Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencja w system rodzinny i szkolny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-ISR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencja w system rodzinny i szkolny
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Tematyka zajęć dotyczy interwencji kryzysowej jako metody pracy i pomocy psychologicznej w specyficznych kontekstach: szkolnym i rodzinnym. Podczas zajęć omawiane są podstawowe procedury interwencji kryzysowej, charakterystyka psychologiczna osób w kryzysie i specyfika pracy z nimi, podstawowe teorie i wyniki badań związane z kryzysami indywidualnymi i grupowymi oraz specyficzne przykłady sytuacji (przemoc, żałoba, ryzyko samobójcze, rozwody) gdzie ta metoda może mieć zastoowanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi zdefiniować precyzyjnie pojęcia systemu rodzinnego i szkolnego w różnych podejściach teoretycznych.

Opisuje szczegółowo i rzeczowo objaśnia kluczowe elementy procesu interwencji, uwzględniając przy tym charakter zdiagnozowanego problemu.

Wymienia wskazania do zastosowania poszczególnych form interwencji i podstawowe umiejętności potrzebne w procesie interwencji.

Wskazuje empirycznie potwierdzone czynniki sprzyjające zmianie w różnych metodach interwencji psychologicznej.

Wykazuje się znajomością rodzajów więzi emocjonalnych, charakterystyk komunikacji i grup społecznych.

Wskazuje najważniejsze dokumenty regulujące stosowanie profesjonalnej interwencji psychologicznej.

Potrafi posłużyć się w projekcie konkretnej interwencji kluczowymi pojęciami teoretycznymi.

Umiejętności

Umie zanalizować przykładowe studium przypadku, w tym wyodrębnić przyczyny i mechanizmy utrwalające problem/ trudności.

Potrafi wskazać podstawowe narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne potrzebne do uruchomienia zróżnicowanych procesów zmiany i prześledzenia ich charakteru.

Umie zebrać informacje konieczne do analizy funkcjonowania systemu.

Umie opracować i zaprezentować (z uzasadnieniem) plan działań praktycznych, ukierunkowanych na zmiany w systemie.

Umie ocenić adekwatność wybranych metod interwencji wobec rodziny.

Umie ocenić adekwatność wybranych metod interwencji wobec klasy, relacji nauczyciel-uczniowie, dyrektor-nauczyciele, etc.

Kompetencje społeczne

Potrafi współpracować z partnerami w przygotowywaniu i realizacji konkretnej interwencji.

Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów.

Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym -dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Formy zaliczenia:

Wykład - egzamin pisemny

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem.

2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys.

3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej.

4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania.

5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej.

6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej.

7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej.

8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie.

9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna.

Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie.

Literatura:

• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych.

• Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny.

• Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa.

• Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej.

• Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych.

• James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię.

Uwagi:

W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania)

Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Formy zaliczenia:

Wykład - egzamin pisemny

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem.

2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys.

3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej.

4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania.

5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej.

6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej.

7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej.

8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie.

9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna.

Interdyscyplinarne podejście do pomo

Literatura:

• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych.

• Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny.

• Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa.

• Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej.

• Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych.

• James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię.

Uwagi:

W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania)

Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Formy zaliczenia:

Wykład - egzamin pisemny

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem.

2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys.

3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej.

4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania.

5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej.

6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej.

7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej.

8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie.

9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna.

Interdyscyplinarne podejście do pomo

Literatura:

• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych.

• Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny.

• Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa.

• Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej.

• Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych.

• James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię.

Uwagi:

W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania)

Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Formy zaliczenia:

Wykład - egzamin pisemny

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem.

2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys.

3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej.

4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania.

5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej.

6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej.

7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej.

8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie.

9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna.

Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie.

Literatura:

• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych.

• Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny.

• Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa.

• Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej.

• Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych.

• James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię.

Uwagi:

W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania)

Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)