Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pamięć społeczna i sztuka w przestrzeni publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-2S-PAS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pamięć społeczna i sztuka w przestrzeni publicznej
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Moduł poszerzajacy wiedzę z socjologii
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zainteresowanie studentów nieustannie rozwijanym, niezwykle dynamicznym obszarem nauki jakim są dziś bardzo popularne, interdyscyplinarne badania nad pamięcią. W ramach kursu najpierw uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią stosowaną na tym polu (pamięć zbiorowa, pamięć społeczna, pamięć autobiograficzna, lieux de memoire , genius loci i in). Potem poznają charakterystyczne dla tej dziedziny metodologie i narzędzia (wywiad biograficzny, wywiad tematyczny itd.). W końcu, w oparciu o zarysowane ramy funkcjonowania i realizowania badań nad pamięcią w obszarze nauk humanistycznych zetkną się z różnorodnymi sposobami odwoływania się i interpretowania tego rodzaju narracji, jakie nieustannie pojawiają się na polu kultury współczesnej, a przede wszystkim w obszarze sztuki realizowanej w przestrzeni publicznej. Jak artyści reprezentujący rozmaite dziedziny sztuki współczesnej podchodzą dziś do tematu pamięci społecznej? W jaki sposób dokonują reinterpretacji tego obszaru życia społecznego? W jakim celu? Dla kogo? To tylko kilka z przykładowych pytań, na które w oparciu o wskazaną literaturę oraz wybór różnego rodzaju realizacji postaramy się razem ze studentami odpowiedzieć podczas dyskusji na wykładach. Poznając koncepcje dzieł zrealizowanych w różnych obszarach geopolitycznych, charakteryzujących się odmienną kulturą i innym podejściem do polityki historycznej nie tylko danego kraju czy regionu, ale przede wszystkim danej społeczności, spróbujemy nakreślić, czym różni się strategia artystów tworzących realizacje, które wpisują się np. w naturalny krajobraz Norwegii czy pejzaż Berlina od prac powstałych na polskich placach czy brytyjskich alteriach? Jaki obraz przeszłości kreują tego rodzaju kompozycje? Jaki wpływ wywiera taki a nie inny model postrzeganie czasu minionego na teraźniejszość, w tym przede wszystkim na tożsamość i funkcjonowanie danej wspólnoty? Co przywracane jest do życia a co wymazywane? Dlaczego? W ten sposób, poprzez analizę na wykładach rozmaitych strategii odczytywania pamięci społecznej przez artystów podejmiemy próbę zweryfikowania, na czym polega dziś rola sztuki w modelowaniu tego obszaru życia społecznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w krajach Europy Środkowej.

Posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i medycznych) i ich elementach w wymiarze regionu; rozumie historyczną genezę współczesnych zjawisk, problematykę mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych i wielokulturowości regionu (Europa Środkowa).

Posiada wiedzę o relacjach między strukturami, instytucjami i organizacjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej (Europa Środkowa).

Umiejętności

Nabył umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i technik.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację wykorzystując nabytą wiedzę dotyczącą historii, kultury i procesów społecznych zachodzących w Europie Środkowej.

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie.

Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, samodzielnie wyszukując materiały do prezentacji i czytając wybrane lektury.

Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Adrianna Krzywik, Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Efekty uczenia się będą sprawdzane dwoma metodami.

