Gospodarka społeczna i polityka rynku pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-GSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka społeczna i polityka rynku pracy |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zasady zaliczania: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach. |
Pełny opis: |
1. Instruktaż przedmiotowy. Specyfika rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia – pojęcia. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej z bezrobocie. 2. Aktualny stan bezrobocia na podstawie danych statystycznych. Instrumenty wsparcia bezrobotnych w zakresie pracy socjalnej i doradztwa zawodowego. 3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. 4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych. 5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie. 6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. 7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. 8.Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych. 9.Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej. 10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe. |
Literatura: |
Literatura: 1. Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. 2. Potoniec K.: Aktywizacja zawodowa uchodźców w ramach Centrum Integracji Uchodźców. Fundacja Edukacji i Twórczości, Białystok 2011. 3. Iwaszkiewicz Ł., Jelonek W., Kosiec-Rykowska M., Krysiuk J., Pieńkowski T., Romanowska E., Sokalska J., Tyszkiewicz J.: Dobre praktyki - doświadczenia powiatowych urzędów pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2017. 4. Lecewicz-Bartoszewska J., Polak- Sopińska A. (red.): Ergonomia niepełnosprawnym - aktywizacja zawodowa. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2015. 5. Artykuły z czasopism: a) Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Warwas I.: Postawy wobec aktywności zawodowej starszych pracowników: perspektywa pracodawców. [w:] "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: Problemy, Innowacje, Projekty" SGH, 2016, nr 1, s. 107-122. Źródła: Mały Rocznik Statystyczny GUS za kolejne lata, wsteczne w stosunku do roku realizacji zajęć. Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy; Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego. Źródła prawne. Źródła są corocznie aktualizowane. Student (studentka) może korzystać z wszelkich dostępnych zasobów netograficznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu z pracy, w tym wiedzę na temat monitorowania sytuacji na rynku pracy, instrumentów redukcji bezrobocia oraz gospodarki społecznej. Umiejętności Student/-ka dokonuje obserwacji i interpretacji wybranych instytucjonalnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Potrafi powiązać wiedzę z zakresu sytuacji na rynku pracy, działań pomocy społecznej i służb zatrudnienia w zakresie aktywizacji zawodowej klientów pracy socjalnej. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów/-owa do podejmowania pracy w grupach zadaniowych na rzecz osób z różnych środowisk społecznych. Rozumie wagę problemów związanych z marginalizacją społeczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczania: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach. Obecność na zajęciach ćwiczeniowych, 1 nieobecność jest dozwolona. Dotyczy to również udziału w zajęciach w formie zdalnej w ramach aplikacji Teams. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zasady zaliczania: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach. Ocena zdolności studenta do samodzielnego poszukiwania informacji w ramach ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza ekonomii społecznej. 2. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej a bezrobocie. 3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. 4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych. 5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie. 6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. 7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. 8. Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych. 9. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej. 10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe. |
|
Literatura: |
Książki: Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. Flaszyńska E., Bezrobocie, bezrobotny. Praca socjalna. Difin, Warszawa 2018, Seria: Biblioteka Pracy Socjalnej. Artykuły: Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Flaszyńska E.: Dualny model aktywizacji zawodowej bezrobotnych. [w:] „ Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, vol.3, nr 90, s. 18-30. |
|
Uwagi: |
Metody poszukujące i podające, zgodnie z tematyką wykładu i ćwiczeń Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia ogółem 30 godz (15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia). Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu 0 Przygotowanie do kolokwium 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. obecność na zajęciach ćwiczeniowych, 2. aktywność merytoryczna studenta na zajęciach ćwiczeniowych, kolokwium zaliczeniowe z wykładów i ćwiczeń. Zasady zaliczania: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach. Ocena zdolności studenta do samodzielnego poszukiwania informacji w ramach ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza ekonomii społecznej. 2. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej a bezrobocie. 3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. 4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych. 5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie. 6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. 7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. 8. Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych. 9. Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej. 10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe. |
