Zarządzanie placówką socjalną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-ZPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie placówką socjalną |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; |
Pełny opis: |
Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej – obszar nauk o zarządzaniu. 2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. 3. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. 4. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. 5. Sprawne działanie – koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. 6.Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych. 6. Jakość usług socjalnych. 7.Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej. 8.Etyka w zarządzaniu. Kultura organizacyjna |
Literatura: |
1. Kruk A.: Instytucje społeczne – organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Barczyński A.: Zakłady pracy chronionej w polskim systemie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2001. 3. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 4. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. 5. Armstrong M: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie. Kraków, Wydawnictwa Profesjonalnej szkoły Biznesu, 2000. 6. Kruk A.: Efektywność społeczno - ekonomiczna zatrudnienia osób niepełnosprawnych w spółdzielniach socjalnych i organizacjach komercyjnych. APS, Warszawa 2006. 7. Witkowski T. (red.): Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Kraków, Wydawnictwa Profesjonalnej Szkoły Biznesu, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę z zakresu podstaw nauk o zarządzaniu; wiedzę o normach organizacyjnych instytucji społecznych, o ewolucji poglądów na organizację w zakresie instytucji pomocy społecznej. Umiejętności Dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji funkcjonowania organizacji, biorąc pod uwagę rolę w instytucji pracowników i kadry kierowniczej, zdobywa umiejętności przydatne kierownikowi średniego szczebla zarządzania; Kompetencje społeczne Student zna i potrafi zinterpretować problemy społeczne, związane z zarządzaniem instytucją pomocy społecznej, student potrafi odnaleźć się w pracy zespołowej w przyszłym miejscu pracy; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.