Psychologia międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-PMI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kolokwium – pytania otwarte oraz testowe |
Pełny opis: |
Blok I • Świadomość międzykulturowa • Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a • Kultura oraz czynników, które na nią wpływają • Wiedza deklaratywna vs proceduralna Blok II • Struktura „ja” w różnych kulturach • Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola Blok III 7h • Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars. |
Literatura: |
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180 Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224. Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584. Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi definiować kulturę oraz objaśniać czynniki, które na nią wpływają. Rozumie czym jest proces akulturacji. Potrafi scharakteryzować modele i wymiary wyjaśniające różnice międzykulturowe. Umiejętności Posiada umiejętność interpretowania różnic kulturowych i ich podłoża. Kompetencje społeczne Rozumie mechanizmy współpracy osób wywodzących się z odmiennych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium – pytania otwarte oraz testowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zajenkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin – pytania otwarte oraz testowe |
|
Pełny opis: |
Blok I • Świadomość międzykulturowa • Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a • Kultura oraz czynników, które na nią wpływają • Wiedza deklaratywna vs proceduralna Blok II • Struktura „ja” w różnych kulturach • Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola Blok III 7h • Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars. |
|
Literatura: |
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180 Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224. Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584. Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia Nakład pracy studenta Udział w zajęcia - 15h Przygotowanie do zajęć 15h Zapoznanie się z literaturą do zajęć - 20h ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zajenkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin – pytania otwarte oraz testowe |
|
Pełny opis: |
Blok I • Świadomość międzykulturowa • Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a • Kultura oraz czynników, które na nią wpływają • Wiedza deklaratywna vs proceduralna Blok II • Struktura „ja” w różnych kulturach • Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola Blok III 7h • Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars. |
|
Literatura: |
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180 Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224. Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584. Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach, krótkie wystąpienia studentów, case study Nakład pracy studenta Udział w zajęcia - 15h Przygotowanie do zajęć 15h Zapoznanie się z literaturą do zajęć - 20h ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. Omówimy tematy z psychologii międzykulturowej kulturowej, kładąc nacisk na badaniach psychologicznych, które łączą kulturę z procesami psychicznymi, koncentrując się na tym, jak różnorodne są aspekty codziennego życia ludzi - w tym relacje społeczne, procesy poznawcze, percepcję wzrokową, sądy dotyczące moralności. praktyki związane z wychowywaniem dzieci i zaburzenia psychiczne - obie różnią się i są stałe w różnych kulturach. Skupimy się również na konkretnych tematach, które łączą psychologię kulturową i tożsamość, w tym tworzenie grup i tożsamości, stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja, kontakt międzygrupowy i wielokulturowość. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczne przyjrzenie się metodom badawczym i analizie studiów przypadku w oparciu o tematy poruszane na kursie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a306e5b80f6bc4e2499f194d193c15c1f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5f7277b6-fbaf-4708-b6da-791cca163842&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 nakład pracy studenta: 15h pracy w trakcie zajęć 20h przygotowanie do zajęć 15h powtórzenie materiału przed kolokwium metody kształcenia: wykład z elementami aktywizującymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: kolokwium końcowe z pytaniami zamkniętymi i otwartymi min. 60% punktów możliwych do uzyskania bdb: wynik powyżej 85% db+: powyżej 75% do 85% db: powyżej 70% do 75% dst+: powyżej 65% do 70% dst: 60% do 65% ndst: wynik poniżej 60% |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. Omówimy tematy z psychologii międzykulturowej kulturowej, kładąc nacisk na badaniach psychologicznych, które łączą kulturę z procesami psychicznymi, koncentrując się na tym, jak różnorodne są aspekty codziennego życia ludzi - w tym relacje społeczne, procesy poznawcze, percepcję wzrokową, sądy dotyczące moralności. praktyki związane z wychowywaniem dzieci i zaburzenia psychiczne - obie różnią się i są stałe w różnych kulturach. Skupimy się również na konkretnych tematach, które łączą psychologię kulturową i tożsamość, w tym tworzenie grup i tożsamości, stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja, kontakt międzygrupowy i wielokulturowość. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczne przyjrzenie się metodom badawczym i analizie studiów przypadku w oparciu o tematy poruszane na kursie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. |
|
Uwagi: |
LINK do kanału w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b2a0dd020e94a238afeece25b0d5eba%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5009c19b-1d81-471d-bbda-b12474da58fd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 nakład pracy studenta: 15h pracy w trakcie zajęć 20h przygotowanie do zajęć 15h powtórzenie materiału przed egzaminem metody kształcenia: wykład z elementami aktywizującymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod związanych z psychologią międzykulturową i psychologią i różnorodności. Omówimy tematy z psychologii międzykulturowej kulturowej, kładąc nacisk na badaniach psychologicznych, które łączą kulturę z procesami psychicznymi, koncentrując się na tym, jak różnorodne są aspekty codziennego życia ludzi - w tym relacje społeczne, procesy poznawcze, percepcję wzrokową, sądy dotyczące moralności. praktyki związane z wychowywaniem dzieci i zaburzenia psychiczne - obie różnią się i są stałe w różnych kulturach. Skupimy się również na konkretnych tematach, które łączą psychologię kulturową i tożsamość, w tym tworzenie grup i tożsamości, stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja, kontakt międzygrupowy i wielokulturowość. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczne przyjrzenie się metodom badawczym i analizie studiów przypadku w oparciu o tematy poruszane na kursie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa |
|
Uwagi: |
nakład pracy studenta: 15h pracy w trakcie zajęć 20h przygotowanie do zajęć 15h powtórzenie materiału przed kolokwium metody kształcenia: wykład z elementami aktywizującymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Weigl, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Zajenkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.