Trening komunikacji w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-TKR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening komunikacji w rodzinie |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Specyfika komunikacji rodzinnej, komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie, komunikacja bez przemocy, sytuacje konfliktowe- rozwiązywanie sporów, specyfika komunikacji z dzieckiem, komunikacja kobiet i mężczyzn W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową |
|
Pełny opis: |
Specyfika komunikacji rodzinnej Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna . Aktywne słuchanie, techniki służące aktywnemu słuchaniu Komunikacja bez przemocy - założenia i praktyka Wyrażanie uczuć, docieranie do potrzeb w NVC Sytuacje konfliktowe- konstruktywne rozwiązywanie sporów Komunikacja z dzieckiem - dialog zamiast kar, docieranie do przyczyn zachowania, Komunikacja kobiet i mężczyzn - różnice w komunikacji, potrzebach odmienność strategii komunikacyjnych Zajęcia, które odbyły się zdalnie: 13.03. komunikacja niewerbalna -przesłanie prezentacji w Power Poincie dotyczącej komunikacji niewerbalnej Prezentacja są uzupełnieniem tego, co zostało przekazane na ostatnich zajęciach, które odbyły się stacjonarnie -wysłanie zadań dla studentów do wykonania w domu (praca pisemna, refleksje po wykonaniu ćwiczenia ) Zajęcia 20.03. Aktywne słuchanie część 1. - Przesłanie prezentacji na temat aktywnego słuchania - wysłanie zadań do wykonania w domu Zajęcia 27.03. Aktywne słuchanie część 2. Wysłanie zadań do wykonania w domu (praca pisemna, refleksje po wykonaniu ćwiczenia ) Zajęcia 3.04 Porozumienie bez przemocy jako jedna z metod komunikacyjnych - wysłanie artykułu M. Stankowska, Porozumienie bez przemocy w pracy socjalnej. Czy możliwe? - wysłanie zdjęcia ukazującego schemat PBP wg M. Rosenberga - wysłanie zadań do wykonania (praca pisemna) 7.04 Porozumienie bez przemocy część 2. - wysłanie prezentacji na temat potrzeb ludzkich w koncepcji PBP M. Rosenberga - wysłanie zadań do zrobienia (praca pisemna, refleksje po wykonaniu ćwiczenia ) 24.04 Konflikty w rodzinie - wysłanie prezentacji na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania - wysłanie zadań do wykonania ( praca pisemna) 8.05. Komunikacja z dzieckiem cześć 1. - wysłanie prezentacji dotyczącej komunikacji z dzieckiem w ujęciu T. Gordona - wysłanie zadań do wykonania (praca pisemna) 15.05 komunikacja z dzieckiem część 2. - wysłanie prezentacji na temat komunikacji z dzieckiem - wysłanie zadań do wykonania ( 22.05. Komunikacja kobiet i mężczyzn - wysłanie prezentacji na temat różnic w komunikacji kobiet i mężczyzn - wysłanie zadań do wykonania (praca pisemna) 29.05 Komunikacja z osobą z zaburzeniami psychicznymi - wysłanie prezentacji - wysłanie szczegółowych informacji i terminów dotyczących zaliczenia 5.06. - zaliczenie |
|
Literatura: |
T. Rostowska T. Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009, s. 79- 117 M. L. Patterson, Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2011, s.37-82. J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Rozdział 7 (Słuchanie). s. 217-255. M.B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 15-39, s. 52-78 K. Łęcki, A. Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, |
|
Uwagi: |
W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Specyfika komunikacji rodzinnej, komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie, komunikacja bez przemocy, sytuacje konfliktowe- rozwiązywanie sporów, specyfika komunikacji z dzieckiem, komunikacja kobiet i mężczyzn W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową |
|
Pełny opis: |
Specyfika komunikacji rodzinnej Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna . Aktywne słuchanie, techniki służące aktywnemu słuchaniu Komunikacja bez przemocy - założenia i praktyka Wyrażanie uczuć, docieranie do potrzeb w NVC Sytuacje konfliktowe- konstruktywne rozwiązywanie sporów Komunikacja z dzieckiem - dialog zamiast kar, docieranie do przyczyn zachowania, Komunikacja kobiet i mężczyzn - różnice w komunikacji, potrzebach odmienność strategii komunikacyjnych Zajęcia prowadzone zdalnie Zajęcia 22.03. Aktywne słuchanie - Przesłanie prezentacji na temat aktywnego słuchania - wysłanie zadań do wykonania w domu Zajęcia 28.03 Porozumienie bez przemocy jako jedna z metod komunikacyjnych - wysłanie artykułu M. Stankowska, Porozumienie bez przemocy w pracy socjalnej. Czy możliwe? - wysłanie zdjęcia ukazującego schemat PBP wg M. Rosenberga - wysłanie zadań do wykonania 26.04 Konflikty w rodzinie. Komunikacja z osobą z zaburzeniami psychicznymi - wysłanie prezentacji na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania - wysłanie prezentacji na temat komunikacji z osobą z zaburzeniami psychicznymi - wysłanie zadań do wykonania ( praca pisemna) 16.05. Komunikacja kobiet i mężczyzn - wysłanie prezentacji dotyczącej różnic w komunikacji kobiet i mężczyzn - przesłanie szczegółowych informacji dotyczących zaliczenia |
|
Literatura: |
T. Rostowska T. Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009, s. 79- 117 M. L. Patterson, Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2011, s.37-82. J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Rozdział 7 (Słuchanie). s. 217-255. M.B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 15-39, s. 52-78 K. Łęcki, A. Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Wydawnictwo Interart, Warszawa 1996, A. Faber, E. Mazlich, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2012, s. 17-34 (jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami), s. 135-187 (Zamiast karania) |
|
Uwagi: |
W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.