Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prowadzenie konsultacji i planowanie interwencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PKO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prowadzenie konsultacji i planowanie interwencji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog praktyk. Na zajęciach omówione zostaną podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości), konsultacji i interwencji w sytuacjach agresji, ogólnych zasad udzielania wsparcia psychologicznego, sytuacji żałoby, sytuacji kryzysów okołorozwodowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Jest w stanie wskazać podstawowe zasady nawiązywania kontaktu, zbierania wywiadu i obserwacji

Potrafi określić podstawowe potrzeby rozwojowe osoby dorosłej, zna specyficzne problemy tego okresu życia.

Umiejętności

Potrafi prowadzić konsultację, nawiązać kontakt z klientem

Potrafi zaplanować interwencję

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby rozwojowe klienta. Ma świadomość etycznych aspektów prowadzonych interwencji psychologicznych.

Sposób pomiaru

Praca pisemna

Ćwiczenia realizowane podczas zajęć, praca pisemna

Ocena wypowiedzi podczas dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej:

1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (opisu dostarczonego przez prowadzącego)

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną:

1. Podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości) (8h).

2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka interwencja (8h)

3. Udzielanie wsparcia psychologicznego - sytuacja kryzysowe, żałoba (7h)

5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (7h).

Literatura:

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne.

Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy.

James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie Zoom. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej:

1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (opisu dostarczonego przez prowadzącego)

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną:

1. Podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości) (8h)

2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka interwencja (8h)

3. Udzielanie wsparcia psychologicznego - sytuacja kryzysowe, żałoba (7h).

5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (7h).

Literatura:

KLiteratura obowiązkowa:

Janusz, B., Drożdżowicz, L. (2013). Wpływ nieprzeżytej żałoby w rodzinie na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Psychiatria Polska, 47(5), 865-873.

Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130.

Araszkiewicz A., Pilecka, E. (2006). Samobójstwa rozszerzone na tle ogólnej liczby samobójstw w Polsce w latach 1991-2005. Suicydologia 2(1), 69-75.

Makara-Studzińska, M. (2001). Wybrane zagadnienia z problematyki suicydologii. Roczniki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 26(17), 119-131.

Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 9-26.

Sikora, R. (2006). Opieka naprzemienna – w kontekście rozwodu rodziców i kosztów psychicznych ponoszonych przez dzieci. Kwartalnik naukowy, 25(1), 288-298.

Milewska, E. (2017). Ocena wpływu opieki naprzemiennej na małoletnie dzieci i ich relacje z rodzicami. Warszawa: Kancelaria Senatu.

Literatura uzupełniająca:

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne.

Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy.

James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS TEams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową lub podczas wideorozmowy. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: przygotowanie się do wejściówek, aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej

Nakład pracy studenta:

Aktywny udział w zajęciach: 30 h

Czytanie literatury: 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej 10 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową składać się będą oceny z 4 wejściówek, ocena za aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy zaliczeniowej dotyczącej:

1. Analizy opisu sytuacji kryzysowej w szkole (opisu dostarczonego przez prowadzącego)

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane rodzaje sytuacji kryzysowych, z którymi styka się psycholog pracujący w szkole. Na zajęciach omówione zostaną:

1. Podstawowe modele kryzysu psychologicznego (zachwianie równowagi, utrata zasobów, moment zwrotny, utrata sensu i wartości) (2h).

2. Tematyka agresji – diagnoza, profilaktyka interwencja (3h).

3. Udzielanie wsparcia psychologicznego - sytuacja kryzysowe, żałoba (3h).

5. Sytuacje okołorozwodowe – wsparcie dziecka w odwołaniu, analiza przypadków (3h).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Janusz, B., Drożdżowicz, L. (2013). Wpływ nieprzeżytej żałoby w rodzinie na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Psychiatria Polska, 47(5), 865-873.

Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130.

Araszkiewicz A., Pilecka, E. (2006). Samobójstwa rozszerzone na tle ogólnej liczby samobójstw w Polsce w latach 1991-2005. Suicydologia 2(1), 69-75.

Makara-Studzińska, M. (2001). Wybrane zagadnienia z problematyki suicydologii. Roczniki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 26(17), 119-131.

Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 9-26.

Sikora, R. (2006). Opieka naprzemienna – w kontekście rozwodu rodziców i kosztów psychicznych ponoszonych przez dzieci. Kwartalnik naukowy, 25(1), 288-298.

Milewska, E. (2017). Ocena wpływu opieki naprzemiennej na małoletnie dzieci i ich relacje z rodzicami. Warszawa: Kancelaria Senatu.

Literatura uzupełniająca:

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo akademickie i profesjonalne.

Koszewska, K., Ochinowska, H. (2009). Kryzys. Szybkie reagowanie. Poradnik dla pedagogów i psychologów szkolnych. Warszawa: Biuro edukacji m. st. Warszawy.

James, R. K., Gilliland, B. E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS TEams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową lub podczas wideorozmowy. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: przygotowanie się do wejściówek, aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej

Nakład pracy studenta:

Aktywny udział w zajęciach: 30 h

Czytanie literatury: 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej 10 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)