Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki szkoły wyższej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-7F-PDW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki szkoły wyższej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin w formie pisemnej

Pełny opis:

1. Szkoła wyższa jako miejsce dobrowolnego spotkania się nauczyciela akademickiego i studenta

2.Historia szkolnictwa wyższego - od Akademosa do Deklaracji Bolońskiej.

3. Metody charakterystyczne dla kształcenia akademickiego.

4. Nauczyciel akademicki w różnych perspektywach teoretycznych.

5. Specyfika i typy relacji nauczyciel akademicki - student

6. Podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki szkoły wyższej.

7. Psychologiczne aspekty kształcenia w szkole wyższej.

Literatura:

Dębska E., Siemak-Tylikowska E ,. Widota, K. Pierścieniak, Dydaktyka szkoły wyższej, , Warszawa, 2011

Kosera M, Rosiak A; Nauczyciel akademicki; Kraków; 2008

Kupisiewcz, Cz., Dydaktyka ogólna; Warszawa, 2012

(red.) U.Shrade; Dydaktyka szkoły wyższej-wybrane problemy, Warszawa 2010

Rozmus, A., Wykładowca doskonały, 2013

Szewczuk, K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, 2013

Efekty uczenia się:

Wiedza

PN2__KK_W01 Zna metody, formy i narzędzia dydaktyczne charakterystyczne dla procesu kształcenia i wychowania w szkole wyższej.

PN2_KK_W02 Wie jak konstruować scenariusz zajęć charakterystycznych dla procesu kształcenia w szkole wyższej (ćwiczenia, wykłady, konwersatoria, seminaria).

Umiejętności

PN2_KK_U01 Potrafi skonstruować scenariusz zajęć dydaktycznych, z uwzględnieniem specyfiki kształcenia w środowisku szkoły wyższej.

PN2_KK_U02 Trafnie dobiera metody, formy i narzędzia dydaktyczne do określonych celów dydaktycznych, w środowisku szkoły wyższej.

PN2_KK_U03 Potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne oparte na skonstruowanym przez siebie scenariuszu

Kompetencje społeczne

PN2_KK_K01 Poddaje krytycznej analizie zjawiska związane z procesem kształcenia i wychowania w szkole wyższej.

PN2_KK_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w obszarze kształcenia w szkole wyższej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe (wykłady, ćwiczenia) - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Gasik-Daszkowska
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

egzamin w formie pisemnej

Pełny opis:

1. Szkoła wyższa jako miejsce dobrowolnego spotkania się nauczyciela akademickiego i studenta

2.Historia szkolnictwa wyższego - od Akademosa do Deklaracji Bolońskiej.

3. Metody charakterystyczne dla kształcenia akademickiego.

4. Nauczyciel akademicki w różnych perspektywach teoretycznych.

5. Specyfika i typy relacji nauczyciel akademicki - student

6. Podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki szkoły wyższej.

7. Psychologiczne aspekty kształcenia w szkole wyższej.

Literatura:

Dębska E., Siemak-Tylikowska E ,. Widota, K. Pierścieniak, Dydaktyka szkoły wyższej, , Warszawa, 2011

Kosera M, Rosiak A; Nauczyciel akademicki; Kraków; 2008

Kupisiewcz, Cz., Dydaktyka ogólna; Warszawa, 2012

(red.) U.Shrade; Dydaktyka szkoły wyższej-wybrane problemy, Warszawa 2010

Rozmus, A., Wykładowca doskonały, 2013

Szewczuk, K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, 2013

Uwagi:

Zajęcia realizowane w formie zdalenej za pomocą poczty elektronicznej

Kontakt do prowadzacego: j.gasik@aps.edu.pl

Metody kształcenia:

wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe (wykłady, ćwiczenia) - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)