Piosenka dla przedszkolaka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-PIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Piosenka dla przedszkolaka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zapoznanie z: podstawowymi założeniami wybranych koncepcji wychowania muzycznego w zakresie umuzykalniania poprzez śpiew, podstawową literaturą – śpiewniki dla dzieci (dla różnych grup wiekowych) i poradnikami metodycznymi dla nauczycieli, rolą piosenki w wychowaniu, rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce, rozwojem dyspozycji muzycznych dziecka (w szczególności w zakresie śpiewu) oraz rozwojem percepcji muzyki, podstawami wiedzy ogólnomuzycznej i wykorzystaniem jej w pracy z piosenką. Integralną częścią zajęć jest śpiewanie piosenek dziecięcych (typowy repertuar przedszkolny), wykonywanie i samodzielne tworzenie ćwiczeń oraz zabaw muzyczno-ruchowych, związanych z piosenką. |
Pełny opis: |
zagadnienia teoretyczne (ca. 6 godz.) 1. Rozwój uzdolnień muzycznych i dyspozycji związanych ze śpiewem; możliwości słuchowo-głosowe dzieci przedszkolnych. 2. Rola piosenki w wychowaniu, rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce; percepcja piosenki; kryteria doboru piosenek; piosenka i ruch; piosenka i działania plastyczne; piosenka i rozwój sensoryczny; piosenka i postrzeganie zjawisk muzycznych; rekwizyty; przykładowy repertuar. 3. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia umuzykalniające; cele i formy prowadzenia zajęć, metodyka tworzenia ćwiczeń i zabaw; podstawowe zagadnienia higieny głosu dzieci. 4. Literatura przedmiotu: śpiewniki i płyty z piosenkami dla dzieci, poradniki metodyczne dla nauczycieli. zagadnienia praktyczne (ca. 24 godz.) 1. Zapoznanie z przykładowym repertuarem piosenek dla różnych grup wiekowych (grupy przedszkolne). 2. Metodyka pracy z piosenką: - ćwiczenia oddechowe - ćwiczenia dykcyjno-artykulacyjne - ćwiczenia rozwijające koncentrację i podzielność uwagi - ćwiczenia kształcące umiejętność słuchania - ćwiczenia pamięci muzycznej - ćwiczenia rozwijające poczucie rytmu - ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe i wzrokowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji) – tworzone w oparciu o piosenkę. - ćwiczenia przyczyniające się do rozwoju społecznego: integrujące grupę, mające na celu wzmacnianie akceptacji samego siebie, rozwijające umiejętność budowania właściwych relacji interpersonalnych, uczące komunikacji niewerbalnej - ćwiczenia rozwijające wyobraźnię i ekspresję (z zastosowaniem różnych form aktywności twórczej dzieci, z rekwizytem, z elementami improwizacji) - ćwiczenia z zastosowaniem instrumentarium orffowskiego 3. Proste układy ruchowe – związane z treścią piosenki lub jej charakterem. 4. Piosenki ludowe i zabawy taneczne ze śpiewem przeznaczone dla dzieci. 5. Wyliczanki dziecięce. 6. Piosenka w terapii. |
Literatura: |
Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, Warszawa WSiP 1990 Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska, 2013 Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, Warszawa WSiP 1982 Podolska B. – „Bawiło się lato z wiosną”, Warszawa WSiP 1983 Dadak-Kozicka K. – „Śpiewajże mi jako umiesz”, Warszawa WSiP 1992 Gummesson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989 Dasiewicz-Tobiasz A. – „Umuzykalnienie w przedszkolu”, Warszawa, WSiP Malko D. – „Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, Warszawa WSiP 1988 Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992 Literatura uzupełniająca: Czasopismo: „Wychowanie w przedszkolu” Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989 Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010 Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001 Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990 Zbiory piosenek dla dzieci (śpiewniki i nagrania) Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w zakresie umuzykalniania poprzez śpiew oraz podstawową literaturę – śpiewniki dla dzieci (dla różnych grup wiekowych) i poradniki metodyczne dla nauczycieli. Student umie określić rolę piosenki w wychowaniu, rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce. Student umie scharakteryzować rozwój percepcji muzyki oraz dyspozycji muzycznych dziecka (w szczególności dyspozycji związanych ze śpiewem). Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ją wykorzystać w samodzielnej pracy z piosenką. Student umie poprawnie (pod względem ruchowym, słuchowym i głosowym) wykonywać ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe związane z piosenką. Student potrafi dokonać prezentacji oraz krytycznej, metodycznej analizy samodzielnie wybranej piosenki i stworzonych do niej ćwiczeń i zabaw. Student umie w sposób krytyczny posługiwać się literaturą metodyczną. Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności w ćwiczeniach realizowanych wspólnie przez grupę w czasie zajęć. Student wykazuje się kreatywnością i samodzielnością w zakresie tworzenia ćwiczeń i zabaw do piosenek. Student analizuje piosenki z repertuaru dziecięcego pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci niepełnosprawnych. Student potrafi dostosować stopień trudności ćwiczeń i zabaw do osób ćwiczących. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie piosenki z zestawu Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, kreatywność, zaangażowanie) Kontrola obecności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.