Indywidualna i grupowa praca z nauczycielem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-IGN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Indywidualna i grupowa praca z nauczycielem |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje najczęstsze wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem oraz potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące. Zajęcia ujmują także formy i treść szkoleń/ warsztatów/ zajęć prowadzonych dla nauczycieli Zostaną omówione również wybrane aspekty pracy z uczniem takie jak: formułowanie informacji zwrotnej, świadoma komunikacja na linii nauczyciel -uczeń, nauczyciel-rodzic oraz zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami. Omówiona zostanie także tematyka wypalenia zawodowego nauczycieli oraz wspierania ich rozwoju zawodowego a także potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów oraz metody wsparcia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o psychologii grupy i więziach społecznych. Umiejętności Umie przeprowadzić wywiad z nauczycielem dotyczący problemu/ trudności. Umie analizować i interpretować wspólnie z wychowawcą jego trudności w pracy z grupą lub uczniem. Umie wygenerować, przeanalizować i uzasadnić pomysły jak można pomóc nauczycielowi w konkretnej sytuacji. Umie opracować mikroszkolenie dla nauczycieli. Kompetencje społeczne Współpracuje zadaniowo w grupie. Docenia wagę zespołowego rozwiązywania problemów. Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy. Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań. Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie psychologicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia: • Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) • Aktywność indywidualna oceniana na każdych zajęciach • Przygotowanie konspektu szkolenia lub warsztatu dla nauczycieli (wykład, warsztat) o wybranej przez studenta tematyce (90 minut) oraz jego realizacja w grupie zajęciowej |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje: 1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące. 2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem. 4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje). 5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami. 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne. 7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli). 8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia. |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP. Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL. Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN, Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: warsztat, metoda projektu, analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (25), studiowanie literatury (25) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową z zajęć składają się oceny z pracy zaliczeniowej oraz ocena z aktywności na zajęciach. Praca zaliczeniowa obejmuje przygotowanie konspektu 180 minutowego warsztatu dla nauczycieli o wybranej tematyce oraz jego omówienie w grupie zajęciowej. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje: 1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące. 2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem. 4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje). 5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami. 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne. 7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli). 8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia. |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP. Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL. Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN, Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i omówienie warsztatu (25), studiowanie literatury (25) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową z zajęć składają się oceny z pracy zaliczeniowej oraz ocena z aktywności na zajęciach. Praca zaliczeniowa obejmuje przygotowanie konspektu 90 minutowego warsztatu dla nauczycieli o wybranej tematyce oraz jego przeprowadzenie go w grupie zajęciowej. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje: 1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące. 2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem. 4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje). 5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami. 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne. 7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli). 8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia. |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP. Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL. Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN, Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i omówienie warsztatu (25), studiowanie literatury (25) ECTS:3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na ocenę końcową z zajęć składają się oceny z pracy zaliczeniowej oraz ocena z aktywności na zajęciach. Praca zaliczeniowa obejmuje przygotowanie konspektu 180 minutowego warsztatu dla nauczycieli o wybranej tematyce oraz jego omówienie w grupie zajęciowej. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje: 1. Wyzwania i trudności w indywidualnej i grupowej pracy z nauczycielem. Potencjalne obszary pracy psychologicznej i wyzwania im towarzyszące. 2. Omówienie perspektyw osób świadczących różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. Formułowanie informacji zwrotnej jako narzędzie pracy z uczniem. 4. Świadoma komunikacja na linii nauczyciel – uczeń i nauczyciel – rodzic (fakty vs interpretacje). 5. Zadania rozwojowe okresu młodszej i średniej dorosłości w kontekście rozwoju zawodowego oraz relacji z uczniem i współpracownikami. 6. Wypalenie zawodowe nauczycieli – epidemiologia, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, wsparcie psychologiczne. 7. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy, konsultacje, warsztaty, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, formy i treść warsztatów i szkoleń dla nauczycieli). 8. Satysfakcja z pracy nauczyciela – potencjalne źródła niepowodzeń i sukcesów, metody wsparcia. |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Sęk, H., (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: Sęk, H. (red). Wypalenie zawodowe. Przyczyni i zapobieganie. Warszawa: WSiP. Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL. Góralczyk, E. (2007). Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Małek, K. (2010). Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami. W: G. Katra i E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 174-183). Warszawa: Wolters Kluwer, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego . Warszawa: wyd. PWN, Sokołowska, E. (2007). O skutecznym działaniu. W: Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? (s. 41-56). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Klimowicz, G. (1995). Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. |
|
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Metody pracy: analiza przypadku, praca w grupach, odgrywanie sytuacji, dyskusja, praca pisemna Nakład pracy studenta: aktywny udział w zajęciach (30), przygotowanie i omówienie warsztatu (25), studiowanie literatury (25) ECTS:3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.