Problemy integracji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2S-PIE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy integracji europejskiej |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru 1. test wiedzy. 1. test wiedzy. 1. test wiedzy. 2. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. 1. Praca w trakcie zajęć. |
Pełny opis: |
1. Prapoczątki idei integracji europejskiej 2. Projekty integracyjne w latach 1919 – 1939 3. Idea europejska w latach II wojny światowej 4. Działania zjednoczeniowe w pierwszych latach powojennych 5. Procesy integracyjne Europy w latach 50-tych 6. Nowe płaszczyzny działalności zjednoczeniowej lat sześćdziesiątych 7. Kształtowanie się drugiego etapu integracji (1969-1979) 8. Nowe kierunki działalności w latach 80-tych 9. Trzeci etap integracji – utworzenie Unii Europejskiej 10. Rozwój Unii Europejskiej w latach 90-tych 11. Działalność integracyjna u progu XXI wieku 12. Przygotowanie Traktatu Konstytucyjnego UE 13. Instytucje i organizmy wewnętrzne UE 14. Polska w UE 15. Unia Europejska z dzisiejszej perspektywy i wizja przyszłości naszego kontynentu |
Literatura: |
1. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej. Warszawa 2004 2. L. Malinowski, Polska w Europie. Dylematy, oczekiwania, nadzieje. Warszawa 2011 3. M. Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej. Warszawa 2004 4. K. Wielecki, Wprowadzenie do problematyki integracji europejskiej. Warszawa 1998 5. K. A. Wojtaszczyk, Encyklopedia Unii Europejskiej. Warszawa 2004 Literatura uzupełniająca 1. J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-2000. Warszawa 2001 2. R. Kirzyński, Parlament Europejski-od Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali do Traktatu z Lizbony. Warszawa 2012 3. A. Marszałek (red.), Integracja europejska. Łódź 2000 4. K. A. Wojtaszczyk, Dylematy modernizacji Unii Europejskiej. Warszawa 2007 5. R. Zięba, Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych. Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wymienić podstawowe pojęcia i procesy społeczne, odnoszące się do problematyki Unii Europejskiej. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi wyróżnić i opisać uwarunkowania i najważniejsze trendy współczesnych przemian związanych z integracją europejską. Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie interpretować i analizować najważniejsze zjawiska i problemy związane z integracją europejską. Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pozyskiwać dane i wykorzystywać je do analizy problematyki integracji europejskiej w ujęciu socjologicznym. Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot, potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie społecznych aspektów integracji europejskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.