|
Literatura: |
Książki: Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. Flaszyńska E., Bezrobocie, bezrobotny. Praca socjalna. Difin, Warszawa 2018, Seria: Biblioteka Pracy Socjalnej. Artykuły: Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Flaszyńska E.: Dualny model aktywizacji zawodowej bezrobotnych. [w:] „ Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, vol.3, nr 90, s. 18-30. Źródła: Mały Rocznik Statystyczny GUS za 2017, 2018 rok oraz trzy kwartały 2019 roku; Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy; Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego. Źródła prawne. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 godz. łącznie (po 15 godzin) Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu 0 Przygotowanie do kolokwium 15 Inne formy 0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia efektów kształcenia: kolokwium i co najmniej minimalna liczba punktów uzyskana przez osobę studiującą. |
|
Pełny opis: |
1. Instruktaż przedmiotowy. Specyfika rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia – pojęcia. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej z bezrobocie. 2. Aktualny stan bezrobocia na podstawie danych statystycznych. Instrumenty wsparcia bezrobotnych w zakresie pracy socjalnej i doradztwa zawodowego. 3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. 4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych. 5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie. 6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. 7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. 8.Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych. 9.Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej. 10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe. |
|
Literatura: |
Książki: Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. Flaszyńska E., Bezrobocie, bezrobotny. Praca socjalna. Difin, Warszawa 2018, Seria: Biblioteka Pracy Socjalnej. Artykuły: Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Flaszyńska E.: Dualny model aktywizacji zawodowej bezrobotnych. [w:] „ Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, vol.3, nr 90, s. 18-30. Źródła: Mały Rocznik Statystyczny GUS za 2017, 2018 rok oraz trzy kwartały 2019 roku; Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy; Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego. Źródła prawne podawane na zajęciach. Student / studentka może korzystać z wszelkich dostępnych zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Link do kanału studia niestacjonarne: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ed8d2ee6dad4fa2a46f60cbc03ce825%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1b940379-8988-4c5d-9ff2-a6d7788bffe8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Metody poszukujące i podające, zgodnie z tematyką wykładu i ćwiczeń Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia ogółem 30 godzin (15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia). Przedmiot ma 2 punkty ECTS. Nakład indywidualnej pracy studenta / studentki wynosi 30 godzin. Ogółem 60 godzin. Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu 0 Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia efektów kształcenia: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Instruktaż przedmiotowy. Specyfika rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia – pojęcia. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej z bezrobocie. 2. Aktualny stan bezrobocia na podstawie danych statystycznych. Instrumenty wsparcia bezrobotnych w zakresie pracy socjalnej i doradztwa zawodowego. 3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. 4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych. 5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie. 6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. 7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. 8.Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych. 9.Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej. 10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe. |
|
Literatura: |
Książki: Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. Flaszyńska E., Bezrobocie, bezrobotny. Praca socjalna. Difin, Warszawa 2018, Seria: Biblioteka Pracy Socjalnej. Artykuły: Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Flaszyńska E.: Dualny model aktywizacji zawodowej bezrobotnych. [w:] „ Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, vol.3, nr 90, s. 18-30. Źródła: Mały Rocznik Statystyczny GUS za 2017, 2018 rok oraz trzy kwartały 2019 roku; Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy; Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego. Źródła prawne. Student / studentka może korzystać z wszelkich dostępnych zasobów netograficznych. Pozostałe źródła: Prezentacje zamieszczane w plikach w aplikacji Teams. |
|
Uwagi: |
Link do przedmiotu w aplikacji Teams: studia niestacjonarne: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ed8d2ee6dad4fa2a46f60cbc03ce825%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1b940379-8988-4c5d-9ff2-a6d7788bffe8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metody poszukujące i podające, zgodnie z tematyką wykładu i ćwiczeń Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia ogółem 30 godzin (15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia). Przedmiot ma 2 punkty ECTS. Nakład indywidualnej pracy studenta / studentki wynosi 30 godzin. Ogółem 60 godzin. Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu 0 Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.