Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością w okresie jego diagnozy i rehabilitacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-MPR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością w okresie jego diagnozy i rehabilitacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Student poznaje definicje, funkcje, zadania rodziny jako naturalnego środowiska wychowawczego, poznaje cechy rodziny prawidłowej i dysfunkcyjnej, poznaje sposoby wsparcia rodziny w czasie diagnozy i terapii dziecka z niepełnosprawnością

Pełny opis:

Pojęcie rodziny, rodzaje rodzin, zadania i funkcje rodziny, typy rodzin, charakterystyka środowiska rodzinnego, rodzina w ujęciu systemowym, wsparcie rodziny w okresie diagnozy niepełnosprawności dziecka, strategie radzenia sobie w sytuacjach żałoby, wsparcie zespołu specjalistycznego w okresie terapii dziecka z niepełnosprawnością, grupy wsparcia dla rodzin dziecka z niepełnosprawnością

Literatura:

Basak, A. (2011), Zaspokajanie potrzeb i socjalizacja dziecka w rodzinie, Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy, nr 1, s. 101-109.

Bradshaw, J. (1998), Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

Braun-Gałkowska, M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin: Wydawnictwo KUL. RELACJE W RODZINIE ISSN 2082-7067 3(19)2014 KWARTALNIK NAUKOWY

Cudak, S. (2012), Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci, Pedagogika Rodziny, nr 2, s. 31-39.

Kaleta, K. (2010), Rodzaje wewnętrznych granic w rodzinie a społeczne kompetencje młodzieży, Psychologia Rozwojowa, t. 15, nr 3, s. 43-56.

Plopa, M. (2011), Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ryś, M. (2009), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Ryś, M. (2011), Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych

Tryjarska, B. (2006), Terapia rodzin, (w:) L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki, (s. 74-141), Warszawa: NETIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

Wojciech Otrębski, Konrad Konefał, Katarzyna Mariańczyk, Małgorzata Maria Kulik (2011): Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej. Badania rodzin z niepełnosprawnym dzieckiem w województwie lubelskim. Wyd. Europerspektywa Beata Romejko, Lublin

Metody i kryteria oceniania:

Godziny kontaktowe, wyklady, ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, opracowanie literatury - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia na ocenę - 30 h

Punkty ECTS - 3

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)