Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Case study. Społeczność Afrykanów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-CSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Case study. Społeczność Afrykanów
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy ze specyfiką i różnorodnością świata społeczności Afrykanów w Polsce.

Pełny opis:

• Afrykanie w Polsce –– próby definicji ,ogólna charakterystyka i skala zjawiska.

• Postawy poznawcze Polaków i ich zachowania wobec Afryki i Afrykanów. Przygotowanie do przeprowadzenia wywiadów z osobami pochodzenia afrykańskiego w Polsce.

• Specyfika pracy z Afrykanami (imigranci, uchodźcy, cudzoziemcy, obywatele RP pochodzenia dwukulturowego, wielokulturowego) z punktu widzenia psychologa społecznego w aspekcie polityki i praktyki społecznej w wielokulturowości.

• Problemy prawne, społeczne, psychologiczne, kulturowe i pedagogiczne osób odmiennych kulturowo.

• System integracji Afrykanów jako uchodźców i imigrantów w Polsce. Prawa, przepisy prawne dotyczące uchodźców oraz osób z pobytem tolerowanym. Prawa socjalne Afrykanów (migrantów, uchodźców) w praktyce.

• Specyfika pracy psychologicznej i społecznej z cudzoziemcami – modele i doświadczenia europejskie.

• Programy integracji, pomocy i wsparcia migrantów i uchodźców. Sukcesy i porażki Afrykanów w Polsce. (Programy edukacyjne, kulturowe, integracyjne, społeczne, antydyskryminacyjne).

• Zasady udzielania wszechstronnej, zintegrowanej pomocy osobom odmiennym kulturowo na przykładzie osób pochodzenia afrykańskiego. Czas, miejsce, przestrzeń, sytuacyjność jako kluczowe kategorie realizacji działań integracyjnych.

• Integracji obywateli państw afrykańskich w Polsce, Jak żyje się Afrykanom w Polsce?, Migranci z kontynentu afrykańskiego w Europie – analiza wyników badań.

• Spotkanie z przedstawicielami i przedstawicielkami Afrykanów w Warszawie (Rzecznicy Afrykanów w Polsce, Fundacja dla Somalii). Afrykanie w Polsce pomiędzy adaptacją czy asymilacją? Studium przypadku.

• Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Literatura:

LITERATURA ZALECANA

1. Ząbek M., 2007, Biali i Czarni. Postawy Polaków wobec Afryki i Afrykańczyków, Wydawnictwo DIG, Warszawa.

2. Szahaj A., 2004, E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Krakow.[fragmenty]

3. Prokopczuk J., 1964, Polityka zagraniczna PRL na rzecz wyzwolenia narodów kolonialnych (...) 20 lat polityki zagranicznej Polski Ludowej, Warszawa.

4. Waldenfels B., 2002, Topografia Obcego, Warszawa.

5. Ząbek M., Afrykańscy imigranci i uchodźcy na skrzyżowaniu Wschodu i Zachodu, „Znak”, nr 2 (663), Kraków 2008, ss. 56-68.

6. Kosowicz A., Maciejko A. (red.), 2007, Integracja uchodźców w Polsce w liczbach, UNHCR, Polskie Forum Migracyjne.

7. Pawlik J.J., Szupejko M. (red.), 2009, Afryka na progu XXI w. Kultura i społeczeństwo, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.

8. Kasprzak T., Walczak B., Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej. Raport z badań, [w:] Jasińska-Kania A., Staszyńska K.M. (red.), 2009, Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej, NCK, Białystok.

9. Nowicka E., Łodziński S., 2001, U progu otwartego świata, Nomos, Kraków [fragmenty]

10. Sierocińska K., Tolerancja, czy niechęć? Młodzi Polacy wobec Afrykanów oraz Ząbek M., Fascynacja i niechęć do obcego innej płci. O stosunku Polaków do małżeństw z cudzoziemcami na przykładzie związków polsko-afrykańskich, [w:] Nowicka E., Łodziński S., 2006, Kulturowe wymiary imigracji do Polski. Studia socjologiczne, Wydawnictwo ProLog, Warszawa.

11. Górak-Sosnowska K., Markowska-Manista U., Swój, Inny, Obcy. Wizerunek Arabów i Afrykanów w Polsce, [w:] Pietrzyk-Reeves D., Kułakowska M.(red.), Studia nad wielokulturowością, Uniwersytet Jagielloński, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010, ss. 457 – 471.

12. Grzymała-Kazłowska A., 2007, Konstruowanie ‘innego’. Wizerunek imigrantów w Polsce, WUW, Warszawa.

13. Raporty: Badanie opinii publicznej na rzecz integracji obywateli państw afrykańskich w Polsce, 2010, raport: http://afryka.org/badania/raport2010.pdf, www.raportmniejszości.pl, World Migration Report 2011, International Organization for Migration: http://www.iom.int, Zick A., Küpper B., Hövermann A., Die Abwertung der Anderen. Eine europäische Zustandsbeschreibung zu Intoleranz, Vorurteilen und Diskriminierung, 2011, http://www.fes-gegen-rechtsextremismus.de/inhalte/studien_Gutachten.php [również w wersji anglojęzycznej]; Analizy, raporty, ekspertyzy [fragmenty] Stowarzyszenia Interwencji Prawnej, 2008-2011, dot.cudzoziemców, migrantów, specyfiki pracy międzykulturowej w perspektywie psychologicznej.

