Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy integracji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-2S-PIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy integracji europejskiej
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru

1. test wiedzy.

1. test wiedzy.

1. test wiedzy. 2. Praca w trakcie zajęć.

1. Praca w trakcie zajęć.

1. Praca w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Prapoczątki idei integracji europejskiej

2. Projekty integracyjne w latach 1919 – 1939

3. Idea europejska w latach II wojny światowej

4. Działania zjednoczeniowe w pierwszych latach powojennych

5. Procesy integracyjne Europy w latach 50-tych

6. Nowe płaszczyzny działalności zjednoczeniowej lat sześćdziesiątych

7. Kształtowanie się drugiego etapu integracji (1969-1979)

8. Nowe kierunki działalności w latach 80-tych

9. Trzeci etap integracji – utworzenie Unii Europejskiej

10. Rozwój Unii Europejskiej w latach 90-tych

11. Działalność integracyjna u progu XXI wieku

12. Przygotowanie Traktatu Konstytucyjnego UE

13. Instytucje i organizmy wewnętrzne UE

14. Polska w UE

15. Unia Europejska z dzisiejszej perspektywy i wizja przyszłości naszego kontynentu

Literatura:

1. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Warszawa 2004

2. L. Malinowski, Polska w Europie. Dylematy, oczekiwania, nadzieje. Warszawa 2011

3. M. Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej. Warszawa 2004

4. K. Wielecki, Wprowadzenie do problematyki integracji europejskiej. Warszawa 1998

5. K. A. Wojtaszczyk, Encyklopedia Unii Europejskiej. Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

1. J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-2000. Warszawa 2001

2. R. Kirzyński, Parlament Europejski-od Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali do Traktatu z Lizbony. Warszawa 2012

3. A. Marszałek (red.), Integracja europejska. Łódź 2000

4. K. A. Wojtaszczyk, Dylematy modernizacji Unii Europejskiej. Warszawa 2007

5. R. Zięba, Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych. Warszawa 2003

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wymienić podstawowe pojęcia i procesy społeczne, odnoszące się do problematyki Unii Europejskiej.

Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wyróżnić i opisać uwarunkowania i najważniejsze trendy współczesnych przemian związanych z integracją europejską.

Umiejętności

Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie interpretować i analizować najważniejsze zjawiska i problemy związane z integracją europejską.

Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pozyskiwać dane i wykorzystywać je do analizy problematyki integracji europejskiej w ujęciu socjologicznym.

Kompetencje społeczne

Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie społecznych aspektów integracji europejskiej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)