Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-MW2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o rozwoju człowieka w cyklu życia, pogłębioną i wystarczająco rozległą by rozumieć zasady wspierania rozwoju w każdym z jego aspektów. Rozumie prawidłowościach rządzące więziami społecznymi, szczególnie tymi związanymi z rodziną. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wspierania rozwoju człowieka w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Umie zaprezentować własne pomysły wątpliwości i sugestie - również w formie ustnego rozbudowanego wystąpienia - odnośnie projektowania oddziaływania wspierającego rozwój w cyklu życia. Potrafi stosować rozbudowaną argumentację i generować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych , przewidując skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla wspierania rozwoju sposób postępowania. Potrafi dobrać środki i metody wspierania rozwoju adekwatnie do wymagań/ celu i wcześniejszych działań diagnostycznych możliwości rozwojowych. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz znaczenie uczenia się przez całe życie. Docenia znaczenie wspierania rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia. Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań dotyczących wspierania rozwoju człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (1 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
Wybrane metody wspierania kreatywności Wybrane metody wspierania rozwoju umiejętności komunikacyjnych Wybrane metody radzenia sobie ze stresem Wybrane metody wspierania inteligencji emocjonalnej Elementy treningu asertywności Elementy coachingu w pracy indywidualnej i grupowej |
|
Literatura: |
Agryle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN. • Gordon, T. (1994). Wychowanie bez porażek. Warszawa : Instytut Wydawniczy Pax. • Grzesiak-Feldman, M. (2005). Warsztat umiejętności psychospołecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa: wybrane zagadnienia. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 2(2), 171-186. • Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka. • Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. • McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP. • Nęcka, E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Oatley, K.. Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Oyster, C.K. (2002). Grupy . Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka • Steward, J. (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Vopel, K. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki. Kielce: Wydawnictwo Jedność. • Wills-Brandon, C. (2001). Jak mówić i budować trwałe związki. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS): Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a360cb421343842e7b28a6cdb060becd2%40thread.tacv2/conversations?groupId=0315bfb7-5ca9-463f-bd5f-7eab3fe1d050&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Część zajęć, w której będą uczestniczyli zaproszeni Goście będzie mogła odbywać się za pośrednictwem innych komunikatorów/aplikacji, tj., Skype lub zoom lub Google meet. Linki do spotkań zostaną przesłane odpowiednio wcześniej do studentów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach praca podczas zajęć przygotowanie projektu interwencji wspierającej |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu budowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych ze wspieranie rozwoju człowieka w różnych okresach życia i w różnych obszarach funkcjonowania. Osoby uczestniczące będą doskonaliły swoje kompetencje w zakresie przygotowywania oraz realizowania zajęć wspierających m.in. rozwoju umiejętności: kształtowania nowych nawyków; komunikacyjnych; społecznych; inteligencji emocjonalnej; kreatywności; asertywności. |
|
Literatura: |
LITERATURA obowiązkowa • Duhigg Charles (2012). Siła nawyku. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN. Rozdział 1. Nawyki jednostki (str. 31-141) • Duhigg Charles (2016). Mądrzej, szybciej, lepiej. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN. Rozdział 5.Zarządzanie kapitałem ludzkim (str.205-244) • Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (2018). Mądrość osobowości: wspieranie rozwoju osobowości i zapobieganie jej zaburzeniom w całym cyklu życia.. Warszawa : ME-KOMP. Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (red.) (2018). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik. Wydawnictwo APS Rozdziały 13-20 (str. 169-241) • Kliszcz, J. (2019). Psychologia potrzeb osób starszych. Potrzeby psychospołeczne po 65 roku życia. Warszawa: Difin Rozdział 2.3-2.5 (str.73-101) o wykluczeniu technologicznym Rozdział 6 (str.187-198) o samotności Dla chętnych: Pozostałe fragmenty z wyżej wymienionych • McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. • Oyster, C.K. (2002). Grupy . Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka • E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS |
|
Uwagi: |
Wiedza Ma wiedzę o rozwoju człowieka w cyklu życia, pogłębioną i wystarczająco rozległą by rozumieć zasady wspierania rozwoju w każdym z jego aspektów. Rozumie prawidłowościach rządzące więziami społecznymi, szczególnie tymi związanymi z rodziną. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wspierania rozwoju człowieka w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Umie zaprezentować własne pomysły wątpliwości i sugestie - również w formie ustnego rozbudowanego wystąpienia - odnośnie projektowania oddziaływania wspierającego rozwój w cyklu życia. Potrafi stosować rozbudowaną argumentację i generować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych , przewidując skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla wspierania rozwoju sposób postępowania. Potrafi dobrać środki i metody wspierania rozwoju adekwatnie do wymagań/ celu i wcześniejszych działań diagnostycznych możliwości rozwojowych. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz znaczenie uczenia się przez całe życie. Docenia znaczenie wspierania rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia. Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań dotyczących wspierania rozwoju człowieka. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 25h Czytanie literatury - 25h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (1 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu budowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych ze wspieranie rozwoju człowieka w różnych obszarach funkcjonowania. Osoby uczestniczące będą doskonaliły swoje kompetencje w zakresie przygotowywania oraz realizowania zajęć wspierających m.in. rozwóju umiejętności komunikacyjnych, społecznych, inteligencji emocjonalnej, a także warsztatów kreatywności czy asertywności. |
|
Literatura: |
Agryle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN. • Gordon, T. (1994). Wychowanie bez porażek. Warszawa : Instytut Wydawniczy Pax. • Grzesiak-Feldman, M. (2005). Warsztat umiejętności psychospołecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa: wybrane zagadnienia. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 2(2), 171-186. • Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka. • Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. • McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP. • Nęcka, E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Oatley, K.. Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Oyster, C.K. (2002). Grupy . Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka • Steward, J. (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Vopel, K. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki. Kielce: Wydawnictwo Jedność. • Wills-Brandon, C. (2001). Jak mówić i budować trwałe związki. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.