Socjalizacja ekonomiczna i konsumencka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3M-SOK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjalizacja ekonomiczna i konsumencka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty poszerzające wiedze społeczną |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Poraj-Weder | |
Prowadzący grup: | Magdalena Poraj-Weder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1) realizacja prac/zadań domowych (indywidualnych i grupowych) 2) zaprojektowanie i przeprowadzenie 3-godzinnego warsztatu dotyczącego zagadnień związanych z socjalizacją ekonomiczną i konsumencką, adresowanego do uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA w warunkach pandemii: 1) realizacja prac/zadań domowych (indywidualnych i grupowych) 2) zaprojektowanie warsztatu dotyczącego zagadnień związanych z socjalizacją ekonomiczną i konsumencką, adresowanego do uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zagadnienia związane z problematyką socjalizacji ekonomicznej i konsumenckiej dzieci i młodzieży. Nabywanie pojęć ekonomicznych i wiedzy o świecie ekonomii. Kształtowanie stosunku do dóbr materialnych i pieniędzy. Przykładowe zagadnienia poruszane na zajęciach to: (1) rola czynników społecznych i kulturowych w nabywaniu wiedzy ekonomicznej (znaczenie rodziny, grupy rówieśniczej, mediów, kultury i popkultury/reklam); (2) konsekwencje nieprawidłowej socjalizacji ekonomicznej i konsumenckiej dla podejmowania działań związanych m.in. wydawaniem pieniędzy, planowaniem wydatków, oszczędzaniem i nabywaniem dóbr; (3) własność i posiadanie – oblicza dziecięcego i młodzieżowego materializmu; (4) życie w świecie konsumpcji Edukacja na odległość: Zajęcia realizowane w formie synchronicznej, na platformie zoom. Terminy zajęć: 14.03 - zajęcia odwołane, zostaną odrobione w dniu: 17.05, w godz. 10.30-12.55. 28.03, godz. 13.15-15.40 18.04 , godz. 10.30-12.55 19.04, godz. 10.30-12.55 17.05, godz. 10.30-12.55 - zajęcia odrabiane 06.06, godz. 13.15-15.40 |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - wybrane artykuły i rozdziały w książkach udostępnione uczestnikom zajęć w formie pdf na dysku OneDrive - https://finansiaki.pl/ - https://finansiaki.pl/materialy-dla-klas-1-2/ - https://www.consumer.ftc.gov/admongo/ - Oksanowicz, P. (2019). Finansiaki to my. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012). Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin S.A. - Gunter, B., Furnham, A. (1998). Children as consumers. A psychological analysis of gthe young people's market. London and New York: Routledge. - Górinik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania - między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. - Jasielska, A., Maksymiuk, R. (2010). Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Roland-Lévy, Ch. (2004). W jaki sposób nabywamy pojęcia i i wartości ekonomiczne? (s. 277-296). W: Tyszka, T. (red.). (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. - Zawadzka, A., Niesiobędzka, M., Godlewska-Werner, D. (2014). Kultura konsumpcji - wartości, cele, dobrostan. Psychologiczne aspekty zjawiska. Warszawa: Liberi Libri. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład/prezentacja Praca grupowa i indywidualna Edukacja na odległość: 1) dydaktyka realizowana z wykorzystaniem dysku OneDrive, emaila oraz aplikacji zoom (konsultacje zespołowe, zajęcia dla całej grupy) 3) narzędzia usprawniające przepływ plików/dokumentów dysk OneDrive. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 15 realizacja kolejnych zadań: 60 LICZBA ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.