Odpowiedzialność rodziców - odpowiedzialność nauczycieli. Problemy wychowawcze wczesnej edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-ORO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odpowiedzialność rodziców - odpowiedzialność nauczycieli. Problemy wychowawcze wczesnej edukacji |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia metodą wykładową i poprzez dyskusję uczą rozwiązywania problemów wychowawczych i edukacyjnych dziecka we współpracy z rodziną. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie pracy pisemnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzają w problematykę podziału obowiązków wychowawczych i wobec edukacji dziecka między placówką a domem. Prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Student zdobędzie elementarną wiedzę dotyczącą procesów rozwiązywania problemów w zawodzie nauczyciela, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność współpracy ze środowiskiem dziecka |
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Ustawa o systemie oświaty, Ustawa Prawo oświatowe Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i trybu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Kodeks rodzinny i opiekuńczy sądowe wykładnie prawa w omawianych przypadkach konfliktowych znanych z mediów Lit.uzupełniająca Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
PE1_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i korekcyjnej do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci. PE1_U07 Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia umiejętności społecznych dzieci na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji. PE1_U08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją zaczerpniętą z wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów zajmujących się problematyką metod wychowywania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci. PE1_U12 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych z zakresu wychowywania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci, w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej. PE1_K05 Dostrzega i formułuje dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty w procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studentów w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał poglądowy podczas zajęć. Ocena wiedzy na podst. pisemnej analizy przypadku Punkty ECTS: godziny kontaktowe: 30h praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 30h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.