Psychologia międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PMI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin – pytania otwarte oraz testowe |
Pełny opis: |
Blok I • Świadomość międzykulturowa • Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a • Kultura oraz czynników, które na nią wpływają • Wiedza deklaratywna vs proceduralna Blok II • Struktura „ja” w różnych kulturach • Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola Blok III 7h • Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars. |
Literatura: |
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180 Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224. Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584. Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student potrafi scharakteryzować modele i wymiary wyjaśniające różnice międzykulturowe Student rozumie pojęcie kultury i potrafi wymienić różne jej definicje Student potrafi nazwać i objaśnić czynniki, które wpływają na kulturę Umiejętności Student posiada umiejętność interpretowania różnic kulturowych i ich podłoża Kompetencje społeczne Student rozumie zasady współpracy w grupie Student rozumie mechanizmy współpracy osób wywodzących się z odmiennych kultur Sposób pomiaru Ocena wypowiedzi w trakcie egzaminu pisemnego Analiza przypadków podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.