Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Suicydologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1F-SUI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Suicydologia
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Samobójstwa i próby samobójcze jako problem zdrowia publicznego

Definicje samobójstw i pokrewne terminy

Przykładowa definicja samobójstwa według WHO z 1986 r.:

„ Samobójstwo jest aktem o skutku śmiertelnym, który zmarły ze świadomością i oczekiwaniem takiego skutku sam zaplanował i wykonał w celu spowodowania zmian przez siebie pożądanych (upragnionych)“ Samobójstwa autonomiczne i instrumentalne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat zjawiska samobójstwa, jego uwarunkowań i zapobiegania. Kategorie samobójstw według teorii Emila Durkheima. Charakterystyka zjawiska samobójstwa w świetle danych statystycznych (rozkład i dynamika według zmiennych spoleczno-demograficznych). Uwarunkowania samobójstw: perspektywa społeczna, psychologiczna, psychiatryczna.Inne źródła wiedzy o samobójstwach, jak raporty z dochodzeń, badań podłużnych wybranej grupy,analizy listów samobójczych itd. Czynniki ryzyka samobójstwa. Czynniki ochronne samobójstwa. Grupy podwyższonego ryzyka samobójstwa. Samobójstwa i próby samobójcze dzieci i młodzieży. Samobójstwa więźniów i tymczasowo aresztowanych w zakładach karnych. Samobójstwa policjantów. Sposoby przeciwdziałania i reagowania na zamachy i próby samobójcze. Znaczenie nauczycieli w zapobieganiu samobójstwa. Strategie profilaktyczne i edukacyjne adresowane do jednostek i do społeczeństwa. Ograniczenie dostępu do śmiercionośnych narzędzi i środków.Ułatwienie i „odstygmatyzowanie“ korzystania z porad psychiatrów oraz tworzenie oddziałów interwencji kryzysowej czy leczenia depresji. Media a samobójstwa.

Literatura:

B. Hołyst, Suicydologia

A. Carr, Depresja i próby samobójcze młodzieży, Gdańsk 2004

M. Jarosz, Samobójstwa. Ucieczka przegranych, 2004

R. O Connor, N. Sheehy, Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2002

B. Pilecka, Wybrane problemy samobójstw młodzieży

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)