Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty plastyczne w terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-WPT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty plastyczne w terapii
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Konwersatorium, ćwiczenia twórcze, warsztaty arteterapeutyczne, charakterystyka wybranych metod arteterapii na bazie praktyki klinicznej. Prezentacja terapii przez sztukę jako formy stymulowania rozwoju osobowego jednostki.

Pełny opis:

• Środki wyrazu artystycznego w działaniach warsztatowych (linia, kształt, barwa, kompozycja)– charakterystyka 2

• Techniki plastyczne – warsztat plastyczny podstawy teoretyczne, wprowadzenie do terapii 3

• Techniki ekspresji poprzez sztukę 4

• Techniki pracy z ciałem- drama jako form inspiracji i aktywizacji arteterapeutycznej (wybrane przykłady) 2

• Autoportret w terapii- technika rysunkowa 3

• Mapa myśli – technika graficzna, monotypia 2

• Autoportret wewnętrzny – grafika, gipsoryt 3

• Marionetka- technika mieszana – autoprezentacja, odgrywanie ról 6

• Malarstwo emocjonalne-krajobraz pozytywnych i negatywnych myśli 2

• Assemblage -autoportret psychologiczny 3

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

E. Józefowski, Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. UAM, Poznań 2012

E. Józefowski, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź 2009

B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, T. Rudowski, Arteterapia. Od teorii do terapii - podręcznik przedmiotu, T.1.2.3. Difin, Warszawa 2014 (2015, 2016)

W. Karolak, Projekt Edukacyjny - Projekt Artystyczny, WSHE, Łódź 2004

Literatura uzupełniająca:

J. Florczykiewicz, E. Józefowski, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji, UPH, Siedlce 2012

E. Józefowski, A. Stefańska, M. Szabelska-Holeksa, O arteterapii, edukacji i sztuce - teksty rozproszone i niepublikowane, UAM, Poznań 2012

W. Karolak, Rysunek w arteterapii, WSHE, Łódź 2005

B. Kaczorowska, W. Karolak (red.), Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź: Wydawnictwo WSHE 2010

Metody i kryteria oceniania:

ocena wypowiedzi podczas zajęć, ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć, ocena realizacji zadań grupowych

ocena przygotowania do zajęć

Godziny kontaktowe 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć lektury 10godzin

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godzin,

Inne formy 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja treści przedmiotowych obejmujących wykorzystanie twórczych zajęć i warsztatu plastycznego w terapii przez sztukę.

Planowanie i realizacja procesu dydaktycznego i terapeutycznego w kontekście wyrażania, komunikowania, rehabilitacji i socjalizacji poprzez dobór technik i warsztatu plastycznego.

Praca zdalna- materiały i zadania przesyłane są drogą elektroniczną.

Pełny opis:

Znaczenie sztuki i tworczości artystycznej w aspekcie kulturowym i rozwoju osobowym jednostki w różnych etapach życia.

Poznanie terminologii przedmiotu, klasyfikacjai technik i środków ekspresji plastycznej oraz ich praktyczne zastosowanie.

Organizacja warsztatu plastycznego, związek tematu, treści i formy przekazu w zależności od możliwości uczestników i potrzeb wyrazowych.

Tradycyjne i alternatywne formy i metody twórczej pracy,; działania artystyczne, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka i zabawa w terapii. rejestracja procesu - przykłady realizacji.

Opracowanie i prowadzenie warsztatów plastycznych o walorach terapeutycznych, prace indywidualne i zadania zespołowe stymulujące procesy integracji, akceptacji, sprawczości.

Formy uczestnictwa w kulturze, kontakt z dzielem sztuki, i placówką kultury, rola twórcy i odbiorcy sztuki.

Opracowanie i przesyłanie elektronicznie materiałów i zadań do edukacji zdalnej.

Literatura:

1, Baranowska-Jojko E. (2012) Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Wyd. Harmonia, Gdańsk.

2. Malchiodi C.A. (2012) Arteterapia, Wyd. Harmonia, Gdańsk.

3. Gładyszewska-Cylulko J. (2011) Arteterapia w pracy pedagoga, Wyd. Impuls, Kraków

4. Karolak W. (2006) Mapping w twórczym samorozwoju i arteterapii, Wyd. WSHE, Łódź

5. Piszczek M. (2002) Terapia zabawą, terapia przez sztukę, Wyd. CMPPP, Warszawa

6. Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A. (2013) Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, Wyd. Harmonia, Gdańsk

Tematyczne strony internetowe : sztuka -plastyka -terapia.

Uwagi:

Metody kształcenia.

Omówienie zagadnień teoretycznych, prezentacja materiałów poglądowych, reprezentatywnych technik plastycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacje warsztatowe, prezentacja prac plastycznych.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac, na adres grupy..

Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia : ćwiczenia.

Efekty kształcenia.

Wiedza:

Student zna założenia przedmiotu i możliwości wykorzystania walorów sztuki i twórczości w terapii - PC1_W23

Wie jak zaplanować i realizować zajęcia twórcze z wykorzystaniem warsztatu plastycznego - PC1_W23

Umiejętności::

Student ma umiejętności samodzielnego doboru technik i komponentów wyrazowych- PC1_U08

Potrafi dokonywać świadomego wyboru metod pracy i przewidywania ich efektów w realizacji zajęć - PC1_U09

Kompetencje społeczne:

Student uzyskuje kompetencje w zakresie wspomagania rozwoju indywidualnego i wzmacniania postawy prospłecznej - PC1_K07

Komunikuje się i współpracuje z otoczeniem, rozwija zainteresowania -

PC1_07.

Forma aktywności:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30 g.

Przygotowanie do zajęć - 5g.

Realizacje praktyczne - 15g.

Prezentacja prac plastycznych - 5g.

Kontakt z placówką kultury, dziełem sztuki- 5g.

Sumaryczna liczba punktów ETCS -2

Zaliczenie -ZO

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)