Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zaburzenia osobowości borderline i narcystyczne: współczesne wyzwanie kliniczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3M-ZOS1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia osobowości borderline i narcystyczne: współczesne wyzwanie kliniczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowy dla V r. PY, zajęcia poszerzające wiedzę społeczną (WIK), studia niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WIEDZA

Ma wiedzę na temat zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych oraz organizacji osobowości borderline i patologicznego narcyzmu

Zna kryteria diagnozy zaburzeń osobowości oraz zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych

Zna rozwojowe uwarunkowania kształtowania się zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych

Posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi pomiaru symptomów zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych

Posiada podstawową wiedzę na temat opartych na dowodach metod terapii zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi różnicować zaburzenia osobowości borderline i narcystyczne zaburzenia osobowości od innych jednostek diagnostyczncyh

Potrafi różnicować nozologiczną i dynamiczną diagnozę patologii osobowości borderline i narcystycznej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ma świadomość ważności i znaczenia diagnozy zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych w pracy psychologa

Ma świadomość znaczenia kontrowersji i dylematów związanych z diagnozą zaburzeń osobowości, zwłaszcza u dzieci i młodzieży

Rozumie specyfikę kontaktu diagnostycznego i terapeutycznego i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym

Ma świadomość swojej wiedzy na temat zaburzeń osobowości borderline i narcystycznej, a także jej ograniczeń

Pełny opis:

1. Zaburzenia osobowości borderline i narcystyczne – diagnoza nozologiczna i różnicowa

2. Zaburzenia organizacji osobowości i patologiczny narcyzm – diagnoza dynamiczna

3. Przywiązanie i mentalizacja w normatywnym i patologicznym rozwoju osobowości

4. Zaburzenia osobowości u dzieci i młodzieży – kontrowersje diagnostyczne

5. Narzędzia pomiaru zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych

6. Leczenie zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych – metody oparte na dowodach

7. Leczenie zaburzeń osobowości borderline i narcystycznych – metody oparte na dowodach, c.d.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Bateman, A., Fonagy, P. (2013). Terapia oparta na mentalizacji a zaburzenie osobowości borderline. [W:] J. F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard (red.), Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny (s. 233-258). Kraków: WUJ.

Caligor, E., Clarkin, J. F. (2013). Model osobowości i patologii osobowości oparty na teorii relacji z obiektem. [W:] J. F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard (red.), Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny (s. 23-60). Kraków: WUJ.

Fonagy, P., Luyten, P., Bateman, A., Gergely, G., Strathearn, L., Target, M., Allison, E. (2013). Przywiazanie a patologia osobowości. [W:] J. F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard (red.), Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny (s. 61-118). Kraków: WUJ.

Kernberg, O. F. (2013). Narcystyczne zaburzenie osobowości. [W:] J. F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard (red.), Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny (s. 315-348). Kraków: WUJ.

Kernberg, F. O., Selzer, M. A., Koenigsberg, H. W., Carr, A. C., Appelbaum, A. H. (2007). Psychodynamiczna terapia pacjentów borderline. Gdansk: GWP.

Kernberg, P. F. (2008). Narcystyczne zaburzenia osobowości w okresie dojrzewania. [W:] K. Walewska (red.), Psychoanaliza współcześnie. Dziecko w terapii (s. 104-117). Warszawa: Dialogi IPP - Medipage.

Stone, M. H. (2013). Uleczalność zaburzeń osobowości – możliwości i ograniczenia. [W:] J. F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard (red.), Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny (s. 461-493). Kraków: WUJ.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Allen, J. G., Fonagy, P., Bateman, A. W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: WUJ.

Gabbard, G. O. (2009). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Kraków: WUJ.

Gabbard, G. O., Wilkinson, S. M. (2011). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Gdańsk: Wyd. Imago.

Leichsenring, F. (2013). Dowody empiryczne na rzecz psychodynamicznej psychoterapii zaburzeń osobowości – przegląd. [W:] J. F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard (red.), Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny (s. 495-514). Kraków: WUJ.

Linehan, M. M. (2007). Zaburzenia osobowości z pogranicza. Terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: WUJ.

Sharp, C., Tackett, J. L. (2014). Handbook of borderline personality disorder in children and adolescents. London: Springer.

Yeomans, F. E., Clarkin, J. F., Kernberg, F. O. (2015). Psychoterapia skoncentrowana na przeniesieniu w leczeniu zaburzeń osobowości borderline. Podręcznik kliniczny. Kraków: PTPPd.

Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2013). Terapia schematów. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

Wykład, 15 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.