Analiza grupowa - metoda wspomagania pracy w organizacjach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-AMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza grupowa - metoda wspomagania pracy w organizacjach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami analizy grupowej jako praktyki psychoterapeutycznej oraz metody pomagającej rozumieć procesy występujące w organizacjach oraz w społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej np. w ujęciu Biona oraz Foulkesa - proces grupowy w rozumieniu np. Biona, czy Agazarian 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: - symulacja analizy grupowej w organizacji - proces superwizji z wykorzystaniem analizy grupowej w organizacji |
Literatura: |
Artykuły: Agazarian, Y., & Gantt, S. (2003). Phases of group development: Systems-centered hypotheses and their implications for research and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(3), 238. Woźniak M., Terapeutka wychodzi z gabinetu… Kliniczne i społeczne aspekty pracy. Zebranie mieszkańców osiedla okiem analityka grupowego, Biuletyn Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów” Zajenkowska A., Projekt „Polska na Kozetce” (manuskrypt) Rozdziały w książkach: Bollas, C. (20210, Umysł demokratyczny, W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa. Brunnig H., Skowrońska J. (2016). Co zrobić z tymi szczątkami? W: Zajenkowska, A. (red.). Polska na kozetce: siła obywatelskiej refleksyjności. Sopot: Smak Słowa. Brunning, H., & Perini, M. (red.).. (2018). Psychoanalytic perspectives on a turbulent world. London: Routledge. Bion, W. (2015) Doświadczenia w grupach i inne prace. Oficyna Ingenium, Warszawa Ofer G., Europe on the couch in social dreaming matrix. W: Zajenkowska, A., & Levin, U. (red.). (2019). Europe on the Couch: The breaking of a homogeneous group illusion. In A Psychoanalytic and Socio-Cultural Exploration of a Continent (pp. 1-4). London: Routledge. Pawlik, J. (red.). (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Eneteia. Rustin, M. (2021) Jak rozumieć prawicowy populizm? W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa. Stokoe, P. (2021) Gdzie się podziali wszyscy dorośli. W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa. Volkan V, (2021) Psychologia dużych grup jako niezależna dziedzina. W: Psychologia dużej grupy, Oficyna Ingenium, Warszawa Volkan V., (2021) Zastosowanie Modelu Drzewa w konsultacjach z dużymi grupami. W: Psychologia dużej grupy, Oficyna Ingenium, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna teorie wyjaśniające procesy grupowe. Potrafi zanalizować proces grupowy w odniesieniu do różnych teorii (np. (Bion, Foulkes, Agazarian). Potrafi wymienić i rozumie mechanizmy hamujące proces grupowy. Umiejętności Potrafi śledzić i opisać proces grupowy. Rozumie, w jakich sytuacjach analiza grupowa może być przydatna w organizacjach. Kompetencje społeczne Potrafi śledzić i opisać proces grupowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywny udział w zajęciach, omówienie wybranego tekstu, grupowe przygotowanie projektu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zajenkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywny udział w zajęciach, omówienie wybranego tekstu, grupowe przygotowanie projektu |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej np. w ujęciu Biona oraz Foulkesa - proces grupowy w rozumieniu np. Biona, czy Agazarian - czynniki hamujące proces grupowy – min. pojęcie antygrupy Nitsuna 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: - symulacja analizy grupowej w organizacji - proces superwizji z wykorzystaniem analizy grupowej w organizacji Zajęcia realizowane w TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af77d8fe1152149f2ab060444750e0211%40thread.tacv2/conversations?groupId=546bce9f-b33f-464a-a014-e1b26f6f195d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom. Artykuły: Agazarian, Y., & Gantt, S. (2003). Phases of group development: Systems-centered hypotheses and their implications for research and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(3), 238. Friedman, R. (2015). A soldier’s matrix: A group analytic view of societies in war. Group Analysis, 48(3), 239-257. Lawrence, W. G., Bain, A., & Gould, L. (1996). The fifth basic assumption. FREE ASSOCIATIONS-LONDON-, 28-56. Vukšić-Mihaljević, Ž., & Mandić, N. (2001). Psychodynamics and Regression of Social Groups. Collegium antropologicum, 25(1), 213-226. Rozdziały w książkach: Brunning, H., & Perini, M. (red.).. (2018). Psychoanalytic perspectives on a turbulent