Mediacja sądowa i pozasądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-MES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacja sądowa i pozasądowa |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Prowadzone zajęcia będą miały na celu przybliżenie studentom ideę mediacji. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję zdobyć wiedzę i umiejętności dotyczące konfliktu interpersonalnego oraz możliwości wykorzystania procedury mediacyjnej na gruncie pracy socjalnej. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego 6. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji Ćwiczenia 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
Literatura: |
Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. z 2003 r., Nr 108, poz. 1020). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej Kompetencje Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Zachowuje otwartość na rozwiązywanie konfliktów na drodze mediacji i negocjacji. Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji. Posiada zdolność do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i stresowych. Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmów dydaktycznych, dyskusja, rozmowa, case study, symulacje, gry psychologiczne. Nakład pracy studenta: 30 godzin - godziny kontaktowe (30 wykładu i 30 ćwiczeń) 30 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - lektura książek 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.