Asystent rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-ARO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystent rodziny |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Warsztaty mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę asystentury rodziny i przybliżenie im tej problematyki. Studenci potrafią wymienić główne zadania asystenta rodziny w pracy z rodziną oraz wybrane problemy rodzin objętych asystenturą. Znają istotę podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny oraz zagadnienie współpracy asystenta rodziny z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny. Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanej prezentacji, aktywności i obecności podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Warsztaty, podczas których studenci poznają specyfikę pracy i działań asystenta rodziny oraz najważniejsze problemy osób i rodzin objętych asystenturą asystenta rodziny. Studenci uczą się formułowania diagnozy oraz planu pracy z rodziną. Poznają metodykę działania asystenta rodziny opartą na modelu Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Poznają istotę Dialogu Motywującego jako metody możliwej do zastosowania w pracy z rodziną objętą asystenturą (...). |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156, 2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163, 3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209, 3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67, 4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warsztaty – mieszane metody : dyskusja dydaktyczna, analiza tekstów i podejmowanych podczas zajęć zagadnień, praca w grupie, symulacja, przygotowanie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student poznaje metodykę pracy asystenta rodziny, uczy się rozwiązywania konfliktów i wdrażania oddziaływań o charakterze profilaktyczno - naprawczym w rodzinie. Poznaje specyfikę funkcjonowania rodzin objętych asystenturą rodziny. Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanej prezentacji, aktywności i obecności podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Warsztaty, podczas których studenci poznają specyfikę pracy i działań asystenta rodziny oraz najważniejsze problemy osób i rodzin objętych asystenturą asystenta rodziny. Studenci uczą się formułowania diagnozy oraz planu pracy z rodziną. Poznają metodykę działania asystenta rodziny opartą na modelu Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Poznają istotę Dialogu Motywującego jako metody możliwej do zastosowania w pracy z rodziną objętą asystenturą (...). |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156, 2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163, 3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209, 3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67, 4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student poznaje metodykę pracy asystenta rodziny, uczy się rozwiązywania konfliktów i wdrażania oddziaływań o charakterze profilaktyczno - naprawczym w rodzinie. Poznaje specyfikę funkcjonowania rodzin objętych asystenturą rodziny. Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanej prezentacji, aktywności i obecności podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Warsztaty, podczas których studenci poznają specyfikę pracy i działań asystenta rodziny oraz najważniejsze problemy osób i rodzin objętych asystenturą asystenta rodziny. Studenci uczą się formułowania diagnozy oraz planu pracy z rodziną. Poznają metodykę działania asystenta rodziny opartą na modelu Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Poznają istotę Dialogu Motywującego jako metody możliwej do zastosowania w pracy z rodziną objętą asystenturą (...). |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156, 2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163, 3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209, 3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67, 4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.