Terapia słowem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-TSL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia słowem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Ustawa o Języku Polskim- analiza i komentarz. 2. Kompetencja językowa i komunikacyjna. 3, SŁOWO i pedagogika w różnych jej specjalnościach. 4. Słowo w medycynie, słowo w pedagogice resocjalizacyjnej i wielu obszarach pedagogiki specjalnej, rozmowy z pacjentami, ludźmi niepełnosprawnymi, słowo w medycynie, w modlitwie, w poezji i miłości, żarcie i humorze, słowo w empatii, słowo w monologu wewnętrznym, improwizacja słowna w dramie. 5. Modele praktyczne wykorzystania słowa w różnych formach terapii. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury (wskazane systematyczne czytanie notatek z wykładów, poleconych lektur): 5h Przygotowanie się do egzaminu (powtórzenie omówionego na wykładach materiału): 5h Przygotowanie eseju: 20h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA 1. Chmielarczyk W. Słowo które leczy Warszawa 2001 2. Czułe słówka pod. red. Bańko M. Zygmunt A. Warszawa 2010 3. Szczeklik A. Nieśmiertelność Kraków 2012 4. Szczeklik A. Katharsis Kraków 2003 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w obszarze WIEDZY Student po ukończeniu przedmiotu: PE1_W02 Student zna Ustawę o Języku Polskim. PE1_W02 Student rozwinął i uzupełnił swą wiedzę o języku jako instrumencie pedagogicznego oddziaływania. Student zna sztukę perswazji, środki perswazyjne, sztukę argumentacji, erystykę czyli sztukę prowadzenia sporów. PE1_W08 Student zna terapeutyczną funkcję słowa .Student przejawia wrażliwość na słowo, zna jego rolę w psychologii, medycynie, pedagogice- różnych jej dyscyplinach. Student zna rolę słowa - w walce z lękiem, moc słowa, - w medycynie, poznał terapeutyczną funkcję słowa, jego rolę w empatii. PE1_W09 Student poznał sztukę rozmowy z Innym, rolę słowa w resocjalizacji. Zna słowo w modlitwie, słowa miłości i ich odcienie kulturowe, poznaje tajniki humoru i afektonimów, poezjoterapię. Poznał także dokonania w terapii słowem A. Szczeklika i W.Chmielarczyka. Efekty kształcenia w obszarze UMIEJĘTNOŚCI Student po ukończeniu przedmiotu: PE1_U01 PE1_U04 PE1_U06 PE1_U08 PE1_U07 - rozwinął swoją kompetencję lingwistyczną i komunikacyjną, by coraz sprawniej opanować różnorodne gatunki terapii słowem w różnorodnych sytuacjach, w których słowne kreacje leczą, humanizują oblicze człowieka, nawracają, pozbywają go fobii i lęków, relaksują, łagodzą agresję. Efekty kształcenia w obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Student po ukończeniu przedmiotu: PE1_K03 PE1_K05 PE1_K07 - jest przygotowany do słownych interakcji na wysokim poziomie kultury językowej i społecznej. - potrafi wybierać formy skutecznej terapii słowem i próbować ją uprawiać |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA PE1_W02 Dialogi ze studentami PE1_W02 Dialogi ze studentami PE1_W08 Dialogi ze studentami PE1_W09 Dialogi ze studentami 2. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 Etiudy terapeutyczno-słowne PE1_U04 Etiudy terapeutyczno-słowne PE1_U06 Etiudy terapeutyczno-słowne PE1_U08 Etiudy terapeutyczno-słowne PE1_U07 Etiudy terapeutyczno-słowne 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K03 Udział w różnorodnych, aranżowanych sytuacjach publicznej przestrzeni. PE1_K05 Udział w różnorodnych, aranżowanych sytuacjach publicznej przestrzeni. PE1_K07 Udział w różnorodnych, aranżowanych sytuacjach publicznej przestrzeni. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.