world. London: Routledge. Pawlik, J. (red.). (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Eneteia. Shapiro, E. R. (2019). Finding a Place to Stand: Developing Self-Reflective Institutions, Leaders and Citizens. Phoenix Publishing House. Sievers, B. (2018). Psychoanalytic studies of organizations: Contributions from the International Society for the Psychoanalytic Study of Organizations (ISPSO). London: Routledge. Zajenkowska, A. (red.). (2016). Polska na kozetce: siła obywatelskiej refleksyjności. Sopot: Smak Słowa. Zajenkowska, A., & Levin, U. (red.). (2019). Europe on the Couch: The breaking of a homogeneous group illusion. In A Psychoanalytic and Socio-Cultural Exploration of a Continent (pp. 1-4). London: Routledge. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af77d8fe1152149f2ab060444750e0211%40thread.tacv2/conversations?groupId=546bce9f-b33f-464a-a014-e1b26f6f195d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, zadania grupowe Nakład pracy studenta: - 30 godzin kontaktowych - 30 godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 30 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (np. realizację projektu grupowego) - 10 godzin potrzebnych do przygotowania raportu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kraszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywny udział w zajęciach, omówienie wybranego tekstu, grupowe przygotowanie projektu |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej np. w ujęciu Biona oraz Foulkesa - proces grupowy w rozumieniu np. Biona, czy Agazarian - czynniki hamujące proces grupowy – min. pojęcie antygrupy Nitsuna 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: - symulacja analizy grupowej w organizacji - proces superwizji z wykorzystaniem analizy grupowej w organizacji Zajęcia realizowane w TEAMS: link będzie dodany przed rozpoczęciem zajęć w listopadzie |
|
Literatura: |
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom. Artykuły: Agazarian, Y., & Gantt, S. (2003). Phases of group development: Systems-centered hypotheses and their implications for research and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(3), 238. Friedman, R. (2015). A soldier’s matrix: A group analytic view of societies in war. Group Analysis, 48(3), 239-257. Lawrence, W. G., Bain, A., & Gould, L. (1996). The fifth basic assumption. FREE ASSOCIATIONS-LONDON-, 28-56. Vukšić-Mihaljević, Ž., & Mandić, N. (2001). Psychodynamics and Regression of Social Groups. Collegium antropologicum, 25(1), 213-226. Rozdziały w książkach: Brunning, H., & Perini, M. (red.).. (2018). Psychoanalytic perspectives on a turbulent world. London: Routledge. Pawlik, J. (red.). (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Eneteia. Shapiro, E. R. (2019). Finding a Place to Stand: Developing Self-Reflective Institutions, Leaders and Citizens. Phoenix Publishing House. Sievers, B. (2018). Psychoanalytic studies of organizations: Contributions from the International Society for the Psychoanalytic Study of Organizations (ISPSO). London: Routledge. Zajenkowska, A. (red.). (2016). Polska na kozetce: siła obywatelskiej refleksyjności. Sopot: Smak Słowa. Zajenkowska, A., & Levin, U. (red.). (2019). Europe on the Couch: The breaking of a homogeneous group illusion. In A Psychoanalytic and Socio-Cultural Exploration of a Continent (pp. 1-4). London: Routledge. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, zadania grupowe Nakład pracy studenta: - 30 godzin kontaktowych - 30 godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 30 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (np. realizację projektu grupowego) - 10 godzin potrzebnych do przygotowania raportu końcowego Zajęcia realizowane w TEAMS: link będzie dodany przed rozpoczęciem zajęć w listopadzie (prowadzący spoza APS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zajenkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywny udział w zajęciach, omówienie wybranego tekstu, grupowe przygotowanie projektu i praca pisemna |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej np. w ujęciu Biona oraz Foulkesa - proces grupowy w rozumieniu np. Biona, czy Agazarian - czynniki hamujące proces grupowy – min. pojęcie antygrupy Nitsuna 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: - symulacja analizy grupowej w organizacji - proces superwizji z wykorzystaniem analizy grupowej w organizacji Podczas zajęć będziemy dyskutować wybrane teksty, pracować w grupach i wspólnie przygotowywać projekt. |
|
Literatura: |
