Ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-CZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony w formie ćwiczeń. Program zajęć obejmuje zagadnienia teoretyczne, związane z obszarem ćwiczeń muzyczno-ruchowych dla dzieci (prezentacje slajdów i nagrań oraz dyskusja na ich temat) oraz część praktyczną (przykładowe ćwiczenia muzyczno-ruchowe - wykonane przez studentów i omawiane w grupie). |
Pełny opis: |
zagadnienia teoretyczne 1. Podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego (Carl Orff, Emil Jaques-Dalcroze, Zoltan Kodaly) oraz metody aktywnego słuchania muzyki (metoda Batii Strauss). 2. Rola zajęć muzyczno-ruchowych w rozwoju dziecka. Rodzaje zabaw muzyczno-ruchowych. 3. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe; cele i formy prowadzenia zajęć, metodyka tworzenia ćwiczeń. 4. Kryteria doboru utworów muzycznych stosowanych podczas zajęć; przykładowy repertuar. 5. Podstawowe wiadomości o muzyce - ukierunkowanie na ich wykorzystanie w realizacji założonych zadań muzyczno-ruchowych. zagadnienia praktyczne 1. Zadania muzyczno-ruchowe przyczyniające się do rozwoju indywidualnego: - rozwijające umiejętność słuchania, - rozwijające koncentrację i podzielność uwagi, - ćwiczenia samokontroli: inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji); uczące orientacji w schemacie ciała (trening autoorientacji); uczące organizowania ruchu w czasie i przestrzeni (trening orientacji kierunkowo- przestrzennej i przestrzenno czasowej); ćwiczenia koordynacji 2. Muzyka do ćwiczeń aktywizujących i wyciszających – relaksujących; 3. Wykorzystanie muzyki i ruchu do wspomagania rozwoju dzieci: - rozbudzenie i kształtowanie podstawowych umiejętności ruchowych, głosowych i słuchowych, - piosenka w rozwoju dziecka, - tańce regionalne i ich wpływ na ogólną sprawność ruchową dziecka, - ćwiczenia i zagadki słuchowe i ich wpływ na pamięć i koncentrację, - ćwiczenia przyczyniające się do rozwoju społecznego, - rekwizyty do ćwiczeń muzyczno-ruchowych. 4. Zadania pobudzające kreatywność. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. – „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1997 Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005 Kisiel M. – „Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej 2007 Klöppel R., Vliex S. – „Rytmika w wychowaniu i terapii”, Wydawnictwo PNO, Warszawa 1995 Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985 Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012 Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, Warszawa, WSiP 1998 Literatura uzupełniająca: Czasopisma: „Wychowanie muzyczne w szkole”, „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny” Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, Warszawa, WSiP 1991 Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi Pozycje Wydawnictwa KLANZA Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1986 Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska, 2013 Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992 Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, WSiP, Warszawa 1982 Sroka Cz. – „Polskie tańce narodowe”, COMUK, Warszawa 1990 Stachyra K. (red.) – „Podstawy muzykoterapii”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012 Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, WSiP, Warszawa 1998 Stadnicki A. – “Kształcenie muzyczno-ruchowe”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009 Stadnicki A. – „Logorytmika i choreorytmika”, WSiP, Warszawa 1987 Stadnicki A. – „Muzyka i tańce świata”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008 Stadnicki A. – „Tańce dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1994 Stadnicki A. – „Tańce integracyjne”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011 Stadnicki A. – „Tańce z kręgu kultury europejskiej”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005 Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989 Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010 Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001 Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990 Zbiory piosenek dla dzieci Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w obszarze działań muzyczno-ruchowych. Student umie określić rolę ćwiczeń muzyczno-ruchowych (cele i zadania) w rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce. Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem wspomagającym rozwój dziecka. Student umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać podstawowe ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę w czasie zajęć. Student analizuje problematykę ćwiczeń muzyczno-ruchowych pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozmowa (omówienie przygotowanych ćwiczeń) Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, kreatywność, zaangażowanie) Kontrola obecności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.