Psychologia Internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3M-PIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia Internetu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowy dla IV r. PY, zajęcia poszerzające wiedzę społeczną (SPO) Obowiązkowy dla V r. PY, zajęcia poszerzające wiedzę społeczną (SPO) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładu i dyskusji grupowej Tematy: Społeczeństwo informacyjne Zjawiska i efekty społeczne w Internecie Tożsamość i autoprezentacja w Internecie Komunikacja zapośredniczona, atrybuty mediów komunikacji i wirtualne zespoły Uzależnienie od Internetu Wpływ internetu na zdolności poznawcze Internet - sieć informacji, sieci społeczne Wirtualna rzeczywistość: wpływ na procesy poznawcze, terapia w VR, rzeczywistość rozszerzona |
Pełny opis: |
Społeczeństwo informacyjne Historia Internetu Początki koncepcji społeczeństwa informacyjnego Definicje społeczeństwa informacyjnego Klasyczni myśliciele i ich perspektywy (np. McLuhan, Turkle, Toffler w Polsce: Goban-Klas, Krzysztofek) Zjawisko globalnej wioski, hipertekst, rodzaje mediów komunikacji w Internecie Wady i zalety społeczeństwa informacyjnego, czyli jak teoria ma się do rzeczywistości Zjawiska i efekty społeczne w Internecie Modele wyjaśniające zachowania użytkowników Internetu Zjawiska grupowe w Internecie Zaufanie w Internecie Przyjaźnie w Internecie, atrakcyjność interpersonalna Efekt anonimowości Tożsamość i autoprezentacja w Internecie Tożsamość bez zewnętrznych ograniczników, odcieleśnienie tożsamości Multitożsamość Wielopostaciowość ja „Wirtualne” ja Rodzaje tożsamości Zarządzanie wizerunkiem w sieci Komunikacja zapośredniczona, atrybuty mediów komunikacji i wirtualne zespoły Definicje wirtualnych zespołów Cechy interakcji społecznej w internecie Gruntowanie komunikacji (grounding in communication) – Clark, Brennan Teorie atrybutów komunikacji Wpływ poszczególnych atrybutów na komunikację i efektywność pracy wirtualnych zespołów Język i netykieta w komunikacji zapośredniczonej Uzależnienie od Internetu Cechy uzależnienia od Internetu Statystyki Skutki psychologiczne uzależnienia od Internetu Wpływ korzystania z Internetu na kontakty społeczne Skutki korzystania z mediów społecznościowych: znajomości na 1 klik, bezpieczeństwo danych, cyberbullying Rola Internetu w zdobywaniu wiedzy – powierzchowne przetwarzanie informacji, szanse i zagrożenia, pokolenie „krótkich newsów” Internet - sieć informacji, sieci społeczne Pojęcie grafu, węzła i krawędzi Pojęcie ścieżki, okręgu, stopnia powiązania, komponentu i klastra sieci Zjawisko małych światów Sześć uścisków dłoni Wpływ społeczny w Internecie, dynamika rozchodzenia się nowości Echo-chamber effect Nowe zjawiska w Internecie – Internet rzeczy, wirtualna rzeczywistość, skutki używania mediów społecznościowych Internet rzeczy: geneza terminu i definicje, eliminacja tzw. błędu ludzkiego (human error), M2M communication, zastosowania praktyczne, poprawa jakości życia czy stały monitoring? Wirtualna rzeczywistość: wpływ na procesy poznawcze, terapia w VR, rzeczywistość rozszerzona |
Literatura: |
Batorski, D., Marody, M., Nowak, A. (2006). Społeczna przestrzeń internetu. Warszawa, Academica. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egazmin na koniec zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.