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom. Artykuły: Agazarian, Y., & Gantt, S. (2003). Phases of group development: Systems-centered hypotheses and their implications for research and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(3), 238. Friedman, R. (2015). A soldier’s matrix: A group analytic view of societies in war. Group Analysis, 48(3), 239-257. Lawrence, W. G., Bain, A., & Gould, L. (1996). The fifth basic assumption. FREE ASSOCIATIONS-LONDON-, 28-56. Vukšić-Mihaljević, Ž., & Mandić, N. (2001). Psychodynamics and Regression of Social Groups. Collegium antropologicum, 25(1), 213-226. Rozdziały w książkach: Brunning, H., & Perini, M. (red.).. (2018). Psychoanalytic perspectives on a turbulent world. London: Routledge. Pawlik, J. (red.). (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Eneteia. Shapiro, E. R. (2019). Finding a Place to Stand: Developing Self-Reflective Institutions, Leaders and Citizens. Phoenix Publishing House. Sievers, B. (2018). Psychoanalytic studies of organizations: Contributions from the International Society for the Psychoanalytic Study of Organizations (ISPSO). London: Routledge. Zajenkowska, A. (red.). (2016). Polska na kozetce: siła obywatelskiej refleksyjności. Sopot: Smak Słowa. Zajenkowska, A., & Levin, U. (red.). (2019). Europe on the Couch: The breaking of a homogeneous group illusion. In A Psychoanalytic and Socio-Cultural Exploration of a Continent (pp. 1-4). London: Routledge. |
|
Uwagi: |
30h - udział w zajęciach 50h - przygotowanie na zajęcia, czytanie literatury, min. 2-3 teksty na każde zajęcia 25h przygotowanie, realizacja projektu oraz praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami analizy grupowej jako praktyki psychoterapeutycznej oraz metody pomagającej rozumieć procesy występujące w organizacjach oraz w społeczeństwie. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z teoriami objaśniającymi analizę grupową, a także poznają jej zastosowanie, jako metody wspomagającej pracę w organizacjach. Dzięki symulacji analizy grupowej będą mieli szansę doświadczyć na sobie procesu grupowego, a także szczegółowo go zanalizować. 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej np. w ujęciu Biona oraz Foulkesa - proces grupowy w rozumieniu np. Biona, czy Agazarian 2. Praktyczne zastosowanie analizy grupowej w organizacjach: - symulacja analizy grupowej w organizacji - proces superwizji z wykorzystaniem analizy grupowej w organizacji |
|
Literatura: |
Artykuły: Agazarian, Y., & Gantt, S. (2003). Phases of group development: Systems-centered hypotheses and their implications for research and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 7(3), 238. Woźniak M., Terapeutka wychodzi z gabinetu… Kliniczne i społeczne aspekty pracy. Zebranie mieszkańców osiedla okiem analityka grupowego, Biuletyn Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów” Zajenkowska A., Projekt „Polska na Kozetce” (manuskrypt) Rozdziały w książkach: Bollas, C. (20210, Umysł demokratyczny, W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa. Brunnig H., Skowrońska J. (2016). Co zrobić z tymi szczątkami? W: Zajenkowska, A. (red.). Polska na kozetce: siła obywatelskiej refleksyjności. Sopot: Smak Słowa. Brunning, H., & Perini, M. (red.).. (2018). Psychoanalytic perspectives on a turbulent world. London: Routledge. Bion, W. (2015) Doświadczenia w grupach i inne prace. Oficyna Ingenium, Warszawa Ofer G., Europe on the couch in social dreaming matrix. W: Zajenkowska, A., & Levin, U. (red.). (2019). Europe on the Couch: The breaking of a homogeneous group illusion. In A Psychoanalytic and Socio-Cultural Exploration of a Continent (pp. 1-4). London: Routledge. Pawlik, J. (red.). (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Eneteia. Rustin, M. (2021) Jak rozumieć prawicowy populizm? W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa. Stokoe, P. (2021) Gdzie się podziali wszyscy dorośli. W: Nieświadomość w życiu społecznym i politycznym, red David Morgan. Ingenium, Warszawa. Volkan V, (2021) Psychologia dużych grup jako niezależna dziedzina. W: Psychologia dużej grupy, Oficyna Ingenium, Warszawa Volkan V., (2021) Zastosowanie Modelu Drzewa w konsultacjach z dużymi grupami. W: Psychologia dużej grupy, Oficyna Ingenium, Warszawa |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - 30 godzin kontaktowych - 30 godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 30 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (np. realizację projektu grupowego) - 10 godzin potrzebnych do przygotowania raportu końcowego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.