Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-CZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Przedmiot prowadzony w formie ćwiczeń. Program zajęć obejmuje zagadnienia teoretyczne, związane z obszarem ćwiczeń muzyczno-ruchowych dla dzieci (prezentacje slajdów i nagrań oraz dyskusja na ich temat) oraz część praktyczną (przykładowe ćwiczenia muzyczno-ruchowe - wykonane przez studentów i omawiane w grupie).

Pełny opis:

zagadnienia teoretyczne

1. Podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego (Carl Orff, Emil Jaques-Dalcroze, Zoltan Kodaly) oraz metody aktywnego słuchania muzyki (metoda Batii Strauss).

2. Rola zajęć muzyczno-ruchowych w rozwoju dziecka. Rodzaje zabaw muzyczno-ruchowych.

3. Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe; cele i formy prowadzenia zajęć, metodyka tworzenia ćwiczeń.

4. Kryteria doboru utworów muzycznych stosowanych podczas zajęć; przykładowy repertuar.

5. Podstawowe wiadomości o muzyce - ukierunkowanie na ich wykorzystanie w realizacji założonych zadań muzyczno-ruchowych.

zagadnienia praktyczne

1. Zadania muzyczno-ruchowe przyczyniające się do rozwoju indywidualnego:

- rozwijające umiejętność słuchania,

- rozwijające koncentrację i podzielność uwagi,

- ćwiczenia samokontroli: inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji); uczące orientacji w schemacie ciała (trening autoorientacji); uczące organizowania ruchu w czasie i przestrzeni (trening orientacji kierunkowo- przestrzennej i przestrzenno czasowej); ćwiczenia koordynacji

2. Muzyka do ćwiczeń aktywizujących i wyciszających – relaksujących;

3. Wykorzystanie muzyki i ruchu do wspomagania rozwoju dzieci:

- rozbudzenie i kształtowanie podstawowych umiejętności ruchowych, głosowych i słuchowych,

- piosenka w rozwoju dziecka,

- tańce regionalne i ich wpływ na ogólną sprawność ruchową dziecka,

- ćwiczenia i zagadki słuchowe i ich wpływ na pamięć i koncentrację,

- ćwiczenia przyczyniające się do rozwoju społecznego,

- rekwizyty do ćwiczeń muzyczno-ruchowych.

4. Zadania pobudzające kreatywność.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. – „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1997

Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005

Kisiel M. – „Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej 2007

Klöppel R., Vliex S. – „Rytmika w wychowaniu i terapii”, Wydawnictwo PNO, Warszawa 1995

Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985

Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012

Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, Warszawa, WSiP 1998

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma: „Wychowanie muzyczne w szkole”, „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny”

Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, Warszawa, WSiP 1991

Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi

Pozycje Wydawnictwa KLANZA

Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1986

Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska, 2013

Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992

Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, WSiP, Warszawa 1982

Sroka Cz. – „Polskie tańce narodowe”, COMUK, Warszawa 1990

Stachyra K. (red.) – „Podstawy muzykoterapii”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012

Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, WSiP, Warszawa 1998

Stadnicki A. – “Kształcenie muzyczno-ruchowe”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009

Stadnicki A. – „Logorytmika i choreorytmika”, WSiP, Warszawa 1987

Stadnicki A. – „Muzyka i tańce świata”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008

Stadnicki A. – „Tańce dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1994

Stadnicki A. – „Tańce integracyjne”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011

Stadnicki A. – „Tańce z kręgu kultury europejskiej”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005

Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989

Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010

Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001

Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990

Zbiory piosenek dla dzieci

Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem.

Efekty uczenia się:

Student zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w obszarze działań muzyczno-ruchowych.

Student umie określić rolę ćwiczeń muzyczno-ruchowych (cele i zadania) w rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce.

Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem wspomagającym rozwój dziecka.

Student umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać podstawowe ćwiczenia muzyczno-ruchowe.

Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę w czasie zajęć.

Student analizuje problematykę ćwiczeń muzyczno-ruchowych pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci.

Metody i kryteria oceniania:

Rozmowa (omówienie przygotowanych ćwiczeń)

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, kreatywność, zaangażowanie)

Kontrola obecności na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)