Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-PMI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia międzykulturowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kolokwium – pytania otwarte oraz testowe

Pełny opis:

Blok I

• Świadomość międzykulturowa

• Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a

• Kultura oraz czynników, które na nią wpływają

• Wiedza deklaratywna vs proceduralna

Blok II

• Struktura „ja” w różnych kulturach

• Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola

Blok III 7h

• Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars.

Literatura:

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP

Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa

Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill

Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE

Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.

Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584.

Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi definiować kulturę oraz objaśniać czynniki, które na nią wpływają.

Rozumie czym jest proces akulturacji.

Potrafi scharakteryzować modele i wymiary wyjaśniające różnice międzykulturowe.

Umiejętności

Posiada umiejętność interpretowania różnic kulturowych i ich podłoża.

Kompetencje społeczne

Rozumie mechanizmy współpracy osób wywodzących się z odmiennych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium – pytania otwarte oraz testowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Anna Zajenkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin – pytania otwarte oraz testowe

Pełny opis:

Blok I

• Świadomość międzykulturowa

• Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a

• Kultura oraz czynników, które na nią wpływają

• Wiedza deklaratywna vs proceduralna

Blok II

• Struktura „ja” w różnych kulturach

• Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola

Blok III 7h

• Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars.

Literatura:

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP

Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa

Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill

Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE

Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.

Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584.

Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168.

Uwagi:

Metody kształcenia

Nakład pracy studenta

Udział w zajęcia - 15h

Przygotowanie do zajęć 15h

Zapoznanie się z literaturą do zajęć - 20h

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Anna Zajenkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Egzamin – pytania otwarte oraz testowe

Pełny opis:

Blok I

• Świadomość międzykulturowa

• Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a

• Kultura oraz czynników, które na nią wpływają

• Wiedza deklaratywna vs proceduralna

Blok II

• Struktura „ja” w różnych kulturach

• Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola

Blok III 7h

• Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars.

Literatura:

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP

Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa

Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill

Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE

Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.

Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584.

Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168.

Uwagi:

Metody kształcenia

wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach, krótkie wystąpienia studentów, case study

Nakład pracy studenta

Udział w zajęcia - 15h

Przygotowanie do zajęć 15h

Zapoznanie się z literaturą do zajęć - 20h

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod

związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności.

Pełny opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod

związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. Omówimy tematy z psychologii międzykulturowej kulturowej, kładąc nacisk na badaniach psychologicznych, które łączą kulturę z procesami psychicznymi, koncentrując się na tym, jak różnorodne są aspekty codziennego życia ludzi - w tym relacje społeczne, procesy poznawcze, percepcję wzrokową, sądy dotyczące moralności. praktyki związane z wychowywaniem dzieci i zaburzenia psychiczne - obie różnią się i są stałe w różnych kulturach. Skupimy się również na konkretnych tematach, które łączą psychologię kulturową i

tożsamość, w tym tworzenie grup i tożsamości, stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja, kontakt międzygrupowy i wielokulturowość. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczne przyjrzenie się metodom badawczym i analizie studiów przypadku w oparciu o tematy poruszane na kursie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62.

Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag.

Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej.

Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH.

Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a306e5b80f6bc4e2499f194d193c15c1f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5f7277b6-fbaf-4708-b6da-791cca163842&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

nakład pracy studenta:

15h pracy w trakcie zajęć

20h przygotowanie do zajęć

15h powtórzenie materiału przed kolokwium

metody kształcenia:

wykład z elementami aktywizującymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody pomiaru efektów kształcenia:

kolokwium końcowe z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

min. 60% punktów możliwych do uzyskania

bdb: wynik powyżej 85%

db+: powyżej 75% do 85%

db: powyżej 70% do 75%

dst+: powyżej 65% do 70%

dst: 60% do 65%

ndst: wynik poniżej 60%

Pełny opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod

związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. Omówimy tematy z psychologii międzykulturowej kulturowej, kładąc nacisk na badaniach psychologicznych, które łączą kulturę z procesami psychicznymi, koncentrując się na tym, jak różnorodne są aspekty codziennego życia ludzi - w tym relacje społeczne, procesy poznawcze, percepcję wzrokową, sądy dotyczące moralności. praktyki związane z wychowywaniem dzieci i zaburzenia psychiczne - obie różnią się i są stałe w różnych kulturach. Skupimy się również na konkretnych tematach, które łączą psychologię kulturową i

tożsamość, w tym tworzenie grup i tożsamości, stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja, kontakt międzygrupowy i wielokulturowość. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczne przyjrzenie się metodom badawczym i analizie studiów przypadku w oparciu o tematy poruszane na kursie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62.

Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag.

Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej.

Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH.

Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Uwagi:

LINK do kanału w MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b2a0dd020e94a238afeece25b0d5eba%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5009c19b-1d81-471d-bbda-b12474da58fd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

nakład pracy studenta:

15h pracy w trakcie zajęć

20h przygotowanie do zajęć

15h powtórzenie materiału przed egzaminem

metody kształcenia:

wykład z elementami aktywizującymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod

związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności.

Pełny opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod

związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. Omówimy tematy z psychologii międzykulturowej kulturowej, kładąc nacisk na badaniach psychologicznych, które łączą kulturę z procesami psychicznymi, koncentrując się na tym, jak różnorodne są aspekty codziennego życia ludzi - w tym relacje społeczne, procesy poznawcze, percepcję wzrokową, sądy dotyczące moralności. praktyki związane z wychowywaniem dzieci i zaburzenia psychiczne - obie różnią się i są stałe w różnych kulturach. Skupimy się również na konkretnych tematach, które łączą psychologię kulturową i

tożsamość, w tym tworzenie grup i tożsamości, stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja, kontakt międzygrupowy i wielokulturowość. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczne przyjrzenie się metodom badawczym i analizie studiów przypadku w oparciu o tematy poruszane na kursie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62.

Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag.

Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej.

Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH.

Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa

Uwagi:

nakład pracy studenta:

15h pracy w trakcie zajęć

20h przygotowanie do zajęć

15h powtórzenie materiału przed kolokwium

metody kształcenia:

wykład z elementami aktywizującymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Barbara Weigl, Ewa Witkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Zajenkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)