Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia Internetu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3M-PIN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia Internetu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowy dla IV r. PY, zajęcia poszerzające wiedzę społeczną (SPO)
Obowiązkowy dla V r. PY, zajęcia poszerzające wiedzę społeczną (SPO)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone w formie wykładu i dyskusji grupowej

Tematy:

Społeczeństwo informacyjne

Zjawiska i efekty społeczne w Internecie

Tożsamość i autoprezentacja w Internecie

Komunikacja zapośredniczona, atrybuty mediów komunikacji i wirtualne zespoły

Uzależnienie od Internetu

Wpływ internetu na zdolności poznawcze

Internet - sieć informacji, sieci społeczne

Wirtualna rzeczywistość: wpływ na procesy poznawcze, terapia w VR, rzeczywistość rozszerzona

Pełny opis:

Społeczeństwo informacyjne

Historia Internetu

Początki koncepcji społeczeństwa informacyjnego

Definicje społeczeństwa informacyjnego

Klasyczni myśliciele i ich perspektywy (np. McLuhan, Turkle, Toffler w Polsce: Goban-Klas, Krzysztofek)

Zjawisko globalnej wioski, hipertekst, rodzaje mediów komunikacji w Internecie

Wady i zalety społeczeństwa informacyjnego, czyli jak teoria ma się do rzeczywistości

Zjawiska i efekty społeczne w Internecie

Modele wyjaśniające zachowania użytkowników Internetu

Zjawiska grupowe w Internecie

Zaufanie w Internecie

Przyjaźnie w Internecie, atrakcyjność interpersonalna

Efekt anonimowości

Tożsamość i autoprezentacja w Internecie

Tożsamość bez zewnętrznych ograniczników, odcieleśnienie tożsamości

Multitożsamość

Wielopostaciowość ja

„Wirtualne” ja

Rodzaje tożsamości

Zarządzanie wizerunkiem w sieci

Komunikacja zapośredniczona, atrybuty mediów komunikacji i wirtualne zespoły

Definicje wirtualnych zespołów

Cechy interakcji społecznej w internecie

Gruntowanie komunikacji (grounding in communication) – Clark, Brennan

Teorie atrybutów komunikacji

Wpływ poszczególnych atrybutów na komunikację i efektywność pracy wirtualnych zespołów

Język i netykieta w komunikacji zapośredniczonej

Uzależnienie od Internetu

Cechy uzależnienia od Internetu

Statystyki

Skutki psychologiczne uzależnienia od Internetu

Wpływ korzystania z Internetu na kontakty społeczne

Skutki korzystania z mediów społecznościowych: znajomości na 1 klik, bezpieczeństwo danych, cyberbullying

Rola Internetu w zdobywaniu wiedzy – powierzchowne przetwarzanie informacji, szanse i zagrożenia, pokolenie „krótkich newsów”

Internet - sieć informacji, sieci społeczne

Pojęcie grafu, węzła i krawędzi

Pojęcie ścieżki, okręgu, stopnia powiązania, komponentu i klastra sieci

Zjawisko małych światów

Sześć uścisków dłoni

Wpływ społeczny w Internecie, dynamika rozchodzenia się nowości

Echo-chamber effect

Nowe zjawiska w Internecie – Internet rzeczy, wirtualna rzeczywistość, skutki

używania mediów społecznościowych

Internet rzeczy: geneza terminu i definicje, eliminacja tzw. błędu ludzkiego (human error), M2M communication, zastosowania praktyczne, poprawa jakości życia czy stały monitoring?

Wirtualna rzeczywistość: wpływ na procesy poznawcze, terapia w VR, rzeczywistość rozszerzona

Metody i kryteria oceniania:

Egazmin na koniec zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Ziembowicz
Prowadzący grup: Karolina Ziembowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.