Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proces inkluzji społecznej a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w Polsce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-PIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proces inkluzji społecznej a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w Polsce
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

zaliczenie

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

kolokwium zaliczeniowe

Pełny opis:

Proces inkluzji - terminologia.

Inkluzja a wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością.

Inkluzja, wykluczenie a Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami.

Stereotypy: osoby z niepełnosprawnością

Stygmat społeczny a niepełnosprawność w ujęciu E. Goffmana.

Edukacja do inkluzji. Inkluzja a stygmatyzacja w edukacji.

Paternalizm a proces wykluczania.

Osoby z niepełnosprawnością w mediach.

Literatura:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002.

Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99.

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000.

Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55.

Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.

Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.

Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015.

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011.

Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Gro-towska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwa-runkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Tomasz Biduś, Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

zaliczenie

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

kolokwium zaliczeniowe

link do testu zostanie podany w zespole na platformie teams

Pełny opis:

Proces inkluzji - terminologia.

Inkluzja a wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością.

Inkluzja, wykluczenie a Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami.

Stereotypy: osoby z niepełnosprawnością

Stygmat społeczny a niepełnosprawność w ujęciu E. Goffmana.

Edukacja do inkluzji. Inkluzja a stygmatyzacja w edukacji.

Paternalizm a proces wykluczania.

Osoby z niepełnosprawnością w mediach.

Literatura:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002.

Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4

Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99.

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000.

Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55.

Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.

Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.

Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015.

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011.

Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Gro-towska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwa-runkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Uwagi:

Kod dostępu do zespołu na platformie teams

310lr30

Link dostępu do zespołu na platformie teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4c4b298a1036487abab1fc51b87a9b54%40thread.tacv2/conversations?groupId=142d6452-a3ac-42b0-af70-cc11eaeef9e2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)