Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-MW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody wspierania rozwoju człowieka w całym cyklu życia - 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnymi metodami wspierania rozwoju od okresu wczesnodziecięcego do adolescencji, przy aktywnym udziale studentów (praca metodą projektów).

Weryfikacja efektów kształcenia:

- stworzenie i zaprezentowanie na zajęciach projektu na zadany temat (grupy 3-4 osobowe),

- czynny udział w zajęciach,

- obecność na zajęciach (2 nieobecności).

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Jak rozumiane jest wspieranie rozwoju w różnych okresach życia?

2. Zadania rozwojowe i kryzysy w okresie niemowlęcym / przedszkolnym / szkolnym / adolescencji.

3. jakie czynniki mogą utrudniać rozwój?

4. Sposób wychowania jako wsparcie w rozwoju małego dziecka (NVC, rodzicielstwo bliskości, Pozytywna dyscyplina).

5. Metody wspierania rozwoju dzieci 0-3 (ogólnorozwojowo, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne).

6. Metody wspierania rozwoju dzieci w wieku 4-6 lat (dzieci zdrowe i z trudnościami w rozwoju).

7. Metody wspierani rozwoju dzieci 7-12 (emocje, społecznie, poznawczo) – dzieci zdrowe i z trudnościami rozwojowymi.

8. Metody wspierania umiejętności komunikacyjnych i społecznych u adolescentów.

9. Metody wspierania rozwoju poznawczego (uczenia się) i twórczości u adolescentów.

10. Podsumowanie treści omówionych w czasie kursu.

Literatura:

• Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

• Jąder, M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls

• Artykuły naukowe (sciencedirect, springer, Plos one, Ebsco)

Literatura uzupełniająca

Ayres, A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza HARMONIA

Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP

Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2008). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Gdańsk: Harmonia.

Buzan, T. (2007). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha.

DeBenedet A., Cohrn L. J., (2013). Siłowanki. Dzikie harce, których potrzebuje każda rodzina. Warszawa: mamania.

Gray, C. (2013). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: HARMONIA.

Howling, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2010). Jak nauczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: Wydawnictwo JAK.

Kaduson, H., Schaefer., C. (2011). Zabawa w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Leboyer, F. (2012). Shantala – tradycyjna sztuka masażu. Warszawa: mamania.

McGinnis, E., Goldstein, A. P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity.

Mechło, P. i Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Nelsen, J. (2016). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Oster, D.O., Gould. P. (2011). Rysunek w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększyć samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo JAK.

Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

Stein, A. (2012). Dziecko z bliska. Warszawa: mamania.

Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Timmis, S. (2016). Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

Żuczkowska, Z. A., (2015). Dialog zamiast kar. Podkowa Leśna, Wyd. MiND.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę o rozwoju człowieka w cyklu życia, pogłębioną i wystarczająco rozległą by rozumieć zasady wspierania rozwoju w każdym z jego aspektów.

Rozumie prawidłowościach rządzące więziami społecznymi, szczególnie tymi związanymi z rodziną.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wspierania rozwoju człowieka w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Umie zaprezentować własne pomysły wątpliwości i sugestie - również w formie ustnego rozbudowanego wystąpienia - odnośnie projektowania oddziaływania wspierającego rozwój w cyklu życia.

Potrafi stosować rozbudowaną argumentację i generować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych , przewidując skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla wspierania rozwoju sposób postępowania.

Potrafi dobrać środki i metody wspierania rozwoju adekwatnie do wymagań/ celu i wcześniejszych działań diagnostycznych możliwości rozwojowych.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz znaczenie uczenia się przez całe życie.

Docenia znaczenie wspierania rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia.

Odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań dotyczących wspierania rozwoju człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Praca metodą projektu.

Czynny udział w zajęciach.

2 nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach (2 nieobecności)

praca podczas zajęć

przygotowanie projektów zespołowych

Pełny opis:

1) Metody wspierania rozwoju dziecka od 0 do 3 roku życia – 1

2) Wspieranie rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju od 0 do 3 roku życia

3) Metody wspierania rozwoju poznawczego dziecka w wieku 3-6 lat

4) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 3-6 lat - 1

5) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 3-6 lat – 2

6) Wspieranie rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju w wieku 3-6 lat

7) Metody wspierania rozwoju poznawczego dziecka w wieku wczesnoszkolnym

8) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym - 1

9) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym – 2

10) Wspieranie rozwoju dzieci z zaburzeniami w rozwoju w wieku wczesnoszkolnym

11) Metody wspierania rozwoju poznawczego adolescentów

12) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego adolescentów - 1

13) Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego adolescentów – 2

14) Wspieranie rozwoju adolescentów z zaburzeniami w rozwoju

Literatura:

Literatura obowiązkowa

• Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

• Jąder, M. (2010). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls

• Artykuły naukowe (sciencedirect, springer, Plos one, Ebsco)

Literatura uzupełniająca

• Ayres, A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza HARMONIA

• Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP

• Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP

• Buzan, T. (2007). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha.

