Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PMI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia międzykulturowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin – pytania otwarte oraz testowe

Pełny opis:

Blok I

• Świadomość międzykulturowa

• Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a

• Kultura oraz czynników, które na nią wpływają

• Wiedza deklaratywna vs proceduralna

Blok II

• Struktura „ja” w różnych kulturach

• Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola

Blok III 7h

• Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars.

Literatura:

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP

Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa

Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill

Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE

Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.

Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584.

Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student potrafi scharakteryzować modele i wymiary wyjaśniające różnice międzykulturowe

Student rozumie pojęcie kultury i potrafi wymienić różne jej definicje

Student potrafi nazwać i objaśnić czynniki, które wpływają na kulturę

Umiejętności

Student posiada umiejętność interpretowania różnic kulturowych i ich podłoża

Kompetencje społeczne

Student rozumie zasady współpracy w grupie

Student rozumie mechanizmy współpracy osób wywodzących się z odmiennych kultur

Sposób pomiaru

Ocena wypowiedzi w trakcie egzaminu pisemnego

Analiza przypadków podczas zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)