Meandry kultury medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-MKM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Meandry kultury medialnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są szeroko rozumianej kulturze współczesnej i miejscu, jakie zajmują w niej media - zarówno tradycyjne, jak i audiowizualne oraz elektroniczne. W ramach wykładów podejmowana jest problematyka przenikania się treści kultury, ich homogenizacji oraz zmianie statusu ich odbiorcy dokonującej się pod wpływem mediów cyfrowych. Rozwój technologiczny i następujące pod jego wpływem przeobrażenia społeczne stają się inspiracją do stawiania pytań o kształt i zadania współczesnej edukacji. |
Pełny opis: |
Treści medialne - efekt wzajemnego przenikania i oddziaływania 1. Kultura popularna a kultura masowa - homogenizacja treści kultury 2. Wzorce nadawania kształtów i form przekazom medialnym - „framing” treści medialnych 3. Wydarzenia medialne jako forma integracji społecznej 4. Słowo i obraz w mediach 5. Media jako sprzymierzeniec działań wychowawczych - kampanie społeczne 6. Kompetencje medialne dzieci i młodzieży - refleksyjny odbiór mediów 7. Społecznej konsekwencje korzystania z mediów - cyberwypalenie jako nowe zjawisko społeczne 8. Teatr w mediach, media w teatrze 9. Dziecko w filmie, film jako narzędzie edukacyjne 10. Komunikacja niewerbalna w sztuce i mediach 11. Fotografia jako komunikat 12. Media jako wehikuł inżynierii społecznej 13. Stare media w niszach ekologicznych - czy telewizor i gazeta przetrwają w czasach internetu? 14. Urządzenia mobilne jako media przyszłości |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Zbigniew Bajka (2008), Historia mediów, Wydawnictwo Słowaków w Polsce, Kraków. Roland Barthes (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Alethia, Warszawa. Daniel Dajan, Elihu Katz ( 2008), Wydarzenia medialne Historia transmitowana na żywo, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa. Brian McNair (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa Andrzej Niczyperowicz (2001), Dziennikarstwo od kuchni, TS Wydawnictwo, Poznań. Denis McQuail (2012),Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Aleksandra Seklecka (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. Józef Skrzypczak (red) (1999), Popularna encyklopedia Mass Mediów, Wydawnictwo Kurpisz SA, Poznań. Maciej Tanaś (2007), Kultura i język mediów, Oficyna Wydawnicza Impuls Literatura dodatkowa Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red) (2004), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków. Andrzej Mencwel (red) (1998), Wiedza o kulturze. Antropologia kultury cz. 1, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia- Borowska (2012), Fotospołeczeństwo, Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Piotr Sztompka (2012), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Press, Dwumiesięcznik. Melchior Wańkowicz (1965), Prosto od krowy, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący Śledzenie literatury przedmiotu i publikacji z zakresu mediów, analiza wybranych materiałów z mediów dotyczących tematyki zajęć (film, prasa, audycja radiowa i telewizyjna, strony, portale internetowe, teksty etc.), dyskusja mająca na celu pobudzenie aktywności do twórczego myślenia i precyzyjnego wyrażania myśli starannym językiem. METODY OCENIANIA - frekwencja (dozwolone dwie nieobecności) - zaliczenie kolokwium kończącego cykl wykładów Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.