Interwencja w system rodzinny i szkolny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-ISR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja w system rodzinny i szkolny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć dotyczy interwencji kryzysowej jako metody pracy i pomocy psychologicznej w specyficznych kontekstach: szkolnym i rodzinnym. Podczas zajęć omawiane są podstawowe procedury interwencji kryzysowej, charakterystyka psychologiczna osób w kryzysie i specyfika pracy z nimi, podstawowe teorie i wyniki badań związane z kryzysami indywidualnymi i grupowymi oraz specyficzne przykłady sytuacji (przemoc, żałoba, ryzyko samobójcze, rozwody) gdzie ta metoda może mieć zastoowanie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi zdefiniować precyzyjnie pojęcia systemu rodzinnego i szkolnego w różnych podejściach teoretycznych. Opisuje szczegółowo i rzeczowo objaśnia kluczowe elementy procesu interwencji, uwzględniając przy tym charakter zdiagnozowanego problemu. Wymienia wskazania do zastosowania poszczególnych form interwencji i podstawowe umiejętności potrzebne w procesie interwencji. Wskazuje empirycznie potwierdzone czynniki sprzyjające zmianie w różnych metodach interwencji psychologicznej. Wykazuje się znajomością rodzajów więzi emocjonalnych, charakterystyk komunikacji i grup społecznych. Wskazuje najważniejsze dokumenty regulujące stosowanie profesjonalnej interwencji psychologicznej. Potrafi posłużyć się w projekcie konkretnej interwencji kluczowymi pojęciami teoretycznymi. Umiejętności Umie zanalizować przykładowe studium przypadku, w tym wyodrębnić przyczyny i mechanizmy utrwalające problem/ trudności. Potrafi wskazać podstawowe narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne potrzebne do uruchomienia zróżnicowanych procesów zmiany i prześledzenia ich charakteru. Umie zebrać informacje konieczne do analizy funkcjonowania systemu. Umie opracować i zaprezentować (z uzasadnieniem) plan działań praktycznych, ukierunkowanych na zmiany w systemie. Umie ocenić adekwatność wybranych metod interwencji wobec rodziny. Umie ocenić adekwatność wybranych metod interwencji wobec klasy, relacji nauczyciel-uczniowie, dyrektor-nauczyciele, etc. Kompetencje społeczne Potrafi współpracować z partnerami w przygotowywaniu i realizacji konkretnej interwencji. Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów. Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym -dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Formy zaliczenia: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. 2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys. 3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej. 4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania. 5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej. 6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. 7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. 8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie. 9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna. Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie. |
|
Literatura: |
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. • Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. • Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa. • Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. • Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych. • James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. |
|
Uwagi: |
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Formy zaliczenia: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. 2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys. 3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej. 4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania. 5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej. 6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. 7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. 8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie. 9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna. Interdyscyplinarne podejście do pomo |
|
Literatura: |
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. • Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. • Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa. • Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. • Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych. • James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. |
|
Uwagi: |
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Formy zaliczenia: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. 2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys. 3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej. 4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania. 5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej. 6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. 7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. 8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie. 9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna. Interdyscyplinarne podejście do pomo |
|
Literatura: |
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. • Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. • Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa. • Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. • Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych. • James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. |
|
Uwagi: |
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Formy zaliczenia: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia teorii kryzysu. Mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem. 2. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys. 3. Przebieg i diagnoza reakcji kryzysowej. 4. Interwencja kryzysowa –znaczenie terminu, cele i zadania. 5. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej. 6. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. 7. Podstawowe umiejętności i zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. 8. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej- cele, ocena natężenia kryzysu, ocena sposobu funkcjonowania klienta w kryzysie. 9. Omówienie strategii interwencji kryzysowych na przykładzie wybranych sytuacji kryzysowych, np. kryzys suicydalny, przemoc w rodzinie, przemoc seksualna. Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie. |
|
Literatura: |
• Badura-Madej, W., (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. • Jagieła, J., (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. • Greenstone, J. L., Leviton, S. C., (2004). Interwencja kryzysowa. • Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. • Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych. • James, R., Gilliland, B. E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. |
|
Uwagi: |
W przypadku zaliczenia zdalnego - egzamin ustny poprzez platformę MS Teams (3 pytania) Nakład pracy: aktywny udział w wykładzie (30h), studiowanie literatury (25h), przygotowanie do egzaminu (25h) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.