Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamości i stereotypy wybranych narodów świata - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-2S-TSS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tożsamości i stereotypy wybranych narodów świata - 2
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W02 Zna elementarną terminologię z zakresu antropologii kultury.

K_W03 Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu antropologii kultury.

K_W04 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w niektórych obszarach antropologii kultury (antropologia słowa, widowisk, ciała).

K_W06 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury.

K_W09 Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.

K_W14 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych socjologicznych, właściwe dla socjologii, pozwalające na prowadzenie badań empirycznych. Umiejętności

K_U02 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych i kulturowych.

K_U09 Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

K_U10 Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, w zakresie socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

K_U12 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i technik.

Kompetencje społeczne

K_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

K_K06 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę, umiejętności.

K_K09 Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Radzik
Prowadzący grup: Ryszard Radzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

Ocena wypowiedzi ustnej studenta podczas dyskusji (ćwiczenia)

Zaliczenie przedmiotu w oparciu o literaturę.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Narody pozaeuropejskie i ich specyfika

2. Jak widzimy innych poza Europą

3. Konflikty etniczne i narodowe współczesnego świata

4. Perspektywy: narody czy naród Unii Europejskiej?

5. Narody w dobie globalizacji

6. Czy naród jest wspólnotą wyobrażoną

7. Polska wschodnia i orientalizm

Ćwiczenia:

1. Tożsamości społeczeństw i narodów:

- Australijczyków

- Chińczyków

- Japończyków

- Amerykanów

- Brazylijczyków

2. Jak widzą nas inni?

3. Społeczne uwarunkowania odmiennego stereotypu Polaków: Niemcy i Białorusini.

Literatura:

Literatura do wykładów:

1. Nacjonalizm, etniczność i wielokulturowość na Bliskim i Dalekim Wschodzie, red. A. W. Jelonek, Kraków 2011 (wybrane teksty).

2. M. Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2010 (fragmenty).

3. Źródła nienawiści. Konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych, red. K. Janicki, Kraków-Warszawa 2009 (fragmenty).

4. B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone, Warszawa 1997.

5. Polska wschodnia i orientalizm, red. T. Zarycki, Warszawa 2013, s. 38 - 50.

Literatura do ćwiczeń:

1. H. Henning Hahn, Stereotypy - tożsamosć - konteksty. Studia nad polską i europejską historią, Poznań 2011, s. 71 - 90.

2. J. Smolicz, Kto jest Australijczykiem? Tożsamość kulturowa i wartości rdzenne w społeczeństwie wieloetnicznym, [w:] tenże, Współkultury Australii, Warszawa 1999, s. 1 - 31.

3. M. Kula, Riograndeńczyk, Cearyjczyk... czy Brazylijczyk?, [w:] Postacie narodów a współczesność, oprac. K. Gawlikowski, Warszawa 1984, s. 68 - 87.

4. W. Leopold, A. Zajączkowski, Czarni patrzą..., [w:] Obrazy świata białych, red. A. Zajączkowski, Warszawa 1973, s. 133 - 169.

5. E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004 (wybrane rozdziały).

Uwagi:

Ćwiczenia: dyskusje prowadzone w oparciu o przeczytane lektury.

Wykład. Prezentacje multimedialne

Nakład pracy studenta: 60 godz. (15 godz. uczestnictwo w wykładach, 25 godz. przygotowanie się i uczestnictwo w ćwiczeniach, 20 godz. zaliczenie przedmiotu)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)