Techniki aktorskie w pedagogice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-TAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki aktorskie w pedagogice |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
- zapoznanie studentów z podstawowymi elementami warsztatu aktora i ich zastosowaniem - zapoznanie ze sposobami pracy z wykorzystaniem technik aktorskich, - ćwiczenia z zakresu technik aktorskich i teatralnych - merytoryczne omówienie samodzielnie przygotowywanych i zaprezentowanych przez studentów prac |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawowe wiadomości związane z technikami aktorskimi i ich zastosowaniem. 2. Jak się prezentujemy w wystąpieniach publicznych i jak jest to oceniane przez innych? 3. Komunikacja niewerbalna 4. Dialog- umiejętność słuchania i ocena przekazu 5. Ćwiczenia z zakresu sztuki świadomego komunikowania się 6. Konstruowanie wypowiedzi publicznej 7. Wchodzenie w rolę- empatia 8. Różne osobowości- róże oczekiwania- analiza i ćwiczenia 9. Przygotowanie i prezentacja etiud teatralnych lub scenariuszy zajęć, podsumowanie i zaliczenie |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA 1. oprac. Klemensiewicz Z., uzup. Urbańczyk S.(1995).: Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków; Wydawnictwo Baran i Suszyński. 2. Toczyska B. (1998): Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk; Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, 3. Czechow M. A (1995).: O technice aktora, AKSHA. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 4. Lewandowska- Tarasiuk E. Sztuka wystąpień publicznych ;Warszawa, Wydawnictwo APS 5. Pease A. (2001) Mowa ciała; Kielce, wyd. „Jedność” |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w obszarze WIEDZY Student po ukończeniu przedmiotu: PE1_W05 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju psychicznego i społecznego człowieka PE1_W06 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościami. PE1_W08 - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń PE1_W16 - wie, jakich środków i sposobów pracy z grupą powinien użyć, by były one najbardziej efektywne. PE1_W23 - zna sposoby zastosowania warsztatu aktorskiego w pracy zawodowej; potrafi analizować i wyciągać wnioski ze sposobu pracy podopiecznych w grupie i efektów tej pracy PE1_W24 - zna podstawowe prawidłowości wpływające na kształt stosunków międzyludzkich Efekty kształcenia w obszarze UMIEJĘTNOŚCI Student po ukończeniu przedmiotu: PE1_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji relacji interpersonalnych PE1_U06 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się; - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej PE1_U07 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją PE1_U08 - umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody z zakresu technik aktorskich PE1_U09 - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników w ramach wykonywanych zadań oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy. PE1_U11 - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych PE1_U13 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu Efekty kształcenia w obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Student po ukończeniu przedmiotu: PE1_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia PE1_K03 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością i przedsiębiorczością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki PE1_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny. PE1_K07 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. PE1_K09 - jest świadomy konieczności podejmowania działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego kraju |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA PE1_W05 - poziom dyskursu podczas zajęć, - jakość pracy podczas zajęć - jakość pracy zaliczeniowej PE1_W06 -analiza zachowań odgrywanych postaci PE1_W08 - wypowiedzi podczas ćwiczeń, przygotowywanie rysu psychologicznego odgrywanych postaci PE1_W16 -prezentacja PE1_W23 - sposób wykonywania ćwiczeń PE1_W24 - praca podczas zajęć 2. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 - trafność spostrzeżeń artykułowanych podczas zajęć w trakcie dyskusji podsumowujących PE1_U06 - poziom realizacji ćwiczeń PE1_U07 - pomysł i konstrukcja pracy zaliczeniowej w której wykorzystane zostaną techniki aktorskie -sposób pracy nad pracą zaliczeniową PE1_U08 - świadome korzystanie z technik aktorskich, w celu osiągnięcia ustalonego efektu PE1_U09 - sposób wyznaczania zadań grupie. - kierowanie pracą grupy PE1_U11 -współpraca w grupie podczas zajęć PE1_U13 - odpowiedzi i wypowiedzi studentów 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Student słucha i odnosi się do ocen swojej pracy artykułowanych przez kolegów i wykładowcę PE1_K03 - Sposób doko¬nywania samooceny własnych kompetencji w zakresie efektywnego komunikowania się, wyznaczania sposobów poprawy umiejętności PE1_K04 - dostosowuje sposoby zachowań i wypowiedzi do wyznaczonych zadań PE1_K07 - aktywnie wypowiada się i uczestniczy w ćwiczeniach PE1_K09 - umiejętnie wykorzystuje techniki aktorskie we własnym warsztacie zawodowym co uwidoczni się przy realizacji pracy zaliczeniowej- reżyseria i odegranie etiudy scenicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.