Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Analiza badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-ABS Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza badań społecznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Poszerzenie wiedzy na temat stosowanych powszechnie manipulacji i błędów w procesie oceny i wyciągania wniosków z badań naukowych w zakresie psychologii społecznej dla badań eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych, korelacyjnych.

Umiejętności

Nabycie umiejętności krytycznej analizy doniesień naukowych, identyfikacji manipulacji i najpowszechniejszych błędów dotyczących prezentacji i interpretacji wyników badań naukowych (w języku polskim i angielskim). Umiejętność oceny, czy badanie jest wiarygodne.

Kompetencje społeczne

Współpracuje w grupie zadaniowej, efektywnie komunikuje się, argumentuje swój punkt widzenia, a także prezentuje wyniki badań.

Utożsamia się z celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Treści programowe

1. Wprowadzenie do analizy badań społecznych z zakresu psychologii społecznej

2. Tyrada średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych

3. Reprezentatywność i jej manipulacje w badaniach społecznych

4. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna)

5. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne

6. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych

7. Błędy i manipulacje w badaniach ilościowych

8. Słynne eksperymenty i ich krytyczna analiza. Co jest dyskusyjne, co można było zrobić lepiej?

9. Słynne quasi-eksperymenty i ich krytyka

10. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

11. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić czy badanie spełnia standardy naukowe?

12. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej

13. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa I i II

14. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa III i IV

Literatura:

Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.