Warsztaty plastyczne w terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-WPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty plastyczne w terapii |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium, ćwiczenia twórcze, warsztaty arteterapeutyczne, charakterystyka wybranych metod arteterapii na bazie praktyki klinicznej. Prezentacja terapii przez sztukę jako formy stymulowania rozwoju osobowego jednostki. |
Pełny opis: |
• Środki wyrazu artystycznego w działaniach warsztatowych (linia, kształt, barwa, kompozycja)– charakterystyka 2 • Techniki plastyczne – warsztat plastyczny podstawy teoretyczne, wprowadzenie do terapii 3 • Techniki ekspresji poprzez sztukę 4 • Techniki pracy z ciałem- drama jako form inspiracji i aktywizacji arteterapeutycznej (wybrane przykłady) 2 • Autoportret w terapii- technika rysunkowa 3 • Mapa myśli – technika graficzna, monotypia 2 • Autoportret wewnętrzny – grafika, gipsoryt 3 • Marionetka- technika mieszana – autoprezentacja, odgrywanie ról 6 • Malarstwo emocjonalne-krajobraz pozytywnych i negatywnych myśli 2 • Assemblage -autoportret psychologiczny 3 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: E. Józefowski, Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. UAM, Poznań 2012 E. Józefowski, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009 B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, T. Rudowski, Arteterapia. Od teorii do terapii - podręcznik przedmiotu, T.1.2.3. Difin, Warszawa 2014 (2015, 2016) W. Karolak, Projekt Edukacyjny - Projekt Artystyczny, WSHE, Łódź 2004 Literatura uzupełniająca: J. Florczykiewicz, E. Józefowski, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji, UPH, Siedlce 2012 E. Józefowski, A. Stefańska, M. Szabelska-Holeksa, O arteterapii, edukacji i sztuce - teksty rozproszone i niepublikowane, UAM, Poznań 2012 W. Karolak, Rysunek w arteterapii, WSHE, Łódź 2005 B. Kaczorowska, W. Karolak (red.), Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź: Wydawnictwo WSHE 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena wypowiedzi podczas zajęć, ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć, ocena realizacji zadań grupowych ocena przygotowania do zajęć Godziny kontaktowe 30 godzin Przygotowanie się do zajęć lektury 10godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godzin, Inne formy 10 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Realizacja treści przedmiotowych obejmujących wykorzystanie twórczych zajęć i warsztatu plastycznego w terapii przez sztukę. Planowanie i realizacja procesu dydaktycznego i terapeutycznego w kontekście wyrażania, komunikowania, rehabilitacji i socjalizacji poprzez dobór technik i warsztatu plastycznego. Praca zdalna- materiały i zadania przesyłane są drogą elektroniczną. |
|
Pełny opis: |
Znaczenie sztuki i tworczości artystycznej w aspekcie kulturowym i rozwoju osobowym jednostki w różnych etapach życia. Poznanie terminologii przedmiotu, klasyfikacjai technik i środków ekspresji plastycznej oraz ich praktyczne zastosowanie. Organizacja warsztatu plastycznego, związek tematu, treści i formy przekazu w zależności od możliwości uczestników i potrzeb wyrazowych. Tradycyjne i alternatywne formy i metody twórczej pracy,; działania artystyczne, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka i zabawa w terapii. rejestracja procesu - przykłady realizacji. Opracowanie i prowadzenie warsztatów plastycznych o walorach terapeutycznych, prace indywidualne i zadania zespołowe stymulujące procesy integracji, akceptacji, sprawczości. Formy uczestnictwa w kulturze, kontakt z dzielem sztuki, i placówką kultury, rola twórcy i odbiorcy sztuki. Opracowanie i przesyłanie elektronicznie materiałów i zadań do edukacji zdalnej. |
|
Literatura: |
1, Baranowska-Jojko E. (2012) Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Wyd. Harmonia, Gdańsk. 2. Malchiodi C.A. (2012) Arteterapia, Wyd. Harmonia, Gdańsk. 3. Gładyszewska-Cylulko J. (2011) Arteterapia w pracy pedagoga, Wyd. Impuls, Kraków 4. Karolak W. (2006) Mapping w twórczym samorozwoju i arteterapii, Wyd. WSHE, Łódź 5. Piszczek M. (2002) Terapia zabawą, terapia przez sztukę, Wyd. CMPPP, Warszawa 6. Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A. (2013) Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, Wyd. Harmonia, Gdańsk Tematyczne strony internetowe : sztuka -plastyka -terapia. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia. Omówienie zagadnień teoretycznych, prezentacja materiałów poglądowych, reprezentatywnych technik plastycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacje warsztatowe, prezentacja prac plastycznych. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac, na adres grupy.. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia : ćwiczenia. Efekty kształcenia. Wiedza: Student zna założenia przedmiotu i możliwości wykorzystania walorów sztuki i twórczości w terapii - PC1_W23 Wie jak zaplanować i realizować zajęcia twórcze z wykorzystaniem warsztatu plastycznego - PC1_W23 Umiejętności:: Student ma umiejętności samodzielnego doboru technik i komponentów wyrazowych- PC1_U08 Potrafi dokonywać świadomego wyboru metod pracy i przewidywania ich efektów w realizacji zajęć - PC1_U09 Kompetencje społeczne: Student uzyskuje kompetencje w zakresie wspomagania rozwoju indywidualnego i wzmacniania postawy prospłecznej - PC1_K07 Komunikuje się i współpracuje z otoczeniem, rozwija zainteresowania - PC1_07. Forma aktywności: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30 g. Przygotowanie do zajęć - 5g. Realizacje praktyczne - 15g. Prezentacja prac plastycznych - 5g. Kontakt z placówką kultury, dziełem sztuki- 5g. Sumaryczna liczba punktów ETCS -2 Zaliczenie -ZO |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.