusja.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe – 30 godzin

Przygotowanie do zajęć – 20 godzin

Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin

LICZBA ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stankowska
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Rodzina w trakcie pandemii – szanse i wyzwania

Godzenie aktywności zawodowej z życiem rodzinnym.

Rozwód. Rodzina rekonstruowana. Samodzielne rodzicielstwo

Osoba chora w rodzinie.

Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie

Przemoc w rodzinie.

Rodzina transnarodowa.

Śmierć osoby bliskiej. Proces żałoby.

Trudności prokreacyjne

Pełny opis:

• Definiowanie rodziny oraz odbiór rodziny w opinii społecznej

• Fazy i cykle życia rodzinnego

• Funkcje i zadania dawnej i współczesnej rodziny

• Przemiana roli o funkcji rodzinnych

• Osoba chora i niepełnosprawna i rodzinie

• Osoba starsza w rodzinie

• Osoba umierająca w rodzinie

• Przemoc w rodzinie

• Bezrobocie i jego konsekwencje rodzinne

• Bieda i jej konsekwencje rodzinne

• Problemy prokreacyjne, leczenie niepłodności, adopcja

• Rodzina wielodzietna

• Rodzina jedno i wielopokoleniowa

• Samotność i osamotnienie w rodzinie

Literatura:

1. Barton-Smoczyńska I. , Adaptacja kobiet po śmierci dziecka poczętego. W: Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie (s. 109-127). Poznań 2010

2. Bojar H., Rodzina i życie rodzinne W: Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks

3. Eyer D. E. Nie ma żadnych dowodów na to, że matki krzywdzą swoje dzieci, decydując się na podjęcie pracy zawodowej poza domem. W: M. Roth Walsh (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku (s. 453 – 467). Warszawa 2003

4. Kalinowska Witek B., Funkcje rodziny w świetle czasopism kobiecych i rodzinnych. W: Wychowanie rodzinne tom VII, Lublin 2013

5. Szukalski P. , Fazy życia rodziny z perspektywy polityki społecznej. W: Fazy rozwoju rodziny a polityka społeczna, Warszawa 2018

6. Szynkiewicz S, Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Wrocław, 1976

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe – 30 godzin

Przygotowanie do zajęć – 20 godzin

Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Magdalena Stankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)