Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty graficzne w terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-WGT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty graficzne w terapii
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Prezentacja multimedialna, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu -

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Pełny opis:

TREŚCI - LICZBA GODZIN

Ogólne zasady pracy oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. Przepisy BHP obowiązujące w pracowni 1

Zapoznanie z wybranymi technikami druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi, uwarunkowania technologiczne. Sposoby odbijania ręcznego oraz z wykorzystaniem prasy graficznej. Organizacja i modyfikacje warsztatu dla potrzeb osób niepełnosprawnych 1

Terapeutyczna i edukacyjna wartość twórczości graficznej – prezentacja warsztatów graficznych realizowanych z niepełnosprawnymi intelektualnie uczestnikami Warsztatów Terapii Zajęciowej 2

Znak graficzny jako forma komunikacji międzyludzkiej , relacje twórca – odbiorca 2

Kolograf i druk reliefowy wypukły – ćwiczenia praktyczne. Zastosowanie techniki w pracy z osobami z zaburzeniami widzenia 5

Linoryt – zapoznanie z techniką oraz przygotowanie programu warsztatów dla uczestników niepełnosprawnych intelektualnie. 5

Sucha igła – kształtowanie umiejętności pracy zespołowej nad tworzeniem książki artystycznej. Książka artystyczna oraz plakat społeczny i ekologiczny jako działania pobudzające do refleksji. 4

Odbijanie matryc w druku wklęsłym jako przykład ćwiczeń pozytywnie wpływających na małą motorykę 5

Sitodruk z szablonem – zapoznanie z techniką. Praca nad matrycą jako forma wyciszenia, treningu relaksacyjnego. 5

Literatura:

• LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa

2. Daszyńska M., 1992, Techniki graficzne, powielane i odbijane, Warszawa

3. Sochal B. (red.), 2008, Arteterapia drogą wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych, Warszawa

• LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk

2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa

3. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa

4. Kubalska-Sulkiewicz Krystyna, 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa

5. Popek A.: Psychoterapeutyczna wartość twórczości graficznej, [w:] Sztuka w poszukiwaniu sensu, Chyżyński R., Jasińska J., Szkołut T., Lublin 2002, s. 135 – 143

6. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa

7. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza – student, który zaliczył przedmiot:

rozpoznaje znak wizualny w realizacjach graficznych i potrafi odczytać jego komunikacyjną rolę w relacjach twórca – odbiorca

wie w jaki sposób, wykorzystując poznane techniki graficzne, wspomagać rozwój i terapię osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

wskazuje na niebezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego użytkowania narzędzi i urządzeń znajdujących się w pracowni graficznej

Umiejętności – student, który zaliczył przedmiot potrafi:

zaprojektować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne w oparciu o poznane techniki graficzne

skonstruować program warsztatów graficznych, ukierunkowanych na rozwój ich uczestników w zakresie edukacji ekologicznej

Kompetencje społeczne – student, który zaliczył przedmiot:

jest wrażliwy na konstruowanie przebiegu warsztatów graficznych w oparciu o refleksję nad tematami ważnymi moralnie i etycznie

potrafi koordynować zadaniami związanymi z organizacją i prowadzeniem warsztatów graficznych dla osób niepełnosprawnych

korzysta odpowiedzialnie z narzędzi w pracowni graficznej, dbając o dobro swoje i swoich podopiecznych

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru

ocena prac plastycznych w trakcie przeglądu

ocena wypowiedzi pisemnej

ocena na podstawie obserwacji grupowej

ocena konspektu zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wprowadzenie teoretyczne, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne

Praca zdalna - prace opisowe i dokumentacja skan/fotografia prac graficznych przesyłane są drogą elektroniczną.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy -5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Pełny opis:

Ogólne zasady pracy oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. Przepisy BHP obowiązujące w pracowni. Zapoznanie z wybranymi technikami druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi, uwarunkowania technologiczne. 1

Sposoby odbijania ręcznego oraz z wykorzystaniem prasy graficznej. Organizacja i modyfikacje warsztatu dla potrzeb osób niepełnosprawnych 1

Terapeutyczna i edukacyjna wartość twórczości graficznej – prezentacja modeli prac z warsztatów graficznych dla uczestników WTZ. 1

Znak graficzny formą komunikacji międzyludzkiej , relacje twórca – odbiorca 1

Kolograf- technika graficzna; bezpieczna i dostępna dla osób z zaburzeniami widzenia 1

Druk strukturalny - dostępność techniki w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie 1

Linoryt – zapoznanie z techniką, prezentacja matryc i odbitek, kształcenie koncentracji i psychomotoryki 1

Sucha igła – kształtowanie umiejętności pracy zespołowej w realizacji książki artystycznej., plakatu społecznego i ekologicznego jako działania pobudzające do refleksji.1

Monotypia graficzna wykorzystanie prostej techniki w zabawie przez sztukę i działania plastyczne 1

Proces odbijania matryc , otrzymywania odbitek jako przykład ćwiczeń pozytywnie wpływających na małą motorykę 1

Prace artystyczne wykonywanie projektów w wybranych technikach graficznych 8. Etapy powstawania odbitek graficznych :, wykonywanie matryc,, proces odbijania i twórczego eksperymentowania 12.

Zagadnienia i tematy do realizacji przekazywane są drogą elektroniczną na adres grupy. i w zakładce dla przedmiotu :ćwiczenia

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa

2. Daszyńska M., 1992, Techniki graficzne, powielane i odbijane, Warszawa

3. Sochal B. (red.), 2008, Arteterapia drogą wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk

2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa

3. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa

4. Kubalska-Sulkiewicz Krystyna, 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa

5. Popek A.: Psychoterapeutyczna wartość twórczości graficznej, [w:] Sztuka w poszukiwaniu sensu, Chyżyński R., Jasińska J., Szkołut T., Lublin 2002, s. 135 – 143

6. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa

7. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa

Strony internetowe związane z dyscypliną : techniki graficzne- sztuka -terapia.

Uwagi:

Sposób pomiaru efektów:

ocena prac plastycznych w trakcie przeglądu

ocena wypowiedzi pisemnej

ocena konspektu zajęć.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres elektroniczny grupy..

Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia :ćwiczenia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)