Fotografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-FOT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fotografia |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot, wymienia przykłady znanych dzieł z historii fotografii światowej i polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają wyraźny aspekt pedagogiczny i arteterapeutyczny lub które charakteryzują się dużą wrażliwością społeczną. Student, który zaliczył przedmiot, ma wiedzę o rozmaitych specyficznych technikach fotograficznych możliwych do zastosowania w praktyce pedagoga specjalnego i arteterapeuty. Student, który zaliczył przedmiot, rozumie rolę dokumentacji wizualnej (fotograficznej) w badaniach naukowych oraz działaniach praktycznych z zakresu pedagogiki specjalnej. Student, który zaliczył przedmiot, wymienia opisane w literaturze przedmiotu wybrane przykłady warsztatów arteterapeutycznych, w których zastosowano fotografię, wraz z ich założeniami i możliwymi do osiągnięcia celami praktycznymi w postaci wsparcia osób z daną dysfunkcją lub potrzebą edukacyjną. Student, który zaliczył przedmiot, ma wiedzę na temat zasad i norm moralnych związanych z fotografowaniem innych ludzi, wśród których znajdują się osoby z dysfunkcjami fizycznymi lub psychicznymi, a także na temat ochrony prawa do wizerunku drugiej osoby. Umiejętności Student potrafi prawidłowo fotografować ludzi, zdarzenia i przedmioty oraz wykorzystać tę umiejętność w praktyce pedagoga specjalnego lub arteterapeuty. Student potrafi analizować prace artystyczne z zakresu fotografii pod kątem etyki, wrażliwości społecznej oraz zawartych w nich wątków pedagogicznych i terapeutycznych. Student potrafi zaprojektować i poprowadzić warsztat arteterapeutyczny z użyciem fotografii. Student umie dopasować i zastosować wybrane techniki fotograficzne do odpowiednich działań arteterapeutycznych i procesów pedagogicznych w celu wspierania rozwoju swoich podopiecznych. Student wykonując niektóre zadania fotograficzne w ramach zajęć rozwija swoją umiejętność pracy w grupie. Kompetencje społeczne Analizując projekty fotograficzne cudze i własne pod kątem poruszanych w nich problemów moralnych, społecznych i pedagogicznych student zagłębia się w etyczne aspekty sztuki, rozumie w jaki sposób sztuka może czynić dobro innym ludziom, uwrażliwia się na problemy innych. Student ma potrzebę poznawania nowych dziedzin, w tym dziedzin artystycznych, które mogą stanowić istotny wkład w jego rozwój jako pedagoga specjalnego lub arteterapeuty. Student jest gotowy do uczestnictwa w grupach i instytucjach, które zajmują się organizowaniem pomocy innym poprzez arteterapię i inne działania z obszaru pedagogiki specjalnej. Student ma chęć stosowania działań fotograficznych w arteterapii i pedagogice specjalnej, projektowania warsztatów i ćwiczeń z tych dziedzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Rumiancew | |
Prowadzący grup: | Daniel Rumiancew | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: ocena zadań praktycznych ocena wypowiedzi na zajęciach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI / LICZBA GODZIN Omówienie i korekta prac studentów. 16,5 h Elementy historii fotografii światowej i polskiej z uwzględnieniem wątków pedagogicznych. 4,5 h Budowa i funkcje aparatu fotograficznego analogowego i cyfrowego oraz ich wpływ na rodzaj powstałego obrazu. 3 h Podstawowe techniki fotografii cyfrowej. 1,5 h Wprowadzenie do wiedzy o świetle – światło zastane i studyjne, podstawowe jakości plastyczne światła, kolor i jego rola w fotografii. 1,5 h Fotografia wykonywana we wnętrzu (fotografowanie przedmiotów, portret w świetle zastanym i w oświetleniu sztucznym). 1,5 h Fotografia wykonywana na zewnątrz (pejzaż, portret). 1,5 h |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pierwsze kroki w fotografii pejzażowej. Adres internetowy: https://www.fotopolis.pl/temat-miesiaca/fotografia-krajobrazu/30985-pierwsze-kroki-w-fotografii-krajobrazowej 2. 10 przykazań fotografa krajobrazu. Adres internetowy: https://digitalcamerapolska.pl/warsztat/489-10-przykazan-fotografa-krajobrazu 3. 5 pomysłów na zdjęcia bez wychodzenia z domu. Adres internetowy: http://blog.cyfrowe.pl/5-pomyslow-na-fotografia-abstrakcyjna-bez-wychodzenia-z-domu/ 4. Jak zrobić dobry portret? 11 zasad. Adres internetowy: https://fotoblysk.com/jak-zrobic-dobry-portret/ 5. 50 pomysłów na ciekawy portret. Adres internetowy: https://digitalcamerapolska.pl/warsztat/1389-50-pomyslow-na-ciekawy-portret 6. Fotografowanie martwej natury. Adres internetowy: https://www.redsonia.pl/fotografowanie-martwej-natury/ 7. 5 inspirujących pomysłów na zdjęcia martwej natury. Adres internetowy: https://www.swiatobrazu.pl/5-inspirujacych-pomyslow-na-zdjecia-martwej-natury.html LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (w miarę możliwości dostępu): 1. Eugeniusz Józefowski, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź 2009 2. Urszula Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka, t. 1-3, Gdańsk 2007 3. Szymon i Witold Dederko, Światło i cień w fotografii, Warszawa 2008 4. Naomi Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko Biała 2005 5. Susan Sontag, O fotografii, Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Rozmowa i dyskusja dydaktyczna na temat realizacji fotograficznych, zadanych studentom do wykonania poza uczelnią; korekta prac studentów. Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI / ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 30 h Praca własna studenta nad zadanymi do realizacji tematami 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 3 h Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 2 h UWAGA! Ze względu na zaistniałą sytuację pandemii, zajęcia będą odbywać się zdalnie, w trybie synchronicznym, za pomocą wideokonferencji w programie Microsoft Teams. Godziny zajęć pozostają bez zmian dla obu grup, terminy wszystkich spotkań są ważne. Link do zajęć grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2ba045a799be4041b2099279cde05a7e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4aa5d9dd-855d-4afe-be11-2ac4e2453d68&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zajęć grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b5ab3c11f594225ac822dcddab20e32%40thread.tacv2/conversations?groupId=b7d1caf5-81e1-49dc-9c85-b826da42f529&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zadane tematy ("Pejzaż", "Portret", "Światło-przestrzeń") pozostają bez zmian, tak jak zostały omówione na początku semestru podczas zajęć stacjonarnych, z tą różnicą, że jeśli student nie chce wychodzić z domu, może wszystkie tematy realizować we wnętrzu (sposoby ewentualnej zmiany podejścia do tematów zostały omówione podczas zajęć). Państwa realizacje do korekty proszę wysyłać za pośrednictwem platformy Wetransfer (adres internetowy platformy: https://wetransfer.com), jako odbiorcę podając mój adres mailowy drumiancew@aps.edu.pl Sposoby opisu folderów wysyłanych przez Państwa zostały omówione podczas zajęć (ważne jest, aby w nazwie folderu było Państwa nazwisko). Warunki zaliczenia przedmiotu pozostają takie same, jak ustalone zostało podczas zajęć stacjonarnych, z tą różnicą, że każdy temat wymaga minimum 3 korekt (zamiast 2). Zaliczenie odbędzie się 09 czerwca 2020 w godzinach zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daniel Rumiancew | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.