Etyka zawodu socjologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-EPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu socjologa |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie wrażliwości etycznej w pracy zawodowej. Dyksusje, analizy wybranych przykładów oraz lektura tekstów poświęconych tematyce etycznej w różnych zawodach mają za zadanie pogłebianie świadomości możliwych konfliktów etycznych, rozwijanie umijętności dostrzegania różnych wartości etycznych zaangażowanych w poszczególne sytuacje oraz być pomocą w zdawaniu sobie z własnych ograniczeń poznawczych i moralnych. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające, przypomnienie podstawowych terminów i podziałów w obrębie etyki. Argumenty za i przeciwko etyce kodeksowej 2. Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenie etyk zawodowych 3. Kodeksy etyczne. Praca na Kodeksie Etyki Socjologa metoda case study 4. Etyka wzoru osobowego, 5. Wypracowanie wzorów osobowych dla zawodów socjologicznych. 6. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa - zajęcia na temat dylematów etycznych wybranych przez studentów. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Kodeks Etyki Socjologa PTS 2. Ossowska M., Wzór obywatela w ustroju demokratycznym (1946) [w:] O człowieku, moralności i nauce, PWN Warszawa 1983. 4. „Etyka” 1994, nr 27. Materiały audiowizualne np.: https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_our_loss_of_wisdom?language=pl Barry Schwarttz - Our Loss of Wisdom LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I.Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności 2. J. S. Mill, Utylitaryzm |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o powiązaniach socjologii z filozofią i etyką. Zna podstawową terminologię z zakresu etyki. Posiada wiedzę o normach i regułach (społecznych, moralnych) organizujących struktury i instytucje społeczne. Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne, w celu rozwiązania konkretnego zadania. Umiejętności Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków. Kompetencje społeczne Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Metody: - dyskusja - praca w grupach - omawianie dylematów etycznych Kryteria oceny: - przygotowanie do zajęć - aktywność - obecność |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
CELE 1. Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenie etyk zawodowych 2. przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej socjologów; 3. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych; 4. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające, przypomnienie podstawowoych terminów i podziałów w obrebie etyki. Argumenty za i przeciwko etyce kodeksowej 2. Konsekwencjalizm i deontologizm jako ramy dla etyki zawodowej. 3. Kodeksy etyczne. Praca na Kodeksie Etyki Socjologa metoda case study 4. Etyka wzoru osobowwego, 5. Wypracowanie wzorów osobowych dla zawodów socjologicznych. 6. Zajęcia na temat dylematów etycznych wybranych przez studentów. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Kodeks Etyki Socjologa PTS 2. Ossowska M., Wzór obywatela w ustroju demokratycznym (1946) [w:] O człowieku, moralności i nauce, PWN Warszawa 1983. 4. „Etyka” 1994, nr 27. Materiały audiowizualne np.: https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_our_loss_of_wisdom?language=pl Barry Schwarttz - Our Loss of Wisdom LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I.Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności 2. J. S. Mill, Utylitaryzm |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.