Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjalizacja ekonomiczna i konsumencka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3M-SOK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjalizacja ekonomiczna i konsumencka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty poszerzające wiedze społeczną
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Poraj-Weder
Prowadzący grup: Magdalena Poraj-Weder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1) realizacja prac/zadań domowych (indywidualnych i grupowych)

2) zaprojektowanie i przeprowadzenie 3-godzinnego warsztatu dotyczącego zagadnień związanych z socjalizacją ekonomiczną i konsumencką, adresowanego do uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA w warunkach pandemii:

1) realizacja prac/zadań domowych (indywidualnych i grupowych)

2) zaprojektowanie warsztatu dotyczącego zagadnień związanych z socjalizacją ekonomiczną i konsumencką, adresowanego do uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zagadnienia związane z problematyką socjalizacji ekonomicznej i konsumenckiej dzieci i młodzieży. Nabywanie pojęć ekonomicznych i wiedzy o świecie ekonomii. Kształtowanie stosunku do dóbr materialnych i pieniędzy.

Przykładowe zagadnienia poruszane na zajęciach to:

(1) rola czynników społecznych i kulturowych w nabywaniu wiedzy ekonomicznej (znaczenie rodziny, grupy rówieśniczej, mediów, kultury i popkultury/reklam);

(2) konsekwencje nieprawidłowej socjalizacji ekonomicznej i konsumenckiej dla podejmowania działań związanych m.in. wydawaniem pieniędzy, planowaniem wydatków, oszczędzaniem i nabywaniem dóbr;

(3) własność i posiadanie – oblicza dziecięcego i młodzieżowego materializmu;

(4) życie w świecie konsumpcji

Edukacja na odległość:

Zajęcia realizowane w formie synchronicznej, na platformie zoom.

Terminy zajęć:

14.03 - zajęcia odwołane, zostaną odrobione w dniu: 17.05, w godz. 10.30-12.55.

28.03, godz. 13.15-15.40

18.04 , godz. 10.30-12.55

19.04, godz. 10.30-12.55

17.05, godz. 10.30-12.55 - zajęcia odrabiane

06.06, godz. 13.15-15.40

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- wybrane artykuły i rozdziały w książkach udostępnione uczestnikom zajęć w formie pdf na dysku OneDrive

- https://finansiaki.pl/

- https://finansiaki.pl/materialy-dla-klas-1-2/

- https://www.consumer.ftc.gov/admongo/

- Oksanowicz, P. (2019). Finansiaki to my. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012). Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin S.A.

- Gunter, B., Furnham, A. (1998). Children as consumers. A psychological analysis of gthe young people's market. London and New York: Routledge.

- Górinik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania - między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

- Jasielska, A., Maksymiuk, R. (2010). Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Roland-Lévy, Ch. (2004). W jaki sposób nabywamy pojęcia i i wartości ekonomiczne? (s. 277-296). W: Tyszka, T. (red.). (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

- Zawadzka, A., Niesiobędzka, M., Godlewska-Werner, D. (2014). Kultura konsumpcji - wartości, cele, dobrostan. Psychologiczne aspekty zjawiska. Warszawa: Liberi Libri.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład/prezentacja

Praca grupowa i indywidualna

Edukacja na odległość:

1) dydaktyka realizowana z wykorzystaniem dysku OneDrive, emaila oraz aplikacji zoom (konsultacje zespołowe, zajęcia dla całej grupy)

3) narzędzia usprawniające przepływ plików/dokumentów dysk OneDrive.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe: 15

realizacja kolejnych zadań: 60

LICZBA ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)