Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-STA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin

Pełny opis:

Kurs zapewnia wprowadzenie do analizy danych w badaniach psychologicznych - od analizy statystyk opisowych, po wnioskowanie statystyczne adekwatne do wybranego rodzaju badaniach (i umiejętnosć interpretacji)

Blok I. Podstawy statystyki

Blok II. Opis statystyczny pojedynczych zmiennych

Pojęcia ogólne opisu pojedynczej zmiennej zmiennej, opis rozkładu, przedstawienie graficzne i tabelaryczne rozkład prawdopodobieństwa, opis tendencji centralnej, modalna mediana średnia, opis rozrzutu, rozstęp, odchylenie przeciętne, wariancja i odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, wykorzystanie odchylenia standardowego do standaryzacji, opis skośności, standaryzowany trzeci moment, opis kurtozy, standaryzowany czwarty moment.

Blok III. Opis statystyczny zależności pomiędzy zmiennymi

Pojęcia ogólne, opis zależności przy pomocy średnich , różnica między średnimi, stosunek korelacyjny, przy pomocy regresji, współczynnik korelacji i współczynnik determinacji, inne miary zależności (w tym nieparametryczne)

Literatura:

Lektura obowiązkowa (podstawowa):

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby Nie Wiedzą, Skąd Pochodzą. KUL: Lublin (zagadnienia związane ze: statystykami opisowymi, testowanie statystyczne, krzywa normalna, standaryzacja, przedziały ufności, testy t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA, analiza regresji)

King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszane na wykładzie)

Lektura stanowiąca rozszerzenie:

Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Lektura uzupełniająca:

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Po przeprowadzonych zajęciach student powinien:

Wiedzieć jak połączyć wiedzę metodologiczną z wiedzą statystyczną w ramach umiejętności stosowania miar i testów statystycznych adekwatnych do postawionych wcześniej hipotez;

Znać pojęcia rozkładu wyników pojedynczej zmiennej w postaci tabelarycznej i graficznej (histogram);

Znać pojęcia miar opisowych pojedynczych zmiennych (miary tendencji centralnej, rozproszenia, kurtozy;

Znać pojęcia rozkładu wielu zmiennych w postaci tabelarycznej i graficznej (diagram rozproszenia);

Znać pojęcia miar opisowych zależności (przy pomocy średnich - stosunek korelacyjny, przy pomocy regresji - współczynnik determinacji i współczynnik korelacji);

Umieć analizować doniesienia badawcze w kontekście analizy danych, użytych miar i ich testowania;

Umieć w swojej własnej pracy badawczej dopasować odpowiednią procedurę statystyczną do konkretnego problemu badawczego i tym samym odpowiedniego schematu badawczego.

Mieć krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, dyskusja w ramach wykładu, omawianie zagadnień teoretycznych. Egzamin (zaliczenie od 51%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)