• Frostig, M., Horne, D. (1987). Wzory i obrazki. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

• Gray, C. (2013). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: HARMONIA.

• Howling, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2010). Jak nauczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: Wydawnictwo JAK.

• Kaduson, H., Schaefer., C. (2011). Zabawa w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

• McGinnis, E., Goldstein, A. P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut Amity.

• Mechło, P. i Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

• Oster, D.O., Gould. P. (2011). Rysunek w psychoterapii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

• Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększyć samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo JAK.

• Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA.

• Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

• Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2016). Can play develop social skills? The effects of “Play Time/Social Time” programme implementation. International Journal of Developmental Disabilities, 62(1), 41–50.

• Timmis, S. (2016). Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

• Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

Uwagi:

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- projekt grupowy

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS):

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 30h

Przygotowanie się do zaliczenia - 25h

W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams.

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a360cb421343842e7b28a6cdb060becd2%40thread.tacv2/conversations?groupId=0315bfb7-5ca9-463f-bd5f-7eab3fe1d050&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dobrenko
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach

praca podczas zajęć

przygotowanie projektów zespołowych i ich analiza

Pełny opis:

1. Jak rozumiemy wspieranie rozwoju w całym cyklu życia.

2. Kryzysy rozwojowe charakterystyczne dla kolejnych etapów życia.

3. Obserwacja jako narzędzie diagnostyczne.

4. Psychologia systemowa – podstawy.

5. Obserwacja i analiza materiału obserwacyjnego zebranego przez studentów:

- rodzice przygotowujący się do przyjścia dziecka na świat (okres prenatalny)

- interakcje rodziców z niemowlakiem

- interakcje rodziców z dziećmi w wieku przedszkolnym lub dzieci w przedszkolu

- interakcje rodziców z dziećmi w wieku szkolnym lub dzieci w szkole

- rozmowa z nastolatkiem

- młodego dorosłego w sytuacji towarzyskiej

- młodego dorosłego w środowisku zawodowym

- średni dorosły w sytuacji rodzinnej

- średni dorosły w środowisku zawodowym

- późny dorosły w sytuacji rodzinnej lub czasie wolnym

6. Metody wspierania rozwoju w poszczególnych etapach życia.

7. Metody wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego

8. Metody wspierania rozwoju poznawczego

9. Metody wspierania rozwoju zdrowych nawyków

10. Podsumowanie treści omówionych w czasie kursu.

Literatura:

literatura obowiązkowa:

• Bogdanowicz, M. (2007). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP

• Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (2018). Mądrość osobowości: wspieranie rozwoju osobowości i zapobieganie jej zaburzeniom w całym cyklu życia.. Warszawa : ME-KOMP.

Wybrane fragmenty

• Grzegołowska-Klarkowska, Helena Janet (red.) (2018). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik. Wydawnictwo APS

Rozdziały 13-20 (str. 169-241)

• Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

• McKay, M., Davis, M. Fanning, P. (2003). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk GWP.

• Oyster, C.K. (2002). Grupy . Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Wybrane fragmenty

• E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS

Wybrane fragmenty

Uwagi:

LINK do zespołu w TEAMS dla studentów stacjonarnych:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeQVJk4BmVcQVLXXTFI3gzyCV1DdXsQCMgbPrFzye_NQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7ca7ab43-7707-4ce7-a8d0-5da9267163cf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA:

mini wykłady

ćwiczenia

analiza przygotowanych przez studentów obserwacji z elementami wywiadu

dyskusje ad możliwe interwencje i metody wspierania

praca w grupach

Nakład pracy studenta 3 ECTS:

30 godz. pracy w trakcie zajęć

20 godz. studiowanie literatury

20 godz. przygotowanie i analiza obserwacji z elementami wywiadu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kruk-Rogucka
Prowadzący grup: Magdalena Kruk-Rogucka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Metody kształcenia:

- praca w grupach,

- praca metodą projektów,

- elementy wykładu (I zajęcia).

Nakład pracy studenta:

- 15 godz. pracy w trakcie zajęć,

- 10 godz. na przygotowanie projektu.

Link do kanału w apilikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3atkjiRs7fg2rR1EwpCE_y4nRkBIYLkvfLpBfB8HAluTk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9fa8ba03-72d9-4fbd-a58e-69435c672ece&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)