Proces inkluzji społecznej a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-PIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proces inkluzji społecznej a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w Polsce |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Biduś, Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium zaliczeniowe link do testu zostanie podany w zespole na platformie teams |
|
Pełny opis: |
Proces inkluzji - terminologia. Inkluzja a wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością. Inkluzja, wykluczenie a Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami. Stereotypy: osoby z niepełnosprawnością Stygmat społeczny a niepełnosprawność w ujęciu E. Goffmana. Edukacja do inkluzji. Inkluzja a stygmatyzacja w edukacji. Paternalizm a proces wykluczania. Osoby z niepełnosprawnością w mediach. |
|
Literatura: |
Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002. Bąbka J., W poszukiwaniu strategii edukacyjnej przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 4 Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001, s. 97–99. Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000. Carling F., And Yet We Are Human, London 1962, s. 54–55. Chodkowska M., Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, [w]: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002. Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131. Dittrich W., Hybiak M., Wirski M., (red.), Wykluczeni. Definicja, odmiany, percepcja, Wyda-wnictwo UG, Gdańsk 2015. Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007. Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996. Fidelus A., Oblicza wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo UKSW, Warsza-wa 2011. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005. Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Gro-towska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwa-runkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005. Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006. Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010. |
|
Uwagi: |
Kod dostępu do zespołu na platformie teams 310lr30 Link dostępu do zespołu na platformie teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4c4b298a1036487abab1fc51b87a9b54%40thread.tacv2/conversations?groupId=142d6452-a3ac-42b0-af70-cc11eaeef9e2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.