Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Meandry kultury medialnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-MKM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Meandry kultury medialnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są szeroko rozumianej kulturze współczesnej i miejscu, jakie zajmują w niej media - zarówno tradycyjne, jak i audiowizualne oraz elektroniczne. W ramach wykładów podejmowana jest problematyka przenikania się treści kultury, ich homogenizacji oraz zmianie statusu ich odbiorcy dokonującej się pod wpływem mediów cyfrowych. Rozwój technologiczny i następujące pod jego wpływem przeobrażenia społeczne stają się inspiracją do stawiania pytań o kształt i zadania współczesnej edukacji.

Pełny opis:

Treści medialne - efekt wzajemnego przenikania i oddziaływania

1. Kultura popularna a kultura masowa - homogenizacja treści kultury

2. Wzorce nadawania kształtów i form przekazom medialnym - „framing” treści medialnych

3. Wydarzenia medialne jako forma integracji społecznej

4. Słowo i obraz w mediach

5. Media jako sprzymierzeniec działań wychowawczych - kampanie społeczne

6. Kompetencje medialne dzieci i młodzieży - refleksyjny odbiór mediów

7. Społecznej konsekwencje korzystania z mediów - cyberwypalenie jako nowe zjawisko społeczne

8. Teatr w mediach, media w teatrze

9. Dziecko w filmie, film jako narzędzie edukacyjne

10. Komunikacja niewerbalna w sztuce i mediach

11. Fotografia jako komunikat

12. Media jako wehikuł inżynierii społecznej

13. Stare media w niszach ekologicznych - czy telewizor i gazeta przetrwają w czasach internetu?

14. Urządzenia mobilne jako media przyszłości

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Zbigniew Bajka (2008), Historia mediów, Wydawnictwo Słowaków w Polsce, Kraków.

Roland Barthes (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Alethia, Warszawa.

Daniel Dajan, Elihu Katz ( 2008), Wydarzenia medialne Historia transmitowana na żywo, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa.

Brian McNair (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa

Andrzej Niczyperowicz (2001), Dziennikarstwo od kuchni, TS Wydawnictwo, Poznań.

Denis McQuail (2012),Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Aleksandra Seklecka (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Józef Skrzypczak (red) (1999), Popularna encyklopedia Mass Mediów, Wydawnictwo Kurpisz SA, Poznań.

Maciej Tanaś (2007), Kultura i język mediów, Oficyna Wydawnicza Impuls

Literatura dodatkowa

Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red) (2004), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków.

Andrzej Mencwel (red) (1998), Wiedza o kulturze. Antropologia kultury cz. 1, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia- Borowska (2012), Fotospołeczeństwo, Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Piotr Sztompka (2012), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Press, Dwumiesięcznik.

Melchior Wańkowicz (1965), Prosto od krowy, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący

Śledzenie literatury przedmiotu i publikacji z zakresu mediów, analiza wybranych materiałów z mediów dotyczących tematyki zajęć (film, prasa, audycja radiowa i telewizyjna, strony, portale internetowe, teksty etc.), dyskusja mająca na celu pobudzenie aktywności do twórczego myślenia i precyzyjnego wyrażania myśli starannym językiem.

METODY OCENIANIA

- frekwencja (dozwolone dwie nieobecności)

- zaliczenie kolokwium kończącego cykl wykładów

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie do zaliczenia 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)