Prowadzenie konsultacji i planowanie interwencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prowadzenie konsultacji i planowanie interwencji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog praktyk. Na zajęciach omówione zostaną podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości), konsultacji i interwencji w sytuacjach agresji, ogólnych zasad udzielania wsparcia psychologicznego, sytuacji żałoby, sytuacji kryzysów okołorozwodowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Jest w stanie wskazać podstawowe zasady nawiązywania kontaktu, zbierania wywiadu i obserwacji Potrafi określić podstawowe potrzeby rozwojowe osoby dorosłej, zna specyficzne problemy tego okresu życia. Umiejętności Potrafi prowadzić konsultację, nawiązać kontakt z klientem Potrafi zaplanować interwencję Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na potrzeby rozwojowe klienta. Ma świadomość etycznych aspektów prowadzonych interwencji psychologicznych. Sposób pomiaru Praca pisemna Ćwiczenia realizowane podczas zajęć, praca pisemna Ocena wypowiedzi podczas dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej: 1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (opisu dostarczonego przez prowadzącego) |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną: 1. Podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości) (8h). 2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka interwencja (8h) 3. Udzielanie wsparcia psychologicznego - sytuacja kryzysowe, żałoba (7h) 5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (7h). |
|
Literatura: |
Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne. Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy. James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia. |
|
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie Zoom. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej: 1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (opisu dostarczonego przez prowadzącego) |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną: 1. Podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości) (8h) 2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka interwencja (8h) 3. Udzielanie wsparcia psychologicznego - sytuacja kryzysowe, żałoba (7h). 5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (7h). |
|
Literatura: |
KLiteratura obowiązkowa: Janusz, B., Drożdżowicz, L. (2013). Wpływ nieprzeżytej żałoby w rodzinie na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Psychiatria Polska, 47(5), 865-873. Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130. Araszkiewicz A., Pilecka, E. (2006). Samobójstwa rozszerzone na tle ogólnej liczby samobójstw w Polsce w latach 1991-2005. Suicydologia 2(1), 69-75. Makara-Studzińska, M. (2001). Wybrane zagadnienia z problematyki suicydologii. Roczniki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 26(17), 119-131. Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 9-26. Sikora, R. (2006). Opieka naprzemienna – w kontekście rozwodu rodziców i kosztów psychicznych ponoszonych przez dzieci. Kwartalnik naukowy, 25(1), 288-298. Milewska, E. (2017). Ocena wpływu opieki naprzemiennej na małoletnie dzieci i ich relacje z rodzicami. Warszawa: Kancelaria Senatu. Literatura uzupełniająca: Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne. Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy. James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia. |
|
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS TEams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową lub podczas wideorozmowy. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: przygotowanie się do wejściówek, aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej Nakład pracy studenta: Aktywny udział w zajęciach: 30 h Czytanie literatury: 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej 10 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej: 1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (opisu dostarczonego przez prowadzącego) |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną: 1. Podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości) (2h). 2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka interwencja (3h). 3. Udzielanie wsparcia psychologicznego - sytuacja kryzysowe, żałoba (3h). 5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (3h). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Janusz, B., Drożdżowicz, L. (2013). Wpływ nieprzeżytej żałoby w rodzinie na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Psychiatria Polska, 47(5), 865-873. Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130. Araszkiewicz A., Pilecka, E. (2006). Samobójstwa rozszerzone na tle ogólnej liczby samobójstw w Polsce w latach 1991-2005. Suicydologia 2(1), 69-75. Makara-Studzińska, M. (2001). Wybrane zagadnienia z problematyki suicydologii. Roczniki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 26(17), 119-131. Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 9-26. Sikora, R. (2006). Opieka naprzemienna – w kontekście rozwodu rodziców i kosztów psychicznych ponoszonych przez dzieci. Kwartalnik naukowy, 25(1), 288-298. Milewska, E. (2017). Ocena wpływu opieki naprzemiennej na małoletnie dzieci i ich relacje z rodzicami. Warszawa: Kancelaria Senatu. Literatura uzupełniająca: Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne. Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy. James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia. |
|
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS TEams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową lub podczas wideorozmowy. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: przygotowanie się do wejściówek, aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej Nakład pracy studenta: Aktywny udział w zajęciach: 30 h Czytanie literatury: 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej 10 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.