Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-MW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnymi metodami wspierania rozwoju od okresu wczesnodziecięcego do adolescencji, przy aktywnym udziale studentów (praca metodą projektów). Weryfikacja efektów kształcenia: - stworzenie i zaprezentowanie na zajęciach projektu na zadany temat (grupy 3-4 osobowe), - czynny udział w zajęciach, - obecność na zajęciach (2 nieobecności). |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Jak rozumiane jest wspieranie rozwoju w różnych okresach życia? 2. Zadania rozwojowe i kryzysy w okresie niemowlęcym / przedszkolnym / szkolnym / adolescencji. 3. jakie czynniki mogą utrudniać rozwój? 4. Sposób wychowania jako wsparcie w rozwoju małego dziecka (NVC, rodzicielstwo bliskości, Pozytywna dyscyplina). 5. Metody wspierania rozwoju dzieci 0-3 (ogólnorozwojowo, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne). 6. Metody wspierania rozwoju dzieci w wieku 4-6 lat (dzieci zdrowe i z trudnościami w rozwoju). 7. Metody wspierani rozwoju dzieci 7-12 (emocje, społecznie, poznawczo) – dzieci zdrowe i z trudnościami rozwojowymi. 8. Metody wspierania umiejętności komunikacyjnych i społecznych u adolescentów. 9. Metody wspierania rozwoju poznawczego (uczenia się) i twórczości u adolescentów. 10. Podsumowanie treści omówionych w czasie kursu. |
Literatura: |
• Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. • Jąder, M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls • Artykuły naukowe (sciencedirect, springer, Plos one, Ebsco) Literatura uzupełniająca Ayres, A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza HARMONIA Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2008). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Gdańsk: Harmonia. Buzan, T. (2007). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha. DeBenedet A., Cohrn L. J., (2013). Siłowanki. Dzikie harce, których potrzebuje każda rodzina. Warszawa: mamania. Gray, C. (2013). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: HARMONIA. Howling, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2010). Jak nauczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: Wydawnictwo JAK. Kaduson, H., Schaefer., C. (2011). Zabawa w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Leboyer, F. (2012). Shantala – tradycyjna sztuka masażu. Warszawa: mamania. McGinnis, E., Goldstein, A. P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity. Mechło, P. i Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Nelsen, J. (2016). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Oster, D.O., Gould. P. (2011). Rysunek w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększyć samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo JAK. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. Stein, A. (2012). Dziecko z bliska. Warszawa: mamania. Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Timmis, S. (2016). Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia. Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Żuczkowska, Z. A., (2015). Dialog zamiast kar. Podkowa Leśna, Wyd. MiND. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o rozwoju człowieka w cyklu życia, pogłębioną i wystarczająco rozległą by rozumieć zasady wspierania rozwoju w każdym z jego aspektów. Rozumie prawidłowościach rządzące więziami społecznymi, szczególnie tymi związanymi z rodziną. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wspierania rozwoju człowieka w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Umie zaprezentować własne pomysły wątpliwości i sugestie - również w formie ustnego rozbudowanego wystąpienia - odnośnie projektowania oddziaływania wspierającego rozwój w cyklu życia. Potrafi stosować rozbudowaną argumentację i generować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych , przewidując skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla wspierania rozwoju sposób postępowania. Potrafi dobrać środki i metody wspierania rozwoju adekwatnie do wymagań/ celu i wcześniejszych działań diagnostycznych możliwości rozwojowych. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz znaczenie uczenia się przez całe życie. Docenia znaczenie wspierania rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia. Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań dotyczących wspierania rozwoju człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca metodą projektu. Czynny udział w zajęciach. 2 nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (2 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
