Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu uzależnień, w tym uzależnień behawioralnych. Dostarczenie informacji na temat konsekwencji używania substancji psychoaktywnych oraz skutecznych sposobów pomagania osobom uzależnionym i ich rodzinom. |
Pełny opis: |
ZAKRES MERYTORYCZNY PRZEDMIOTU: Istota uzależnienia- podstawowe definicje, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień Uzależnienia od substancji i od czynności - przyczyny, istota, leczenie. Współuzależnienie. Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Instytucje działające na rzecz osób uzależnionych i ich rodzin. Uwarunkowania prawne dotyczące pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Beattie, M., Koniec współuzależnienia, Media Rodzina, Poznań 2003 Cekiera Czesław, Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Kraków-Warszawa 2010 Fudała, J., Dąbrowska, K,. Łukowska, K., Uzależnienie od alkoholu – między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Ogińska-Bulik N., Uzależnienia od czynności, Difin, Warszawa 2016 Tatarsky A., Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, Warszawa 2007 Woronowicz, B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Poznań 2009 Literatura uzupełniająca: Beck Aaron T , Wright Fred D., Newman Cory F., Liese Bruce S., Terapia poznawcza uzależnień, Kraków 2007 Connolly S., Warto wiedzieć. Heroina, Warszawa 2003 Connolly S., Warto wiedzieć. Kokaina, Warszawa 2003 Derwich-Nowak, A, Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecznie, zagrożonych schorzeniem, ich rodzin oraz terapeutów, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2010 Gaś Z., Wspólnota terapeutyczna w leczeniu uzależnień, Lublin 1993 Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010 Harold S. B., MacKenzi R. K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2004 Karpowicz Paweł, Narkotyki- jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie, Wyd. II, Białystok 2003 McGill T., Przezwyciężyć uzależnienie- podręcznik dla rodziców, Wyd. I, Poznań 2007 Padesky Christie A., Greenberger Dennis, Umysł ponad nastrojem, Wyd. I, Kraków 2004 Sztander W., Poza kontrolą, Warszawa 1997 Yalom I. D., Dar terapii-List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów, Warszawa 2010 Zajączkowski Krzysztof, Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Wyd. II, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów. Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania. Umiejętności Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego. Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej. Kompetencje Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych. Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej 2. Dyskusja panelowa 3. Wymiana opinii w parach (TPS - think-pair-share) 4. Analiza swot 5. Studium przypadku Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach 1. aktywność na zajęciach 2. pisemny sprawdzian wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.