Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Piosenka dla przedszkolaka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-PIO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Piosenka dla przedszkolaka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują zapoznanie z:

podstawowymi założeniami wybranych koncepcji wychowania muzycznego w zakresie umuzykalniania poprzez śpiew,

podstawową literaturą – śpiewniki dla dzieci (dla różnych grup wiekowych) i poradnikami metodycznymi dla nauczycieli,

rolą piosenki w wychowaniu, rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce,

rozwojem dyspozycji muzycznych dziecka (w szczególności w zakresie śpiewu) oraz rozwojem percepcji muzyki,

podstawami wiedzy ogólnomuzycznej i wykorzystaniem jej w pracy z piosenką.

Integralną częścią zajęć jest śpiewanie piosenek dziecięcych (typowy repertuar przedszkolny), wykonywanie i samodzielne tworzenie ćwiczeń oraz zabaw muzyczno-ruchowych, związanych z piosenką.

Pełny opis:

zagadnienia teoretyczne (ca. 6 godz.)

1. Rozwój uzdolnień muzycznych i dyspozycji związanych ze śpiewem; możliwości słuchowo-głosowe dzieci przedszkolnych.

2. Rola piosenki w wychowaniu, rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce; percepcja piosenki; kryteria doboru piosenek; piosenka i ruch; piosenka i działania plastyczne; piosenka i rozwój sensoryczny; piosenka i postrzeganie zjawisk muzycznych; rekwizyty; przykładowy repertuar.

3. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia umuzykalniające; cele i formy prowadzenia zajęć, metodyka tworzenia ćwiczeń i zabaw; podstawowe zagadnienia higieny głosu dzieci.

4. Literatura przedmiotu: śpiewniki i płyty z piosenkami dla dzieci, poradniki metodyczne dla nauczycieli.

zagadnienia praktyczne (ca. 24 godz.)

1. Zapoznanie z przykładowym repertuarem piosenek dla różnych grup wiekowych (grupy przedszkolne).

2. Metodyka pracy z piosenką:

- ćwiczenia oddechowe

- ćwiczenia dykcyjno-artykulacyjne

- ćwiczenia rozwijające koncentrację i podzielność uwagi

- ćwiczenia kształcące umiejętność słuchania

- ćwiczenia pamięci muzycznej

- ćwiczenia rozwijające poczucie rytmu

- ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe i wzrokowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji) – tworzone w oparciu o piosenkę.

- ćwiczenia przyczyniające się do rozwoju społecznego: integrujące grupę, mające na celu wzmacnianie akceptacji samego siebie, rozwijające umiejętność budowania właściwych relacji interpersonalnych, uczące komunikacji niewerbalnej

- ćwiczenia rozwijające wyobraźnię i ekspresję (z zastosowaniem różnych form aktywności twórczej dzieci, z rekwizytem, z elementami improwizacji)

- ćwiczenia z zastosowaniem instrumentarium orffowskiego

3. Proste układy ruchowe – związane z treścią piosenki lub jej charakterem.

4. Piosenki ludowe i zabawy taneczne ze śpiewem przeznaczone dla dzieci.

5. Wyliczanki dziecięce.

6. Piosenka w terapii.

Literatura:

Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, Warszawa WSiP 1990

Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska, 2013

Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, Warszawa WSiP 1982

Podolska B. – „Bawiło się lato z wiosną”, Warszawa WSiP 1983

Dadak-Kozicka K. – „Śpiewajże mi jako umiesz”, Warszawa WSiP 1992

Gummesson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989

Dasiewicz-Tobiasz A. – „Umuzykalnienie w przedszkolu”, Warszawa, WSiP

Malko D. – „Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, Warszawa WSiP 1988

Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992

Literatura uzupełniająca:

Czasopismo: „Wychowanie w przedszkolu”

Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989

Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010

Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001

Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990

Zbiory piosenek dla dzieci (śpiewniki i nagrania)

Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem

Efekty uczenia się:

Student zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w zakresie umuzykalniania poprzez śpiew oraz podstawową literaturę – śpiewniki dla dzieci (dla różnych grup wiekowych) i poradniki metodyczne dla nauczycieli.

Student umie określić rolę piosenki w wychowaniu, rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce.

Student umie scharakteryzować rozwój percepcji muzyki oraz dyspozycji muzycznych dziecka (w szczególności dyspozycji związanych ze śpiewem).

Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ją wykorzystać w samodzielnej pracy z piosenką.

Student umie poprawnie (pod względem ruchowym, słuchowym i głosowym) wykonywać ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe związane z piosenką.

Student potrafi dokonać prezentacji oraz krytycznej, metodycznej analizy samodzielnie wybranej piosenki i stworzonych do niej ćwiczeń i zabaw.

Student umie w sposób krytyczny posługiwać się literaturą metodyczną.

Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności w ćwiczeniach realizowanych wspólnie przez grupę w czasie zajęć.

Student wykazuje się kreatywnością i samodzielnością w zakresie tworzenia ćwiczeń i zabaw do piosenek.

Student analizuje piosenki z repertuaru dziecięcego pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci niepełnosprawnych.

Student potrafi dostosować stopień trudności ćwiczeń i zabaw do osób ćwiczących.

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie piosenki z zestawu

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, kreatywność, zaangażowanie)

Kontrola obecności na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)