1) Metody wspierania rozwoju dziecka od 0 do 3 roku życia – 1 2) Wspieranie rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju od 0 do 3 roku życia 3) Metody wspierania rozwoju poznawczego dziecka w wieku 3-6 lat 4) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 3-6 lat - 1 5) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 3-6 lat – 2 6) Wspieranie rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju w wieku 3-6 lat 7) Metody wspierania rozwoju poznawczego dziecka w wieku wczesnoszkolnym 8) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym - 1 9) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym – 2 10) Wspieranie rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju w wieku wczesnoszkolnym 11) Metody wspierania rozwoju poznawczego adolescentów 12) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego adolescentów - 1 13) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego adolescentów – 2 14) Wspieranie rozwoju adolescentów z zaburzeniami w rozwoju |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. • Jąder, M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls • Artykuły naukowe (sciencedirect, springer, Plos one, Ebsco) Literatura uzupełniająca • Ayres, A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza HARMONIA • Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP • Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP • Buzan, T. (2007). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha. • Frostig, M., Horne, D. (1987). Wzory i obrazki. Polskie Towarzystwo Psychologiczne. • Gray, C. (2013). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: HARMONIA. • Howling, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2010). Jak nauczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: Wydawnictwo JAK. • Kaduson, H., Schaefer., C. (2011). Zabawa w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • McGinnis, E., Goldstein, A. P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity. • Mechło, P. i Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Gliwice: Wydawnictwo Helion. • Oster, D.O., Gould. P. (2011). Rysunek w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększyć samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo JAK. • Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. • Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2016). Can play develop social skills? The effects of “Play Time/Social Time” programme implementation. International Journal of Developmental Disabilities, 62(1), 41–50. • Timmis, S. (2016). Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia. • Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS): Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a360cb421343842e7b28a6cdb060becd2%40thread.tacv2/conversations?groupId=0315bfb7-5ca9-463f-bd5f-7eab3fe1d050&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych i ich analiza |
|
Pełny opis: |
1. Jak rozumiemy wspieranie rozwoju w całym cyklu życia. 2. Kryzysy rozwojowe charakterystyczne dla kolejnych etapów życia. 3. Obserwacja jako narzędzie diagnostyczne. 4. Psychologia systemowa – podstawy. 5. Obserwacja i analiza materiału obserwacyjnego zebranego przez studentów: - rodzice przygotowujący się do przyjścia dziecka na świat (okres prenatalny) - interakcje rodziców z niemowlakiem - interakcje rodziców z dziećmi w wieku przedszkolnym lub dzieci w przedszkolu - interakcje rodziców z dziećmi w wieku szkolnym lub dzieci w szkole - rozmowa z nastolatkiem - młodego dorosłego w sytuacji towarzyskiej - młodego dorosłego w środowisku zawodowym - średni dorosły w sytuacji rodzinnej - średni dorosły w środowisku zawodowym - późny dorosły w sytuacji rodzinnej lub czasie wolnym 6. Metody wspierania rozwoju w poszczególnych etapach życia. 7. Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego 8. Metody wspierania rozwoju poznawczego 9. Metody wspierania rozwoju zdrowych nawyków 10. Podsumowanie treści omówionych w czasie kursu. |
|
Literatura: |
literatura obowiązkowa: • Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP • Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (2018). Mądrość osobowości: wspieranie rozwoju osobowości i zapobieganie jej zaburzeniom w całym cyklu życia.. Warszawa : ME-KOMP. Wybrane fragmenty • Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (red.) (2018). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik. Wydawnictwo APS Rozdziały 13-20 (str. 169-241) • Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. • McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP. • Oyster, C.K. (2002). Grupy . Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Wybrane fragmenty • E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS Wybrane fragmenty |
|
Uwagi: |
LINK do zespołu w TEAMS dla studentów stacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeQVJk4BmVcQVLXXTFI3gzyCV1DdXsQCMgbPrFzye_NQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7ca7ab43-7707-4ce7-a8d0-5da9267163cf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia analiza przygotowanych przez studentów obserwacji z elementami wywiadu dyskusje ad możliwe interwencje i metody wspierania praca w grupach Nakład pracy studenta 3 ECTS: 30 godz. pracy w trakcie zajęć 20 godz. studiowanie literatury 20 godz. przygotowanie i analiza obserwacji z elementami wywiadu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: - praca w grupach, - praca metodą projektów, - elementy wykładu (I zajęcia). Nakład pracy studenta: - 15 godz. pracy w trakcie zajęć, - 10 godz. na przygotowanie projektu. Link do kanału w apilikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3atkjiRs7fg2rR1EwpCE_y4nRkBIYLkvfLpBfB8HAluTk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9fa8ba03-72d9-4fbd-a58e-69435c672ece&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.