Warsztaty graficzne w terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-WGT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty graficzne w terapii |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Prezentacja multimedialna, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Pełny opis: |
TREŚCI - LICZBA GODZIN Ogólne zasady pracy oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. Przepisy BHP obowiązujące w pracowni 1 Zapoznanie z wybranymi technikami druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi, uwarunkowania technologiczne. Sposoby odbijania ręcznego oraz z wykorzystaniem prasy graficznej. Organizacja i modyfikacje warsztatu dla potrzeb osób niepełnosprawnych 1 Terapeutyczna i edukacyjna wartość twórczości graficznej – prezentacja warsztatów graficznych realizowanych z niepełnosprawnymi intelektualnie uczestnikami Warsztatów Terapii Zajęciowej 2 Znak graficzny jako forma komunikacji międzyludzkiej , relacje twórca – odbiorca 2 Kolograf i druk reliefowy wypukły – ćwiczenia praktyczne. Zastosowanie techniki w pracy z osobami z zaburzeniami widzenia 5 Linoryt – zapoznanie z techniką oraz przygotowanie programu warsztatów dla uczestników niepełnosprawnych intelektualnie. 5 Sucha igła – kształtowanie umiejętności pracy zespołowej nad tworzeniem książki artystycznej. Książka artystyczna oraz plakat społeczny i ekologiczny jako działania pobudzające do refleksji. 4 Odbijanie matryc w druku wklęsłym jako przykład ćwiczeń pozytywnie wpływających na małą motorykę 5 Sitodruk z szablonem – zapoznanie z techniką. Praca nad matrycą jako forma wyciszenia, treningu relaksacyjnego. 5 |
Literatura: |
• LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa 2. Daszyńska M., 1992, Techniki graficzne, powielane i odbijane, Warszawa 3. Sochal B. (red.), 2008, Arteterapia drogą wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych, Warszawa • LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa 3. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 4. Kubalska-Sulkiewicz Krystyna, 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 5. Popek A.: Psychoterapeutyczna wartość twórczości graficznej, [w:] Sztuka w poszukiwaniu sensu, Chyżyński R., Jasińska J., Szkołut T., Lublin 2002, s. 135 – 143 6. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 7. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student, który zaliczył przedmiot: rozpoznaje znak wizualny w realizacjach graficznych i potrafi odczytać jego komunikacyjną rolę w relacjach twórca – odbiorca wie w jaki sposób, wykorzystując poznane techniki graficzne, wspomagać rozwój i terapię osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wskazuje na niebezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego użytkowania narzędzi i urządzeń znajdujących się w pracowni graficznej Umiejętności – student, który zaliczył przedmiot potrafi: zaprojektować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne w oparciu o poznane techniki graficzne skonstruować program warsztatów graficznych, ukierunkowanych na rozwój ich uczestników w zakresie edukacji ekologicznej Kompetencje społeczne – student, który zaliczył przedmiot: jest wrażliwy na konstruowanie przebiegu warsztatów graficznych w oparciu o refleksję nad tematami ważnymi moralnie i etycznie potrafi koordynować zadaniami związanymi z organizacją i prowadzeniem warsztatów graficznych dla osób niepełnosprawnych korzysta odpowiedzialnie z narzędzi w pracowni graficznej, dbając o dobro swoje i swoich podopiecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru ocena prac plastycznych w trakcie przeglądu ocena wypowiedzi pisemnej ocena na podstawie obserwacji grupowej ocena konspektu zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Wprowadzenie teoretyczne, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne Praca zdalna - prace opisowe i dokumentacja skan/fotografia prac graficznych przesyłane są drogą elektroniczną. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy -5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
|
Pełny opis: |
Ogólne zasady pracy oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. Przepisy BHP obowiązujące w pracowni. Zapoznanie z wybranymi technikami druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi, uwarunkowania technologiczne. 1 Sposoby odbijania ręcznego oraz z wykorzystaniem prasy graficznej. Organizacja i modyfikacje warsztatu dla potrzeb osób niepełnosprawnych 1 Terapeutyczna i edukacyjna wartość twórczości graficznej – prezentacja modeli prac z warsztatów graficznych dla uczestników WTZ. 1 Znak graficzny formą komunikacji międzyludzkiej , relacje twórca – odbiorca 1 Kolograf- technika graficzna; bezpieczna i dostępna dla osób z zaburzeniami widzenia 1 Druk strukturalny - dostępność techniki w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie 1 Linoryt – zapoznanie z techniką, prezentacja matryc i odbitek, kształcenie koncentracji i psychomotoryki 1 Sucha igła – kształtowanie umiejętności pracy zespołowej w realizacji książki artystycznej., plakatu społecznego i ekologicznego jako działania pobudzające do refleksji.1 Monotypia graficzna wykorzystanie prostej techniki w zabawie przez sztukę i działania plastyczne 1 Proces odbijania matryc , otrzymywania odbitek jako przykład ćwiczeń pozytywnie wpływających na małą motorykę 1 Prace artystyczne wykonywanie projektów w wybranych technikach graficznych 8. Etapy powstawania odbitek graficznych :, wykonywanie matryc,, proces odbijania i twórczego eksperymentowania 12. Zagadnienia i tematy do realizacji przekazywane są drogą elektroniczną na adres grupy. i w zakładce dla przedmiotu :ćwiczenia |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa 2. Daszyńska M., 1992, Techniki graficzne, powielane i odbijane, Warszawa 3. Sochal B. (red.), 2008, Arteterapia drogą wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa 3. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 4. Kubalska-Sulkiewicz Krystyna, 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 5. Popek A.: Psychoterapeutyczna wartość twórczości graficznej, [w:] Sztuka w poszukiwaniu sensu, Chyżyński R., Jasińska J., Szkołut T., Lublin 2002, s. 135 – 143 6. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 7. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa Strony internetowe związane z dyscypliną : techniki graficzne- sztuka -terapia. |
|
Uwagi: |
Sposób pomiaru efektów: ocena prac plastycznych w trakcie przeglądu ocena wypowiedzi pisemnej ocena konspektu zajęć. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres elektroniczny grupy.. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia :ćwiczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.