Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Indywidualna i grupowa praca z nauczycielem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-IGN1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Indywidualna i grupowa praca z nauczycielem
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje najczęstsze wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem oraz potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące. Zajęcia ujmują także formy i treść szkoleń/ warsztatów/ zajęć prowadzonych dla nauczycieli

Zostaną omówione również wybrane aspekty pracy z uczniem takie jak: formułowanie informacji zwrotnej, świadoma komunikacja na linii nauczyciel -uczeń, nauczyciel-rodzic oraz zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami.

Omówiona zostanie także tematyka wypalenia zawodowego nauczycieli oraz wspierania ich rozwoju zawodowego a także potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów oraz metody wsparcia.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o psychologii grupy i więziach społecznych.

Umiejętności

Umie przeprowadzić wywiad z nauczycielem dotyczący problemu/ trudności.

Umie analizować i interpretować wspólnie z wychowawcą jego trudności w pracy z grupą lub uczniem.

Umie wygenerować, przeanalizować i uzasadnić pomysły jak można pomóc nauczycielowi w konkretnej sytuacji.

Umie opracować mikroszkolenie dla nauczycieli.

Kompetencje społeczne

Współpracuje zadaniowo w grupie.

Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów.

Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy.

Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań.

Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia:

• Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność)

• Aktywność indywidualna oceniana na każdych zajęciach

• Przygotowanie konspektu szkolenia lub warsztatu dla nauczycieli (wykład, warsztat) o wybranej przez studenta tematyce (90 minut) oraz jego realizacja w grupie zajęciowej

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje:

1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące.

2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem.

4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje).

5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami.

6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne.

7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli).

8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia.

Literatura:

Literatura do zajęć:

Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP.

Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN,

Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uwagi:

Metody pracy: warsztat, metoda projektu, analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (25), studiowanie literatury (25)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową z zajęć składają się oceny z pracy zaliczeniowej oraz ocena z aktywności na zajęciach.

Praca zaliczeniowa obejmuje przygotowanie konspektu 180 minutowego warsztatu dla nauczycieli o wybranej tematyce oraz jego omówienie w grupie zajęciowej.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje:

1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące.

2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem.

4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje).

5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami.

6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne.

7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli).

8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia.

Literatura:

Literatura do zajęć:

Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP.

Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i

jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN,

Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i omówienie warsztatu (25), studiowanie literatury (25)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową z zajęć składają się oceny z pracy zaliczeniowej oraz ocena z aktywności na zajęciach.

Praca zaliczeniowa obejmuje przygotowanie konspektu 90 minutowego warsztatu dla nauczycieli o wybranej tematyce oraz jego przeprowadzenie go w grupie zajęciowej.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje:

1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące.

2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem.

4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje).

5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami.

6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne.

7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli).

8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia.

Literatura:

Literatura do zajęć:

Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP.

Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i

jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN,

Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i omówienie warsztatu (25), studiowanie literatury (25)

ECTS:3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na ocenę końcową z zajęć składają się oceny z pracy zaliczeniowej oraz ocena z aktywności na zajęciach.

Praca zaliczeniowa obejmuje przygotowanie konspektu 180 minutowego warsztatu dla nauczycieli o wybranej tematyce oraz jego omówienie w grupie zajęciowej.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje:

1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące.

2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem.

4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje).

5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami.

6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne.

7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli).

8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia.

Literatura:

Literatura do zajęć:

Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP.

Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i

jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN,

Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna

Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i omówienie warsztatu (25), studiowanie literatury (25)

ECTS:3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)