Z zakresu kompetencji poprzez napisanie referatu odnośnie jednego z prezentowanych zagadnień, a z zakresu wiedzy umiejętności poprzez aktywność na zajęciach i udział w dyskusji w oparciu o wskazaną literaturę, omawiane przykłady i własne obserwacje.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zainteresowanie studentów nieustannie rozwijanym, niezwykle dynamicznym obszarem nauki jakim są dziś bardzo popularne, interdyscyplinarne badania nad pamięcią. W ramach kursu najpierw uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią stosowaną na tym polu (pamięć zbiorowa, pamięć społeczna, pamięć autobiograficzna, lieux de memoire , genius loci i in). Potem poznają charakterystyczne dla tej dziedziny metodologie i narzędzia (wywiad biograficzny, wywiad tematyczny itd.). W końcu, w oparciu o zarysowane ramy funkcjonowania i realizowania badań nad pamięcią w obszarze nauk humanistycznych zetkną się z różnorodnymi sposobami odwoływania się i interpretowania tego rodzaju narracji, jakie nieustannie pojawiają się na polu kultury współczesnej, a przede wszystkim w obszarze sztuki realizowanej w przestrzeni publicznej. Jak artyści reprezentujący rozmaite dziedziny sztuki współczesnej podchodzą dziś do tematu pamięci społecznej? W jaki sposób dokonują reinterpretacji tego obszaru życia społecznego? W jakim celu? Dla kogo? To tylko kilka z przykładowych pytań, na które w oparciu o wskazaną literaturę oraz wybór różnego rodzaju realizacji postaramy się razem ze studentami odpowiedzieć podczas dyskusji na wykładach. Poznając koncepcje dzieł zrealizowanych w różnych obszarach geopolitycznych, charakteryzujących się odmienną kulturą i innym podejściem do polityki historycznej nie tylko danego kraju czy regionu, ale przede wszystkim danej społeczności, spróbujemy nakreślić, czym różni się strategia artystów tworzących realizacje, które wpisują się np. w naturalny krajobraz Norwegii czy pejzaż Berlina od prac powstałych na polskich placach czy brytyjskich alteriach? Jaki obraz przeszłości kreują tego rodzaju kompozycje? Jaki wpływ wywiera taki a nie inny model postrzeganie czasu minionego na teraźniejszość, w tym przede wszystkim na tożsamość i funkcjonowanie danej wspólnoty? Co przywracane jest do życia a co wymazywane? Dlaczego? W ten sposób, poprzez analizę na wykładach rozmaitych strategii odczytywania pamięci społecznej przez artystów podejmiemy próbę zweryfikowania, na czym polega dziś rola sztuki w modelowaniu tego obszaru życia społecznego.

Literatura:

iteratura obowiązkowa:

Banaś A., Janus A. (red.), 2018, Laboratorium muzeum. Pamięć, Dom Spotkań z Historią, Warszawa 2018

Erll A., 2018, Kultura pamięci. Wprowadzenie, tłum. Agata Teperek, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Genius loci. Tożsamość miejsca w kontekście historycznymi współczesnym, (2009), pod red. B. Gutowskiego, Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie (zwłaszcza s. 11-16, 41-46, 91-106)

Golka M. (2008), Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar (głównie s. 17-53)

Gołębiowski B, (2014), Wywiad biograficzny i autobiografia pisana: podobieństwa i różnice oraz wartość dla badań społecznych, Kultura i społeczeństwo, nr 3 (68), s. 81-88

Hałas E. (red.), Kultura jako pamięć. Posttradycyjne znaczenie przeszłości, Nomos, Kraków 2012.

Hirsch M. (2011), Pokolenie postpamięci, „Didaskalia: gazeta teatralna”, nr 105, s. 28-36

Historia Polski: od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości; 2014, pod red. R. Kostro, K. Wóycickiego, M. Wysockiego, MHP, Warszawa, s. 13 – 57; 71 – 107; 115 – 187; 284 - 321

Kaźmierska K., (2014) Biografia opowiadana, doświadczana i rekonstruowana w perspektywie narracji o wojnie. Analiza przypadku, Kultura i społeczeństwo, nr 3 (68), s. 61-79

Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej pod red. A. Szpocińskiego, Warszawa: Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie.

Kwiatkowski P.T. (2009) Społeczne tworzenie niepamięci [w:] Asymilacja, akulturacja, dyskryminacja. Wokół problemów zachowania tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych, red. L.M. Nijakowski, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe

Nijakowski L.M. (2008) Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 92-144

Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów (2009), pod red. A. Szpocińskiego, Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar, s. 193-206

Skoczylas Ł, (2014), Pamięć społeczna miasta – jej liderzy i odbiorcy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Ziółkowski M (2001) Pamięć i zapominanie. Trupy w szafie polskiej pamięci zbiorowej, „Kultura i społeczeństwo”, t. XLV, nr 3-4, s. 3-22

Assmann A (2010), Ku europejskiej kulturze pamięci, „Kultura współczesna”, nr 1 (63) s. 37-49

Augé M. (2010), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Certeau M. de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K.Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo UJ

Connerton P. (2012), Jak społeczeństwa pamiętają, tłum. M. Napiórkowski, Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 94 – 144

Inscenizacje pamięci (2007) pod red. I. Skórzyńskiej, C. Lavrence, C. Pepin, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s.49-66; 181-194; 249-258

Pamięć jako przedmiot władzy, (2003), pod red. P. Kosiewskiego, Warszawa: Fund. St. Batorego

Saryusz-Wolska M., (2011), Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach, Warszawa: Wydawnictwo UW.

Uwagi:

Metody kształcenia

wykład, dyskusja

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 15

Godziny przygotowania się do zajęć: 20

Łączna liczba godzin aktywności: 35

Liczba ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)