14. Kornak, M., 2009, Brunatna Księga, Warszawa oraz: Społeczeństwo przeciw nienawiści, 2011, Warszawa.

15. Ząbek, M.(red.), 2002, Między piekłem a rajem: problemy adaptacji kulturowej uchodźców i imigrantów w Polsce, „Trio”, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Wydziału Historycznego UW, Warszawa.

16. Markowska-Manista, Zakorzenienie czy społeczno-kulturowe zawieszenie?

Afrykanie w Polsce W: Nikitorowicz, Jerzy. Patriotyzm i nacjonalizm: Ku jakiej tożsamości kulturowej?. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Stępniewska-Holzer B. (red. nauk.), Średziński P., Diouf M., (red.), 2010, Afryka w Warszawie. Dzieje afrykańskiej diaspory nad Wisłą, Warszawa.

2. Olivier R, Atmore A., 2005, Africa Since 1800, Fifth Edition, Cambridge University Press.

3. Kobyliński S., 2003, Jak dobrze mieć sąsiada, „Arlekin”, Warszawa.

4. Średziński P.,(red.), 2011, Raport z monitoringu polskich mediów. Afryka i jej mieszkańcy, Fundacja „Afryka Inaczej”, Warszawa.

5. Stokes J. (red.), 2009, Encyklopedia of the Peoples of Africa and the Middle East, Facts On File, Infobase Publishing, New York.

6. Chmielowska D., Grabowska B., Machut-Mendecka E., 2008, Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa.

7. A Curriculum for the Training of Trainers in Gender Mainstreaming, 2007, The African Women's Development and Communication Network FEMNET, Heinrich Böll Foundation.

8. Bąbiak I., Szot K., 2010, Jak nam się żyje w Polsce. Raport z badania czynników regulujących poziom integracji obywateli przybyłych z krajów afrykańskich i arabskich, Fundacja dla Somalii, Warszawa.

9. Szelewa D., 2010, Integracja a Polityka Edukacyjna, Raporty i Analizy CSM, Warszawa.

10. Łotocki Ł., 2009, Integracja i dyskryminacja – krajobraz 2009, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa

11. Kapuściński R., 2008, Heban,Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi scharakteryzować zróżnicowaną narodowościowo i kulturowo społeczność Afrykanów w Polsce

Zna zagadnienia związane z obecnością w polskim społeczeństwie osób odmiennych kulturowo na przykładzie społeczności Afrykanów, ich integracją na tle szerszej problematyki kulturowego, etnicznego, religijnego zróżnicowania współczesnych społeczeństw.

Wie jak funkcjonuje system integracji Afrykanów jako uchodźców i imigrantów w Polsce.

Posiada wiedzę w zakresie prawa, przepisów prawnych dotyczących uchodźców, cudzoziemców, praw socjalnych Afrykanów (migrantów, uchodźców) w Polsce.

Wskazuje i wymienia przyczyny sukcesów i porażek osób pochodzenia afrykańskiego w Polsce

Umiejętności

Posiada umiejętność analizy krótkiego tekstu naukowego na temat postaw Polaków wobec Afryki i Afrykanów

Posiada umiejętność analizy danych z raportów dot. życia i funkcjonowania Afrykanów w Polsce na przestrzeni ostatniej dekady.

Posiada umiejętność wyszukania informacji dot. pracy z osobami po traumatycznych przejściach (aspekty psychologiczne, kulturowe – trauma wojny, masakry, tortur).

Posiada umiejętność przeciwdziałania dyskryminacji względem cudzoziemców, ze względu na odmienność kulturową, pochodzenie etniczne, wyznanie, płeć w perspektywie pracy psychologicznej i pedagogicznej.

Po ukończeniu kursu uczestnicy posiada znajomość procesu wykluczania i integracji Afrykanów w Polsce.

Kompetencje społeczne

Współpracuje w grupie zadaniowej przygotowując i przeprowadzając wywiad z osobą pochodzenia afrykańskiego

Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.

Jest świadomy problemów na jakie w procesie adaptacji i integracji w środowisku większościowym, heterogenicznym kulturowo napotykają osoby pochodzenia afrykańskiego

Rozwija postawę otwartości w pracy z osobami przynależącymi do różnorodnych środowisk kulturowych oraz wobec odmiennych sposobów postrzegania rzeczywistości społeczno-kulturowej

Sposób pomiaru

- ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

- ocena wypowiedzi ustnej podczas prezentacji pracy grup zadaniowych

- ocena wypowiedzi i pracy pisemnej z przeprowadzonego w zespole zadaniowym wywiadu

- ocena z kolokwium

- ocena wypowiedzi i pracy pisemnej z przeprowadzonego w zespole zadaniowym wywiadu

- ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć

- ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej i analizy pracy pisemnej

- ocena wypowiedzi po przeprowadzeniu wywiadu z osobą pochodzenia afrykańskiego

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Przeprowadzenia wywiadu w zespołach i złożenie pracy w wersji pisemnej. Aktywność na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)