Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-FOT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fotografia
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student, który zaliczył przedmiot, wymienia przykłady znanych dzieł z historii fotografii światowej i polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają wyraźny aspekt pedagogiczny i arteterapeutyczny lub które charakteryzują się dużą wrażliwością społeczną.

Student, który zaliczył przedmiot, ma wiedzę o rozmaitych specyficznych technikach fotograficznych możliwych do zastosowania w praktyce pedagoga specjalnego

i arteterapeuty.

Student, który zaliczył przedmiot, rozumie rolę dokumentacji wizualnej (fotograficznej) w badaniach naukowych oraz działaniach praktycznych z zakresu pedagogiki specjalnej.

Student, który zaliczył przedmiot, wymienia opisane w literaturze przedmiotu wybrane przykłady warsztatów arteterapeutycznych, w których zastosowano fotografię, wraz z ich założeniami i możliwymi do osiągnięcia celami praktycznymi w postaci wsparcia osób z daną dysfunkcją lub potrzebą edukacyjną.

Student, który zaliczył przedmiot, ma wiedzę na temat zasad i norm moralnych związanych z fotografowaniem innych ludzi, wśród których znajdują się osoby z dysfunkcjami fizycznymi lub psychicznymi, a także na temat ochrony prawa do wizerunku drugiej osoby.

Umiejętności

Student potrafi prawidłowo fotografować ludzi, zdarzenia i przedmioty oraz wykorzystać tę umiejętność w praktyce pedagoga specjalnego lub arteterapeuty.

Student potrafi analizować prace artystyczne z zakresu fotografii pod kątem etyki, wrażliwości społecznej oraz zawartych w nich wątków pedagogicznych i terapeutycznych.

Student potrafi zaprojektować i poprowadzić warsztat arteterapeutyczny z użyciem fotografii.

Student umie dopasować i zastosować wybrane techniki fotograficzne do odpowiednich działań arteterapeutycznych i procesów pedagogicznych w celu wspierania rozwoju swoich podopiecznych.

Student wykonując niektóre zadania fotograficzne w ramach zajęć rozwija swoją umiejętność pracy w grupie.

Kompetencje społeczne

Analizując projekty fotograficzne cudze i własne pod kątem poruszanych w nich problemów moralnych, społecznych i pedagogicznych student zagłębia się w etyczne aspekty sztuki, rozumie w jaki sposób sztuka może czynić dobro innym ludziom, uwrażliwia się na problemy innych.

Student ma potrzebę poznawania nowych dziedzin, w tym dziedzin artystycznych, które mogą stanowić istotny wkład w jego rozwój jako pedagoga specjalnego lub arteterapeuty.

Student jest gotowy do uczestnictwa w grupach i instytucjach, które zajmują się organizowaniem pomocy innym poprzez arteterapię i inne działania z obszaru pedagogiki specjalnej.

Student ma chęć stosowania działań fotograficznych w arteterapii i pedagogice specjalnej, projektowania warsztatów i ćwiczeń z tych dziedzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Rumiancew
Prowadzący grup: Daniel Rumiancew
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

ocena zadań praktycznych

ocena wypowiedzi na zajęciach

Pełny opis:

TREŚCI / LICZBA GODZIN

Omówienie i korekta prac studentów. 16,5 h

Elementy historii fotografii światowej i polskiej z uwzględnieniem wątków pedagogicznych. 4,5 h

Budowa i funkcje aparatu fotograficznego analogowego i cyfrowego oraz ich wpływ na rodzaj powstałego obrazu. 3 h

Podstawowe techniki fotografii cyfrowej. 1,5 h

Wprowadzenie do wiedzy o świetle – światło zastane i studyjne, podstawowe jakości plastyczne światła, kolor i jego rola w fotografii. 1,5 h

Fotografia wykonywana we wnętrzu (fotografowanie przedmiotów, portret w świetle zastanym i w oświetleniu sztucznym). 1,5 h

Fotografia wykonywana na zewnątrz (pejzaż, portret). 1,5 h

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Pierwsze kroki w fotografii pejzażowej. Adres internetowy: https://www.fotopolis.pl/temat-miesiaca/fotografia-krajobrazu/30985-pierwsze-kroki-w-fotografii-krajobrazowej

2. 10 przykazań fotografa krajobrazu. Adres internetowy: https://digitalcamerapolska.pl/warsztat/489-10-przykazan-fotografa-krajobrazu

3. 5 pomysłów na zdjęcia bez wychodzenia z domu. Adres internetowy: http://blog.cyfrowe.pl/5-pomyslow-na-fotografia-abstrakcyjna-bez-wychodzenia-z-domu/

4. Jak zrobić dobry portret? 11 zasad. Adres internetowy: https://fotoblysk.com/jak-zrobic-dobry-portret/

5. 50 pomysłów na ciekawy portret. Adres internetowy: https://digitalcamerapolska.pl/warsztat/1389-50-pomyslow-na-ciekawy-portret

6. Fotografowanie martwej natury. Adres internetowy: https://www.redsonia.pl/fotografowanie-martwej-natury/

7. 5 inspirujących pomysłów na zdjęcia martwej natury. Adres internetowy: https://www.swiatobrazu.pl/5-inspirujacych-pomyslow-na-zdjecia-martwej-natury.html

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (w miarę możliwości dostępu):

1. Eugeniusz Józefowski, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź 2009

2. Urszula Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka, t. 1-3, Gdańsk 2007

3. Szymon i Witold Dederko, Światło i cień w fotografii, Warszawa 2008

4. Naomi Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko Biała 2005

5. Susan Sontag, O fotografii, Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Rozmowa i dyskusja dydaktyczna na temat realizacji fotograficznych, zadanych studentom do wykonania poza uczelnią; korekta prac studentów.

Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI / ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 30 h

Praca własna studenta nad zadanymi do realizacji tematami 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 3 h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 2 h

UWAGA!

Ze względu na zaistniałą sytuację pandemii, zajęcia będą odbywać się zdalnie, w trybie synchronicznym, za pomocą wideokonferencji w programie Microsoft Teams. Godziny zajęć pozostają bez zmian dla obu grup, terminy wszystkich spotkań są ważne.

Link do zajęć grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2ba045a799be4041b2099279cde05a7e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4aa5d9dd-855d-4afe-be11-2ac4e2453d68&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zajęć grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b5ab3c11f594225ac822dcddab20e32%40thread.tacv2/conversations?groupId=b7d1caf5-81e1-49dc-9c85-b826da42f529&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zadane tematy ("Pejzaż", "Portret", "Światło-przestrzeń") pozostają bez zmian, tak jak zostały omówione na początku semestru podczas zajęć stacjonarnych, z tą różnicą, że jeśli student nie chce wychodzić z domu, może wszystkie tematy realizować we wnętrzu (sposoby ewentualnej zmiany podejścia do tematów zostały omówione podczas zajęć).

Państwa realizacje do korekty proszę wysyłać za pośrednictwem platformy Wetransfer (adres internetowy platformy: https://wetransfer.com), jako odbiorcę podając mój adres mailowy drumiancew@aps.edu.pl

Sposoby opisu folderów wysyłanych przez Państwa zostały omówione podczas zajęć (ważne jest, aby w nazwie folderu było Państwa nazwisko).

Warunki zaliczenia przedmiotu pozostają takie same, jak ustalone zostało podczas zajęć stacjonarnych, z tą różnicą, że każdy temat wymaga minimum 3 korekt (zamiast 2).

Zaliczenie odbędzie się 09 czerwca 2020 w godzinach zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Daniel Rumiancew
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)